En særdeles hyggelig uke med Ford F-150 Lightning

Agderposten Marked: Joachim Hovde

Ford F-150 Lightning skulle egentlig ikke komme til Europa, mest på grunn av sin enorme størrelse. Heldigvis har Ford Norge presset på, og nå har bilen kommet til Norge, som eneste land i Europa.

Ford F-150 Lightning kommer i flere utstyrsnivåer og batteristørrelser, men det er kun utstyrsnivå Lariat og det «minste» batteriet som kommer til Norge. Lariat er for øvrig nest øverste utstyrsnivå og batteriet er på 98 kWt – så direkte lite er det jo ikke, og bilen har alltid trekk på alle hjul.

Praktisk

Ford F-150 Lightning er en diger bil som måler over 5,9 meter i lengden, 2,03 meter i bredden og 1,99 meter i høyden. Den har en frunk som rommer vanvittige 400 liter og på lasteplanet finner du et integrert stigtrinn og håndtak for å lettere komme deg opp på lasteplanet.

I tillegg så finner du her et målebånd støpt inn i plasten på bakluken, samt gode punkter til å feste tvinger, så at dette er en arbeidsbil er det liten tvil om. På lasteplanet har du også flere strømuttak, slik at du kan bruke bilen som en gedigen batteribank.

Er ikke plassen på lasteplanet nok, kan du i tillegg dra med deg hele 3 490 kilo på kroken. Det er ingen annen elbil vi vet om som kan tilby det.

Ford F-150 Lightning kommer med bakseter, så her har man ikke bare en fantastisk arbeidsbil, men også en komfortabel familiebil – det er sjelden man skriver om en pick-up, som på grunn av det norske avgiftssystemet nesten utelukkende leveres med 2 seter.

Komfortabel

Ford F-150 Lightning har 452 hestekrefter og sprinten opp til 100 km/t skal skje på under 5 sekunder – det er svært raskt for en bil som dette!

Pressebilen sto på Nokia Hakkapeliitta R5 i dimensjon 275/60-20 foran og bak. Støynivået er imponerende lavt, og kjørekomforten er god.

I velkjent Amerikansk-stil er demperne veldig mykt satt opp, og det hele oppleves som et flyvende teppe. Størrelsen merker du lite til, noe som vitner om at Ford her har gjort en særdeles god jobb.

Setene er digre og myke, og interiøret er av en kvalitet vi vanligvis ikke forbinder med en pick-up – med andre ord veldig god! Dette gjør at denne pickupen også fungerer utmerket som familiebil.

Rekkevidde

 WLTP rekkevidden på F-150 Lightning er oppgitt til 429 kilometer. Vi regnet kanskje ikke med å se tall som var i nærheten av dette da vi testet bilen vinterstid, men skulle også her bli positivt overrasket.

Landeveistesten vår er en runde på 205 kilometer som starter i Grimstad, går via Froland, Hynnekleiv og Evje før den bryter sørover mot Mosby og Sørlandsparken før vi etter hvert ender opp ved utgangspunktet i Grimstad.

Den dagen vi gjennomførte testen lå temperaturene mellom +4 og +6 grader, og det var veldig vår veibane i forbindelse med snøsmelting.

Den beregnede rekkevidden havnet på solide 402 kilometer, altså svært tett på rekkevidden du maksimalt kan forvente om sommeren. Det opplever vi sjelden med piggfrie vinterdekk, våt vei og relativt kjølige temperaturer.

Vi har også en 50/50-test som også inneholder omtrent 50 % med motorvei og maks 100 km/t. Temperaturene under denne testen lå mellom -2 og -6 grader, og den beregnede rekkevidden havnet da på 346 kilometer. Veldig bra det også, spesielt med tanke på temperatur og det faktum at man her også kjører på motorveien med en svært stor bil der luftmotstanden blir betydelig.

Rekkevidden er med andre ord særdeles god, i hvertfall i forhold til det WLTP-testen viser, her våger vi oss på å mistenke at denne slår WLTP-tallene om sommeren.

Lading

Overraskelsene står i kø med denne bilen, og vi fikk oss nok en positiv overraskelse da vi ladet bilen.

Maksimalt skal bilen kunne ta imot 150 kW, men under ladetesten vår som går fra 10 % til 80 % så vi hele 162 kW ved laderen.

Vi brukte 34 minutter på ladetesten vår fra 10% til 80%, noe som er raskere enn det Ford selv oppgir. At den oppnår så rask lading vinterstid er bemerkelsesverdig bra.

Bør oppleves

Biler som Ford F-150 Lightning er sjelden vare, og alle som får muligheten bør takke ja til en prøvekjøring.

Den byr på en opplevelse du ikke finner hos andre, og med tanke på at man også har bakseter så er dette like mye familiebil som arbeidsbil.

Tar du turen til Arendal Auto kan du finne ut mer om Ford F-150 Lightning, og du kan få hjelp til å bestille en slik selv. I løpet av April regner også Arendal Auto med at de får inn sin egen Ford F-150 Lightning for de som vil se litt nærmere på den.