Helgetest av BMW iX2 xDrive30

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

BMW iX2 er en Coupé SUV med mye til felles med BMW iX1, men også noen sentrale forskjeller, der utvendig design er den mest sentrale forskjellen.

BMW iX2 er med sine 4,554 meter lengde 54 millimeter lenger enn BMW iX1, og den er 56 millimeter lavere enn BMW iX1 med sin høyde på 1,56 meter. I tillegg til disse to forskjellene i fysisk størrelse har iX2 en mer skrånende Coupé bakende.

Praktisk

Det som kanskje kan overraske litt er at BMW iX2 er oppgitt med et større bagasjerom i liter enn BMW iX1, men det skyldes måten volumet måles i et bagasjerom – under bakseteryggens topp.

Her har BMW iX1 490 liter, mens BMW iX2 har 525 liter. Det er først når plassen over bakryggens topp skal utnyttes at BMW iX1 sin SUV-form gir den mer plass i høyden.

I bagasjerommet finner du en tredelt bakseterygg, noe som gir mulighet for praktisk gjennomlasting. Du finner også knappen for å elektrisk felle ut hengerfestet der du kan trekke med deg inntil 1 200kg.

Nyttelasten for testbilen var på 428kg, noe som betyr at man kan ha med seg folk og bagasje som veier inntil 503kg.

I forhold til BMW iX1 har iX2 19’’ felger til sommerdekkene som standard, du har elektrisk justering av førersetet og passasjersetet foran som standard, så det er ikke uten grunn at det er en liten prisforskjell på iX1 og iX2 i utgangspunktet.

Design

Det må nevnes at testbilen har en M-Sport pakke som gir ekstra sportslige detaljer.

BMW iX2 har et ganske annet designuttrykk enn BMW iX1, her er grillen smalere og bredere, lyktene har en mer kantete og markant fremtoning, mer sportslig luftinntak under skiltplata og på sidene foran hjulene.

Bak er det gjort plass til store sorte områder der man før fikk ut eksosrør, noe som gir BMW iX2 et ekstra lavt inntrykk bak i forhold til iX1.

Baklyktene har også et helt annet design, som spiller mer på kantene man ser i frontlyktene, og like over har man en solid bakspoiler som sørger for at ingen ting spruter opp på bakruta som ikke har bakrutevisker på iX2.

En bil sitt design vil alltid oppfattes ulikt av ulike personer, men slik jeg ser BMW iX2 har den linjer og designelementer som gjør den langt mer sportslig og røff enn sitt søsken BMW iX1.

Test av rekkevidde og lading

BMW oppgir WLTP-rekkevidde i et intervall, fordi det avhenger av så mange faktorer, som utstyr man velger fra listen over ekstra utstyr, størrelse på felger/dekk med mer. Den er opgitt mellom 417 km og 449 km.

Testbilen var utstyrt med 245/45R19 piggfrie vinterdekk, det normale som følger med er 18’’ felger/dekk, men hos BMW kan man naturlig nok få velge større om man vil. Større felger/dekk gir mer rullemotstand, og disse piggfrie vinterdekkene hadde gått meget kort, da er de ekstra myke og har mer rullemotstand.

Da bilen ble hentet hos Bavaria Sør i Arendal hadde den blitt hurtigladet til 100%, noe som er med på å gi batteriet varme. Den 205km lange landeveistesten starter og stopper på et bestemt punkt i Grimstad, og går via Froland og Evje før man tar turen via Mosby og Sørlandsparken tilbake igjen.

Temperaturen varierte mellom 2 og 5 grader, med kaldeste temperatur mellom Froland og Evje. Regn var det fram til litt forbi Evje, og skikkelig gjennomvåte veier var det hele veien. Vind var det også mye av.

Beregnet rekkevidde landet på 353km

På den noe tøffere 50/50-testen med om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad var det 4 grader ute, og det regnet. Mye vann i veibanen, også på E-18 gir mer rullemotstand. Beregnet rekkevidde landet på 322km.

Når det gjelder ladetesten så var det av en eller annen grunn laderen som begrenset hastigheten de første 7 minuttene av ladeøkten, uten at jeg så noen åpenbar grunn til det, for det var ikke mange andre som ladet samtidig. Dermed tok det 34 minutter å lade fra 10% til 80%. BMW sier at dette skal kunne ta 29 minutter under mer optimale forhold.

BMW iX2 kan du forvarme batteriet på før du lader den, så utetemperatur spiller ingen rolle om du varmer opp batteriene lenge nok før hurtiglading.

Opplevelsen

Komfortnivået i BMW iX2 er langt høyere enn man skulle anta for en kompakt SUV, med godt sete, gode fjæringer, god støydemping og god respons i rattet er bilen en fryd enten du skal på langtur eller du skal kjøre aktivt på svingete veier.

Bakom rattet har du en spak som aktiverer en boost funksjon dersom du ønsker å ha maksimal akselerasjon, og da går BMW iX2 med sine 313hk og 494NM fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Det var ikke glatt på veiene da vi testet BMW iX2, men den har xDrive, og det har vi testet i flere andre biler fra BMW, og vet at det er et system som gir god fremkommelighet når det er glatt ute.

Hos Bavaria Sør i Arendal på Stoa har de denne BMW iX2 xDrive30 du også kan prøvekjøre, det kan varmt anbefales.