Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen
Hos Årets Skodaforhandler 2023, Gromstad Motor Stoa, finner du mange ulike varianter av elbilen Skoda Enyaq, og vi tok med firehjulstrekkeren 85X ut på test.
Du kan få Skoda Enyaq som SUV eller som SUV-Coupé, med bakhjulstrekk eller som firehjulstrekk, i utstyrsnivå L&K eller som en RS-modell der man henter ut mer futt fra motorene. Her er det virkelig noe for enhver smak, og på grunn av noen helt fantastiske kampanjer får du helt ekstremt mye bil for pengene akkurat nå.
Standardutstyr
På Skoda Enyaq 85X er listen over standardutstyr veldig lang, og LED-Matrix hovedlys må vel kunne sies å være ganske så fantastisk å få med som standardutstyr. Adaptiv cruisekontroll, nøkkel i lomma ved åpning av bilen, sensorstyrt elektrisk bakluke, oppvarmet ratt, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, varmepumpe og mye mer er standardutstyr.
Jeg som handlet bil i slutten av 2021 sjekket naturligvis Skoda Enyaq, men den gang landet prisen over kr 630 000. På grunn av knallkampanjen får du nå den nye og oppgraderte Skoda Enyaq 85X med masse utstyr til rett i overkant av kr 510 000. Det er med andre ord ikke uten grunn at jeg påstår at du her får helt utrolig mye bil for pengene for tiden.
Store oppgraderinger
Skoda Enyaq 85X har fått ny motor på bakakselen som er sterkere og mer effektiv, og den har fått bedre batterieffektivitet, noe som er med på å gi bilen en økt rekkevidde. Vi gleder oss til å teste den om sommeren med sommerdekk og varme ute, da bør WLTP-rekkevidden på 530km være mulig å oppnå.
Vi hadde noen plussgrader det døgnet vi hadde bilen på test, men 19’’ vinterdekk og våte veier, og temperaturer mellom 3 og 7 grader er et godt stykke unna noe som ligner på optimale forhold.
En svært sentral oppgradering som Skoda Enyaq har fått på alle sine utgaver nå er forvarming av batteriene før hurtiglading, og det var 3 grader da vi skulle hurtiglade, så vi fikk virkelig testet effekten forvarming av bilens batteri kan gi for lading når det er kaldt ute. Skoda påstår selv at man skal kunne lade fra 10% til 80% på 28 minutter, og vi tok testen.
Brukergrensesnittet i infotainmentskjermen er redesignet, og nå kan du selv komponere det utseendet og innholdet du måtte ønske.
Test av rekkevidde
Når vi booker bil for test så skjer det en god stund før testen gjennomføres, og vi må bare ta det vær og føre vi får tildelt fra oven.
Sånn sett var kanskje Skoda Enyaq 85X noe heldig med at det ikke var masse minusgrader og masse snøvær, det gir jo gjerne noe mer forbruk for alle elbiler.
Landeveistesten vår starter og stopper på samme punkt, en fast plass i Grimstad, og alle elbiler kjøres i samme løype, fra Grimstad via Froland og Evje og tilbake til Grimstad via Sørlandsparken. Alltid på veier med maksimalt 80 km/t fartsgrense.
Det var i all hovedsak mellom 3 og 5 grader under testen, og innover i landet var det våtere veier enn ute ved kysten. Beregnet rekkevidde landet på 436km, noe som i praksis betyr over 7 timers kjøring på landeveier før du trenger å ta en ladepause under de forhold vi hadde.
Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t. Denne foregår ute ved kysten, og den foregikk i om lag 6 til 7 grader på noe tørrere veier. Her landet beregnet rekkevidde på 417km.
Er du på jakt etter maksimal rekkevidde vinterstid kan det være lurt å velge så liten dimensjon på felger/dekk som mulig. Testbilen hadde 235/55R19 foran og 255/50R19 bak, og med nye myke piggfrie vinterdekk så gir det en del ekstra rullemotstand, spesielt på våt asfalt.
Test av lading
Skoda Enyaq 85X er utstyrt med en svært så genial mulighet for å selv starte forvarmingen av bilens batteri når man måtte ønske, og den forteller til og med hvor mange minutter med forvarming du trenger for å få optimal batteritemperatur når du skal hurtiglade. Helt genialt at man selv kan starte forvarmingen dersom man kjører på kjente veier og ikke gidder å bruke navigasjonen.
Ladehastigheten bilen anslår at du kan få er ganske beskjeden i forhold til hastigheten du faktisk får.
Vi tok turen til en 300kW lader på Brokelandsheia, og hadde ladehastighet opp til 180kW, selv om Skoda lover «opp mot 175kW» på hurtiglading.
Fra 10% til 50% tok bare 12 minutter, og det er kanskje nok med et par hundre kilometer ekstra for å komme fram i de fleste tilfeller. Det tok 28 minutter å lade fra 10% til 80% i 3 graders utetemperatur. Det er like raskt som du kan oppnå i +25 grader om sommeren!
En helt genial oppgradering av Skoda Enyaq at den har fått denne forvarmingen av bilens batteri, spesielt når det er kaldt utendørs og man skal på en litt lenger kjøretur og trenger en ladepause underveis.
Man kan naturligvis bruke bilens navigasjon til destinasjonen, da vil bilen anbefale hvor du bør ta et lite ladestopp, hvor lenge du bør lade, og den forvarmer batteriet for deg. Genialt når du skal en plass du ikke kjører så ofte.
Bør prøves
Skoda Enyaq er for veldig mange ulike behov en bil som løser de aller fleste transportbehov for folk og bagasje, og en prøvetur anbefales på det varmeste. Ta turen til Gromstad Motor Stoa i Arendal for å prøve bilen selv, og for å se hvilken utgave av bilen som passer best til de behov du har.