Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen
Kia Norge lånte oss en Kia EV9 Launch Edition GT-Line, og den hadde såkalte «snurre-seter» på seterad 2, og ellers alt mulig utstyr og komfort. Nå hadde den også trådløs Apple CarPlay.
Med «OTA» Over The Air updates – eller på norsk, oppdateringer som du selv kan ordne hjemme, uten å besøke et verksted, så blir elbiler bedre og bedre med tiden. En av oppgraderingene som har kommet til Kia EV9 er at den har fått tilgang til trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Førersetet
Jeg vet at jeg skrøt av førersetet Kia EV9 leverer i forrige test av bilen, men det må jeg nesten bare få lov til å gjenta. I Kia EV9 har du et førersete som havner i kategorien fantastisk godt, faktisk noe av det bedre jeg har vært borti, og jeg har vært borti usedvanlig mange bilseter.
Her har du varme, ventilasjon og knallgod massasje som du kan velge om du vil ha i sitteputen, ryggen eller i hele setet. Du har også mulighet til å justere hvor mye sideklemming du ønsker å ha i ryggen.
Sitteputens vinkel kan naturligvis justeres, og når du har en ladepause kan du trykke på «chille-knappen» og setet legger seg ned og tar fram en fotskammel, slik at du kan lade litt mens bilen lader, eller mens du venter på en ferge.
Bakseter
Når du beveger deg bakover i bilen kommer du til seterad 2, og her har du faktisk 3 ulike valg. Pressebilen fra Kia Bil Norge som jeg lånte hadde to «snurreseter» som kan roteres slik at det blir enkelt å ta barn inn/ut av barneseter, og de kan også snus helt rundt for å gi en mer sosial baksetekonfigurasjon der de inntil 4 som sitter bak ser hverandre.
Du kan også velge 3-seter benk eller 2 kapteinsstoler med elektrisk justering og justerbar fotskammel. Her vil barnas alder og eventuelt lastebehov bestemme litt hva som er optimalt og mest praktisk for de forskjellige familier.
De to setene som er helt bakerst har også ISO-fix fester, og i testbilen kunne man justere vinkelen til seteryggen elektrisk. Koppholder og ladeplugg var det også til de som satt helt bakerst.
Praktisk
Kia EV9 har et hyggelig bagasjerom selv om alle setene er i bruk, og for å illustrere plassen litt tok jeg et bilde med 3 stk 8pk Pepsi Max bakom de bakerste setene. Her får man med seg ganske mange bager.
På taket kan man ha takboks, og du har 568kg tilgjengelig til folk og bagasje, og Kia EV9 kan trekke med seg hele 2 500kg hengervekt! Det er det usedvanlig få elbiler som slår.
Frunk har du også i Kia EV9, og der er det plass til ladekabler og V2L-pluggen som lar deg hente strøm til det du måtte ønske fra bilens hovedbatteri. Lage toast eller vafler på tur?
Rekkevidde og ladehastighet
Turen fra Kia Norge på Lørenskog startet med full-ladet og varm bil, altså varmt inne i bilen og varmt batteri ved oppstart, noe som betyr mye for hvor langt man kommer, og vi kom fram til Grimstad med 30% igjen på batteriet til tross for 2 – 4 minusgrader og snøvær mellom Bamble og Arendal. Det gir en beregnet rekkevidde på 410km med motorveikjøring med «varmstart».
Kaldstart måtte naturligvis testes, med 3 til 6 minusgrader ute, men ikke noe nedbør å snakke om. Da landet beregnet rekkevidde på 333km til 384km – lavest på strekning med høyest snitt-hastighet.
Når man hurtiglader en elbil så vil batteriene varmes, og med lading på Grenlandsporten ble beregnet rekkevidde for de siste 100km fra Bamble til Grimstad i minus 6-7 grader 454km. Her er det en del strekninger med 80 km/t.
Her ser du med andre ord hva et forvarmet batteri kan bety for rekkevidden på motorvei, samt at du ser hva snitthastighet kan bety for rekkevidden. Uansett leverer Kia EV9 en svært god rekkevidde på motorvei til tross for at den er så stor som den er.
Hvor raskt batteriene lader handler også om temperaturen batteriene har, og med god forvarming kan du lade fra 12% til 80% på 24 minutter dersom du velger deg en 300kW lader. Forvarming kan startes automatisk ved bruk av bilens navigasjon, eller du kan starte forvarmingen av batteriene manuelt.
Landeveistesten på 205km fra Grimstad via Froland til Evje og tilbake via Sørlandsparken ble unnagjort på veier som mellom Froland og til 10 min forbi Evje hadde snø i veibanen, og resten hadde saltet slaps som gjorde veibanen våt. Dette gir økt rullemotstand. Temperaturen var mellom 0 grader og minus 10 grader.
Kia EV9 fikk i disse forholdene en beregnet rekkevidde på 450km, noe som er ganske nær WLTP med tanke på at dette er vinter. Dekkdimensjonen var 285/45R21.
På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei landet den beregnede rekkevidden på 338km i minus 3 grader på veier som hadde snø på seg på landeveien og var våte av salt på motorveien. Her startet vi med kaldt batteri og lav batteriprosent, noe vi har sett svært få elbiler har sansen for med tanke på beregnet rekkevidde.
Bør oppleves
Det kom en del snø den uka jeg hadde Kia EV9, og da en av ungene mine skulle leveres i en bursdag på et offentlig bygg der det ikke var brøyta, så var det i grunnen bare å kjøre i vei likevel.
God bakkeklaring og svært godt 4×4-system gjør Kia EV9 til en utmerket vinterbil for familien, og den tar deg akkurat dit du vil, også på veier som ingen har rukket å brøyte på en stund.
Hos Bertel O. Steen i Arendal kan du prøve en tur med Kia EV9, det anbefales på det varmeste.