Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen
Publikum hos Dagbladet, DinSide og Elbil24 har kåret årets favorittbil, og Xpeng G9 vant denne kåringen forholdsvis overlegent. Vi fikk låne en Xpeng G9 fra Xpeng Norge en uke i vinter.
Vi har hatt Xpeng G9 på helgetest en snørik helg, og en uke med skikkelig vintervær, og det er utvilsomt forskjell på rullemotstanden på ulike underlag, det viser våre testresultater. Noe av bakgrunnen for at rullemotstand betyr noe for forbruk og rekkevidde handler om elbilers vekt og effektivitet, for de er langt mer effektive enn biler som bruker bensin eller diesel.
Tidenes vinter på Sørlandet
De som har sett helgetesten vet at det kom et kraftig snøfall den helgen, så mye at brøytemannskaper bare måtte gi opp å holde E-18 fri for snø, og det var skikkelig glatt på veiene med mye sørpe i veibanen på landeveistest og 50/50-testen vår. Massevis med rullemotstand.
I helgetesten var det mye snø i veibanen store deler av strekningen, og da landet beregnet rekkevidde på 380km.
I uketesten var veiene mellom Froland og Evje mer isdekket, og fra Evje hadde saltet gjort om is og snø til fuktighet resten av landeveistesten. Is og vann gir langt lavere rullemostand enn ny snø som er våt, og beregnet rekkevidde landet på hele 476km.
Det er bra med tanke på en temperatur mellom -1 og -4 grader og vinterdekk på et underlag som tross alt har mye mer rullemotstand enn tørr asfalt.
I den snørike helgetesten landet beregnet rekkevidde på 50/50-testen på 373km, mens vi fikk 394km i beregnet rekkevidde i uketesten. Her må nok svært lav SOC ta noe av skylden for resultatet i uketesten, for så godt som ingen elbiler presterer «på topp» med lav batteriprosent, det har vi sett nå i flere tester. Noe som egentlig gjør resultatet imponerende bra.
Test på motorvei
Nå er det en softwareoppgradering like rundt hjørnet for Xpeng G9 der visning av batteriprosent kommer tilbake. Ved forrige store softwareoppgradering dukket det opp en liten missforståelse der produsenten trodde Xpeng Norge ønsket å se antatt rekkevidde i kilometer og ikke batteriprosent.
Dermed var ikke batteriprosenten tilstede i selve bilen da vi testet den, men i appen var den, men den hadde vi ikke tilgang på å teste.
Den midlertidige løsningen for oss som bruker prosentregning for å beregne rekkevidde ble å svinge innom noen ladere for å sjekke batteriprosenten.
Slik fikk vi beregnet oss til en rekkevidde på motorvei på 370km til 434km på ulike strekninger med ulik snitthastighet. Bemerkelsesverdig tett på resultatene fra våre 50/50-tester, og meget gode resultater for vinterkjøring på motorvei.
Test av ladehastighet
Det er flere elbiler på markedet med 800V batteriteknologi, men det betyr ikke at de lader like raskt alle sammen av den grunn. Skal man teste ladehastigheten til en elbil med 800V batteriteknologi må man også finne en ladestasjon som klarer å levere nok ladehastighet, så vi tok turen til IONITY i Lillesand for å teste.
Navigasjonen ble brukt til ladestasjonen slik at batteriene ble oppvarmet før lading, men vi var jo noe spente på om det ville bli nok oppvarming i kulden.
Ladehastigheten kom raskt over 200kW, og vi så 280kW i ladehastighet, det er ekstremt raskt, og spesielt i kulden er det eksepsjonelt. Ladehastigheten holdt seg over 200kW til godt over 70% SOC (State of charge), og gikk ned til 187kW ved 80%, det er en ladehastighet vi ikke har sett ved 80% før. Det tok 20 minutter å lade fra 10% til 80% i kulden med Xpeng G9. Det er veldig raskt!
Opplevelsen
Xpeng G9 er en svært komfortabel SUV med god plass og ganske så fantastiske seter. Du har krefter i overflod, 0-100 km/t kan gjøres unna på 3,9 sekunder, og du har flere kjøremoduser å velge mellom.
Når det er skikkelig glatt ute kan «Offroad» anbefales om du ønsker maksimalt grep, men ønsker du å leke litt på glatta med denne elbilen er det også mulig å få til.
Klimaanlegget er stabilt og godt, og selv om vi hoppet ut i snø og slaps ofte så ble det ikke antydning til dugg inne i bilen i kulden.
Bilens stereoanlegg er meget godt, og du kan more deg med YouTube eller andre underholdningsapper mens du lader. Det er også mulig for passasjeren å se på film på Disney + eller andre apper mens dere kjører, for sjåføren ser nesten ikke hva som foregår på passasjerens skjerm, og passasjeren kan bruke hodetelefoner til lyden i filmen.
Du kan velge mellom ulike moduser for klimaanlegget dersom du ønsker å være i bilen når den står i ro, enten for å hvile mens du lader eller for å overnatte i bilen. Du kan også bestille en oppblåsbar madrass som er spesialdesignet til bilen når du legger ned baksetene.
Neste morgen kan du koke vann eller trakte kaffe med strøm fra bilens V2L-plugg, der er det i grunnen bare fantasien som setter grenser for hva slags elektriske apparater du vil koble til mens bilen er parkert, for å bruke av bilens store batteri.
Massasje kan du også få, det er 6 ulike massasjeprogram å velge mellom, og de som sitter bak får også velge seg massasje om de ønsker det.
Bør oppleves
Hos Autostrada i Arendal kan du få oppleve Xpeng G9, og det anbefales på det varmeste! Nå er det også en kampanje på topputgaven av Xpeng G9, AWD Performance med Premium pakken som inkluderer vinterhjul og hengerfeste for kr 688 808.