Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen
Agder Bil i Arendal har fått inn den nye oppgraderte Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC, og jeg fikk låne den en dag for å få testet den i de faste testløypene.
Storm i kastene og mye nedbør er ikke helt optimale forhold for å teste elbil, men vi dro ut likevel med den nye og oppgraderte Mercedes-Benz EQA.
Nyheter
Utenpå EQA kan du i grillen nå se og eventuelt også kjenne at det er mange små fysiske stjerner som pryder bilens front.
Baklysene har fått seg et nytt design, og er nå i full LED lys. En ny spoiler er det også bak for å optimalisere aerodynamikken.
Det har kommet 4 nye hjuldesign å velge mellom, og er du glad i store felger/dekk, kan du velge inntil 20´´på nye EQA. Testbilen hadde 235/55R18 og piggfrie vinterdekk som naturlig nok var nye og myke i vår test, mykere dekk gir naturlig nok mer rullemotstand.
Oppvarmet ratt som standard, det kan du slå på med en knapp på selve rattstammen på venstre side, eller du kan gjøre det fra klimamenyen. Nå må man ikke lenger ha på setevarme for å få rattvarme, noe som er genialt om baken er varm, men fingrene ikke er det.
Sensorsystemer og kamerasystemer er oppgradert, og selv etter å ha kjørt i over 3,5 timer på våt vei og sørpete vei så var ryggekameraet krystallklart.
Nye eksteriørfarger, nye interiørlister man kan velge mellom. Plug & Charge er tilgjengelig, slik at du kan registrere bilen hos ladeoperatør og senere ordner ladeoperatør og bil med selve betalingen uten bruk av app eller ladebrikke.
Dette er bare noen av alle nyhetene på nye EQA, men svinger du innom Agder Bil kan du få vite om alt som er nytt med den nyeste utgaven av EQA.
Utrolig kjekt
Jeg vet ikke om du har stanset for rødt lys, som første bil, og lurt litt på om trafikklyset viser rødt fortsatt, og om det lyset på andre siden er det korrekte å se på for det kjørefeltet du ligger i? Testbilen hadde Trafikklysvisning, slik at du fikk opp trafikklyset i skjermen på bilen. Ikke så sentralt i enkle lyskryss, men veldig behagelig i et som er litt mer komplisert.
Testbilen hadde også fått samme geniale navigasjon som sine storebrødre selv om skjermstørrelsen ikke er like gedigen, så nå ser du ladere, hvor mange som er ledige og hvor raskt man kan lade der i navigasjons-skjermen. Du ser også hvilken batteriprosent du kommer fram til reisemålet med. Usedvanlig genialt når man har elbil.
Tester av rekkevidde
Vi hadde helt utrolig våte veier og en temperatur mellom 2 til 4 grader fram til omtrent Ytre Lauvrak, der temperaturen ramlet ned til 1 til 2 grader og veien ble mer og mer dekket av sørpe.
Sørpe på noen cm dybde er vel det veidekket som gir en bil mest rullemostand, og vi valgte å beregne rekkevidde litt tredelt. Fram til Evje med veldig våt vei og sørpedekket vei ble beregnet rekkevidde 290km, fra Evje til Grimstad var veien «bare våt» og da landet beregnet rekkevidde på 383km, og for hele landeveistesten landet beregnet rekkevidde på 336km.
Det var storm i kastene denne dagen, og svært våte veier helt til vi kom til IKEA ved Sørlandsparken, da begynte det å gå over til fuktig veibane. Temperaturen økte også ute ved kysten til 5 – 6 grader.
Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense. Her hadde vi 6,5 til 7,5 grader og veiene gikk fra fuktige til delvis tørre på grunn av den sterke vinden og opphold.
Beregnet rekkevidde landet på 373km, og hovedårsaken til at den tøffere 50/50-testen gir et bedre resultat handler om veibanen som ikke var klissvåt eller hadde sørpe på seg. Dette forteller mye om hva rullemotstand betyr for en elbil som er så effektiv.
Ladetest
Når Mercedes-Benz sier at ladehastigheten for EQA kan komme opp i 100kW så kan det høres noe snaut ut, men sannheten er at maksimal ladehastighet for mange elbiler ikke betyr all verden fordi den daler nedover så raskt. Det skjer ikke med EQA, og vi så om lag 102kW skikkelig lenge, og når ladekurven daler så daler den lite og sakte – deilig.
Vi brukte 31 minutter på å lade fra 10% til 80% og Mercedes-Benz forteller om 30 minutter på denne øvelsen under optimale forhold. Ettersom optimale forhold er sommer og +25 grader er vi i grunnen fornøyd med 31 minutter når det er kaldere enn 10 grader ute.
Opplevelsen
I Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC sitter du meget godt, og har gode justeringsmuligheter i setet. Rattet er svært godt og moderne, og på rattets høyre side har du styring av det som skjer på skjermen til høyre. På rattets venstre side styrer du det som skjer i instrumentskjermen bakom rattet.
Du trenger så godt som aldri å trykke på infotainmentskjermen, men du kan gjøre det dersom du foretrekker det, eller dersom passasjeren foran ønsker å bestemme noe, som valg av radiokanal eller lignende.
4MATIC systemet til Mercedes-Benz er svært godt når du kjører på glatte veier, eksempelvis dekket av våt og glatt sørpe, da leverer bilen en svært god trygghet med sitt 4MATIC system.
Det er også ganske heftig at en kompakt SUV som dette klarer å dra med seg en henger som veier inntil 1 800kg, det er så langt jeg vet fortsatt en rekord blant de kompakte elbilene.
Den nye EQA kan du prøve hos Agder Bil, men vær obs på at det er veldig lett å bli glad i den, veldig lett!