Test av Volvo EX30

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

Det er alltid noe eget når man endelig får teste en bil i Norge for første gang, og jeg har gledet meg til å få teste Volvo EX30 i Norge siden jeg første gang kjørte den i Barcelona.

Volvo EX30 er 4,233 meter lang og 1,838 meter bred, dermed kan man si at bilen er liten, men du verden for en lykkepille på hjul!

Jeg kjørte Twin Motor Performance med Ultra utstyrsnivå, det vil si AWD og 0-100 km/t på ganske vanvittige 3,6 sekunder, alt utstyr og mulighet til å trekke inntil 1 600kg på hengerfestet.

Flere utgaver

Du kan få Volvo EX30 også med bakhjulstrekk, og da har du to ulike batteripakker å velge mellom. Twin Motor eller AWD får du kun til den store batteripakken. Tre ulike utstyrsnivåer kan du også velge mellom, Core, Plus og Ultra.

Ettersom du har mulighet til å velge flere ulike utgaver av Volvo EX30 så har du også ulike priser.

Core får du kun med 2WD, og du kan velge om du vil ha standard batteripakke eller extended range batteripakke. Priser fra kr 321 900.

Rimeligste versjon med AWD er en Plus utstyrsnivå Twin Engine Performance som starter på kr 421 900.

Hos Autostrada Arendal kan du få hjelp til å velge utstyrsnivået og batteripakken som passer best til dine egne behov. Det som er bra med Volvo er at all sikkerhet er inkludert fra innstegsmodellen med Core utstyrsnivå.

Uprøvd og nyttig

Bilens vindusviskersystem ble ikke testet i sola i Barcelona, men i Norge om vinteren får man veldig raskt bruk for både vindusviskere og vindusspylere.

På spaken som befinner seg til venstre bakom rattet er det mange ulike funksjoner som er samlet, blant annet vindusviskerkontrollen som er en rundt vrider ytterst på spaken, og spyling foran og bak som man finner som to knapper ytterst på spaken.

Øverste knapp holder man inne for å spyle på frontruta og nederste trykker man kort på for å sette i gang intervall-visker på bakruta, og man holder den nederste knappen inne for å spyle på bakruta.

Ettersom dette er en Volvo trenger man ikke å lure på om dette fungerer som det skal selv om det er vinter, det kan man helt klart stole på.

På glatta kan man også kjenne nytten av AWD, som sørger for en svært god fremkommelighet, det var det helt umulig å kjenne noe til i Barcelona. Nå tror jeg nok at veldig mange kan klare seg fint med 2WD, for det har skjedd enormt de siste årene med forbedret fremkommelighet for to-hjuls-trekkere, men noen har litt ekle bakker i hverdagen, og vet å sette pris på AWD.

Tester av rekkevidde

Da jeg dro ut på den 205km lange landeveistesten var det svært våte veier, det gir ekstra rullemotstand for de nye myke piggfrie vinterdekkene som på testbilen var i dimensjonen 245/45R19. Temperatur mellom 3 og 5 grader pluss, men da vi kom ned til Evje møtte vi tåka, og 1 grad, som varte helt til Mosby.

Beregnet rekkevidde landet på 325km.

Jeg testet også 50/50-testen med om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, men her hadde hurtiglading før test varmet batteriene, batteriprosenten var høy ved start av testen, utetemperaturen var rundt 6 til 7 grader. Motorveien var fuktig og på kanten til tørr enkelte plasser.

Selv om 50/50-testen er en «tøffere test» på grunn av motorveikjøring så landet beregnet rekkevidde på 355km, mer enn i landeveistesten, på grunn av at gode forutsetninger var til stede ved 50/50-testen.

Skal du på en langtur er det med andre ord lurt å forvarme bil/batterier før avreise, og ha mye strøm på batteriet før avreise. Dette gjelder alle elbiler. Er det vann eller snø/sørpe i veien vil dette øke rullemotstand og redusere rekkevidde for alle elbiler.

Lading

Når man skal lade når det er kaldt ute er det best å navigere til en lader slik at bilen forvarmer batteriene. Med kalde batterier uten forvarming tok det 37 minutter å lade fra 10% til 80%. Da tok det 15 minutter å komme til 40%.

Med noe varmere batteri tok det bare 11 minutter å lade til 41%, og med skikkelig forvarmet batteri skal det ta godt under 30 minutter å lade fra 10% til 80%.

Lykkepille

Så hvorfor kaller jeg Volvo EX30 for en lykkepille? Vel, det handler om kombinasjonen av krefter og kjøreegenskaper, den er fantastisk moro å kjøre aktivt, og jeg gleder meg masse til sommerdekkene kommer på bilen slik at jeg kan ta en ny test!

Du kan også prøve Volvo EX30, bare ta turen til Autostrada i Arendal, så ordner de med en prøvetur for deg. Jeg mistenker sterkt at du vil kose deg med bilens egenskaper på veien.