Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen
Vi har kun testet BMW iX xDrive50 om sommeren, så det var på tide med en skikkelig vintertest av denne komfortable familiebilen fra BMW, og vi var «heldige» med været, det ble skikkelig vinter.
Kaldere enn minus 10 grader er ingen selvfølge på Sørlandet, men vi var heldige den uka BMW iX xDrive50 var booket fra BMW Norge, for vi fikk virkelig testet den i skikkelig vinterkulde.
Strålevarme
Når det kryper under minus 10 grader ute så er det noen komfortfunksjoner man blir ekstra glad for, som varme i setet og varme i rattet, det har man naturligvis i BMW iX xDrive50. Her har man også strålevarme, altså at enkelte overflater foran sjåfør og passasjer blir varme, som en ekstra varmeovn, og du verden så komfortabelt det er, spesielt for knærne.
Når du sitter godt og har justerbar sideklemming for ryggen, og varmen er god, og firehjulstrekksystemet er bra, så blir egentlig kulden der utenfor bare vakker. Det glitrer i frost og snø fra trær og brøytekanter, og du ferdes med fryd gjennom vinterlandskapet i en Aventurinred BMW iX xDrive50.
Musikken lyder helt fantastisk fra Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound anlegget, der du kan justere på hvor mye av bassen du skal føle i forsetene, i dette anlegget som er ekstrautstyr så hører du ikke bare lyden, men du opplever den også, om du vil. Det var virkelig en opplevelse!
Bakseter
I en familiebil er det fort sentralt at også de i baksetene har det komfortabelt og bra, og i BMW iX har de som sitter bak 2 klimasoner, og varme i yttersetene.
Lademuligheter nærmest vrimler det av, og bakpå forsetene er det 2 USB-C plugger som gjør at man lett kan få ladet det man har med seg av elektronisk underholdning.
Et stort panorama glasstak sørger for passelig med lysinnslipp, og det er store vinduer man kan kikke ut av.
Et stort og romslig bagasjerom og svært god hengervekt på hele 2 500kg, gjør at BMW iX xDrive50 også dekker familienes praktiske behov.
Test av rekkevidde og lading
På landeveistesten var det i all hovedsak minus 13,5 grader innover i landet, og mellom minus 4 og 0 grader ute ved kysten. Det var mye snø i veibanen mellom Froland og Evje, og delvis noe mindre snø i veibanen ellers.
Snø i veibanen gir naturlig nok økt rullemotstand, det gjør også store felger/dekk i dimensjonen 255/50R21.
Beregnet rekkevidde for den 205km lange landeveistesten landet på 436km.
På vår tøffe 50/50-test med om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad var det -9 til -14 grader ute, og det var stedvis noe is/snø i veibanen. Beregnet rekkevidde landet på 394km.
Fra Oslo til Sørlandet var det minus 17 til minus 2 grader og litt fuktige veier på grunn av salting. Da landet rekkevidden på motorvei mellom 373-416km.
På turen fra Grimstad til Oslo var det i all hovedsak 5,5 plussgrader og litt fuktig veibane, og da landet beregnet rekkevidde mellom 373-428km. Det sier litt om hva utetemperaturen kan gjøre med rekkevidden.
Vi testet lading fra 10% til 80% på en 150kW lader med litt lite forvarming av batteriet før ladingen, og det tok 41 minutter. Vi ladet også fra 38% til 83% på en 300kW lader og det tok 27 minutter.
BMW iX xDrive50 har et batteri på over 100kWt, så dette er hyggelige ladetider, og mest sannsynlig trenger du ikke lade så lenge for å ha nok strøm til å komme frem.
Kampanje
Hos Bavaria Sør i Arendal på Stoa har de kampanje på BMW iX xDrive50 i utstyrsnivå Fully Charged Premium Edition, som betyr mye utstyr inkludert, fra kr 899 900. Da er det en kundefordel på hele kr 171 480. Denne kampanjen varer til 31/3.
Hos Bavaria Sør i Arendal på Stoa kan du prøvekjøre BMW iX, det kan varmt anbefales.
En utrolig god bil selv om det er kaldt eller glatt ute.