Komfort-uke med VW ID.7

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

VW ID.7 er foreløpig tilgjengelig som en kombicoupé med bakhjulstrekk, men her kommer det 4MOTION og det kommer stasjonsvogn, så det blir nok mye VW ID.7 på veiene fremover.

Den 19/2 hadde VW ID.7 stasjonsvogn sin verdenspremiere, og bildet vi viser er av en modell som er svært nær den produksjonsklare modellen som kommer litt senere i år.

Foto: Volkswagen

Hos Gromstad Auto gleder de seg til det åpnes for bestilling av VW ID.7 stasjonsvogn, noe det skal åpnes for i løpet av kort tid.

Mye Utstyr

Bakgrunnen for at begrepet kombicoupé brukes av meg er fordi bakruta blir med når bakluka åpnes på dagens VW ID.7 – noe som gir særdeles enkel bruk av det meget romslige bagasjerommet.

Pressebilen fra VW Norge hadde alt mulig utstyr, som interiørpakke+ som inneholder ventilerte forseter, varme i yttersetene bak, sideairbag bak og Harman Kardon lydsystem på 700W med 12 høyttalere og subwoofer.

Eksteriørpakke + med panorama glasstak med elektrisk dimming, ekstra støydempede sideruter foran, DCC adaptivt understell med kjøreprofilprogram og progressiv styring.

Og ellers det meste av tilgjengelig ekstrautstyr, så det var mye moro å utforske den uka vi lånte bilen.

Forvarming av batteriene

I Vinterlandet Norge har vi en del dager der temperaturen smyger seg under 15 varmegrader, og da ønsker egentlig alle elbiler seg forvarming av batteriene før hurtiglading.

Det systemet VW ID.7 har tør jeg påstå er klasseledende, for ikke bare har du automatisk forvarming ved bruk av bilens navigasjon til ladestasjon, og manuell start av forvarming, men på den manuelle starten av forvarmingen får du beskjed om hvor lenge batteriene bør forvarmes for å ha optimal temperatur ved lading.

Det er noe jeg foreløpig ikke har sett hos noen andre, og det er svært genialt når du ferdes på veier du kjenner godt, og bruk av navigasjon nærmest blir litt merkelig.

Det aller beste med systemet er jo naturligvis at det fungerer usedvanlig godt i praktisk bruk, og vi ladet fra 10% til 80% på 27 minutter i minus 1 med en bil og et batteri som var godt nedkjølt før oppstart av kjøreturen. I vår test av bilen før jul tok det 28 minutter å lade fra 10% til 80%, dermed har vi godt belegg for å påstå at forvarmingen av bilens batteri fungerer utmerket.

Ladelokk

Det er mye man legger merke til når man kjører mange forskjellige elbiler, og dette kan kanskje virke som en uvesentlig detalj for noen, men det er detaljer som viser at noen har tenkt seg om en del ganger i konstruksjonen – og det har jeg stor sans for.

Ladelokket åpnes oppover, slik at det fungerer som et slags tak for ladepluggen. Det er også et feste for lokket som man skal ta av ved hurtiglading.

Slike små detaljer gjør lading vinterstid langt triveligere, og da blir man enda mer glad i bilen også om vinteren.

Tester av rekkevidde

Testbilen hadde piggfrie vinterdekk med dimensjonen 235/50R19 foran og 255/50R19 bak.

Motorvei med snø og saltet slaps i veibanen, temperatur rundt minus 1 til minus 2 grader, og kald start på turen gav en beregnet rekkevidde mellom 350km og 393km på ulike strekninger av turen fra Oslo til Sørlandet med ulik snø-/slapsmengde og ulik snitthastighet.

På returen til Oslo var det mest svært våt veibane, men rundt minus 1 til minus 2 og beregnet rekkevidde landet mellom 357km til 384km på motorveien.

Det var 2 til 5 minusgrader i innlandet og pluss 1 til 5 ved kysten da landeveistesten ble kjørt, som går fra Grimstad, via Froland til Evje og Rv9 mot Kristiansand, Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. Det var våt veibane på hele turen. Det gir en del ekstra rullemotstand.

Den beregnede rekkevidden på landeveistesten landet på 488km, noe som er 80km mer enn før jul.

På 50/50-testen vår, som består av 50% landevei mellom Grimstad og IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad med 100 km/t, Veien var våt og det var pluss 1 til 2 grader ute. Da landet den beregnede rekkevidden på 443km.

Høyt komfortnivå

Vi mennesker er forskjellige, og noen elsker å sette seg inn i en SUV, mens andre elsker kjøreposisjonen du får når du setter deg ned i en bil som VW ID.7 og kommer noe nærmere bakken du kjører på.

Jeg er nok en av dem som trives best med kjøreposisjonen man får i en sedan, stasjonsvogn eller kombicoupé som VW ID.7.

Setene i VW ID.7 har alle mulige instillingsmuligheter og er meget komfortable å sitte i også på lange turer. Massasjen gjør at man kan kjøre lenger enn man skulle tro uten stans.

Bør prøves

VW ID.7 er en verdig etterkommer etter den meget populære VW Passat, og det er noe av grunnen til at jeg tror det blir mange VW ID.7 på veiene framover. Stasjonsvogna venter man at kan leveres ut til kunder allerede i sommer.

Det er lett å anbefale en prøvetur med VW ID.7, for komforten må nesten bare oppleves for at man skal forstå den fullt ut.

Ta turen til Gromstad Auto for å prøvekjøre nye VW ID.7 du også.