Test av Peugeot E-308

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi hadde en dag med Peugeot E-308 kombi, og utforsket det vi kunne med tanke på rekkeviddetester og ladetest, og hvordan bilen oppleves på veien.

Peugeot 308 har vært på markedet en stund, men ikke som elbil, og ikke til den prisen du får den for som elbil. Kombien som vi testet koster fra kr 403 900 levert Grimstad, men legger du på kr 10 000 får du den som stasjonsvogn, eller Sports Wagon som Peugeot kaller den. Utstyrsnivået er GT noe som er ganske utrolig til denne prisen.

Ekstrautstyr

Selv om GT er det høyeste standard utstyrsnivået til Peugeot E-308, så er det litt ekstrautstyr du kan velge, som AGR forsete med massasje til kr 7 900. Velger du den som stasjonsvogn vil jeg nok anbefale å ta med sikkerhetsnettet som gjør at du kan laste til taket for kr 2 400.

Dersom du har opplevd å kjøre bil på motorvei når det har kommet underkjølt regn, så vil du nok kanskje også velge å krysse av for oppvarmet frontrute til kr 2 500.

Hos Agder Bil i Arendal og Chr Repstads Sønner i Grimstad kan du få hjelp til å velge ut det utstyret som passer best til dine egne behov.

Stilig design

Peugeot E-308 er en bil du legger merke til enten du velger den som kombi som vi testet, eller du velger den som stasjonsvogn.

Grillen med løvelogoen er svært lekker, og LED-lysene som skaper klo-merkene foran på bilen gjør bilen veldig lekker.

Baklyktene er tredelte og med LED-lys, og er nesten frakoblet som et eget designelement, og gir bilen en lekker signatur når du ser den bak.

Bagasjeplass

Peugeot E-308 SW, eller stasjonsvogn, har hele 548 liters bagasjerom, men det er bare om du holder deg under bagasjeromsdekselet. Fyller du til taket har du naturlig nok mer plass. Legger du ned baksetene får du hele 1 574 liter med plass.

Velger du den stilige kombien så har du 361 liter med bagasjeromsplass.

Rekkevidde og ladehastighet

Landeveistesten på 205km fra Grimstad via Froland til Evje og tilbake via Sørlandsparken ble unnagjort på veier som mellom Froland og Evje var langt mer våte enn ute ved kysten, og noen steder var det fortsatt is i veibanen. Dette gir økt rullemotstand. Dekkene var i dimensjon 205/55R16 piggdekk foran og bak. Temperaturen var mellom 7 og 11 grader og det var sol og vind, men snøsmelting gav våte veier inne i landet og fuktige ute ved kysten.

Peugeot E-308 brukte 57% av batteriet på vår 205km landeveistest, noe som tilsvarer en beregnet rekkevidde på 359km. WLTP-testen med sommerdekk og pluss 25 grader viser en rekkevidde på inntil 413km.

På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei landet den beregnede rekkevidden på 338km i 10 grader på veier som var fuktige fra snøsmelting. Bilens lave og aerodynamiske profil gjør at motorveien med 100 km/t ikke gir så stor reduksjon i beregnet rekkevidde i forhold til landeveistesten.

Under optimale forhold skal man kunne lade Peugeot E-308 fra 10% til 80% på 26 minutter. Vi hadde 10 grader og vind, og da tok det 30 minutter å lade fra 10% til 80%.

Kjøremodus og hk

I Peugeot E-308 finner du tre ulike kjøremodus, og vi testet i kjøremodus normal. Du kan også velge Eco og Sport. Det som er litt sentralt å vite om med disse kjøremodusene er at du får tilgang på ulikt antall hk ut fra hvilket kjøremodus du har valgt.

Dersom du vil ha tilgang på alle de 156hk bilen kan levere må du altså velge Sport som kjøremodus.

Testbilen var utstyrt med sportslige AGR-seter, og det gjør at man sitter meget godt, selv om man kjører mange timer i ett strekk. Bilen oppleves meget dynamisk på svingete vei, og de som er litt glade i å ikke sitte alt for høyt i en bil vil sette pris på å komme noe nærmere bakkenivå i Peugeot E-308.

Selv ville jeg nok kanskje valgt piggfrie vinterdekk, både for å få hakket mer sportslig opplevelse der veien er tørr og svingete, men også med tanke på støynivået som er en del lavere med piggfrie dekk. Dimensjonen på vinterdekkene var ellers genial fordi 16’’ felger/dekk gir deg mer rekkevidde om vinteren.

Bør oppleves

Peugeot E-308 veier 1 712kg, og det er en del lettere enn mange andre elbiler, og det er med på at den ligger fantastisk godt på veien. Det er noe du selv bør oppleve. Ta kontakt med Agder Bil i Arendal eller Chr. Repstads Sønner i Grimstad, så booker de en prøvekjøring for deg.