Oppgradert Audi Q4 e-tron 45 Quattro på test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Audi Gromstad Auto i Arendal har fått inn den nye oppgraderte Audi Q4 e-tron 45 Quattro, og selv om den ikke hadde rukket å bli registrert fikk vi ta den med ut på test.

Det begynner etter hvert å bli en del som har elbiler, og når det blir mange minusgrader ute så er det en del som har opplevd at hastigheten på hurtiglading blir redusert. En av nyhetene på oppgraderte Audi Q4 e-tron er at den nå forvarmer batteriet dersom du navigerer til en hurtiglader.

Nyutviklet motor

En av nyhetene på den oppgraderte Audi Q4 e-tron er at motoren på bakakselen er nyutviklet, og leverer høyere ytelse og mer kraft, noe som også gir mulighet for økt rekkevidde.

Testbilen har fått 210kW eller 286hk, og velger man Q4 e-tron 55 Quattro så har den nå fått 250kW/340hk, noe som gjør at man kan gjøre unna 0-100 km/t på 5,4 sekunder.

I praktisk kjøring på vinterføre må man ta det ganske rolig, men man kjenner likevel på at det er mer krefter tilgjengelig de gangene man skal opp i hastighet, og selv på glatt vinterføre kan man kjenne at kjørefølelsen er et lite hakk mer dynamisk enn før.

Mer utstyr som standard

Den oppgraderte Q4 e-tron har mer utstyr med som standard i forhold til de foregående modellene. Bakluke som åpnes elektrisk, MMI navigasjon plus, virtuell cockpit, drive select, fleksibelt bagasjeromsgulv, 4-veis elektrisk korsryggstøtte i forsetene og elektrisk justerbare- og oppvarmede sidespeil med projeksjonslys.

På den forrige versjonen av Q4 e-tron ville dette utstyret kostet kr 54 450, men det er nå med som standardutstyr.

Testbilen hadde en del ekstrautstyr, som for eksempel sportsseter i stoff. De hadde svært gode instillingsmuligheter til å være manuelt justerbare seter, og de gav en svært god sittekomfort. Her kunne sitteputens lengde og vinkel justeres, og sidestøtten var meget god, så da bør det være enkelt for de fleste å finne seg en komfortabel sitteposisjon.

Testbilen hadde ikke «Klima- og vinterpakke» som inneholder 3-soners klimaanlegg, oppvarmet ratt, varmepumpe og komfort førklimatisering.

Selv om temperaturene var på pluss-siden av null, så var vi litt spent på hvordan det ville slå ut at bilen ikke hadde varmepumpe.

Tester av rekkevidde

For mange er det nå kjent at WLTP-testen foregår i laboratorium, med om lag +25 grader, sommerdekk med optimalisert lav rullemotstand, klimaanlegget kan være avslått, med andre ord forhold som er litt langt unna norsk vinter. WLTP for testbilen var på 505km.

Da vi dro på landeveistest var bilen utstyrt med piggfrie vinterdekk som var helt nye, altså ekstra myke, og dermed med ekstra mye rullemotstand. Dimensjonen var 235/55R19 framme og 255/50R19 bak. Større dimensjon på dekk gir mer rullemostand enn mindre dimensjoner. Temperaturen lå mellom 3 og 6 grader, og veien var svært våt og noen steder mellom Froland og Evje var det isdekke.

Under disse forholdene landet beregnet rekkevidde på 401km. Det betyr at du kan kjøre mer enn 6 timer uten stans på landevei med de forhold vi hadde før du må ta deg en ladepause.

Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense. Her hadde vi 5 grader og våte veier, men ingen is eller annet graps i veibanen. Beregnet rekkevidde landet på 394km.

Ladetest

Den oppgraderte Audi Q4 e-tron skal kunne oppnå en ladehastighet på inntil 175kW, men vi tok ladetesten på en 150kW lader, og forventet ikke å oppnå den lovede ladehastighet fra Audi som er fra 10% til 80% på 28 minutter under optimale forhold.

Da vi ladet var det 5 til 7 grader ute, og vi hadde begrenset oppvarming av batteriet, og oppnådde maksimal ladehastighet på 144kW. På tross av at en del forhold ikke var i nærheten av optimale tok det bare 29 minutter å lade fra 10% til 80% på en 150kW lader.

De som har forsøkt å lade en elbil som ikke har noe form for forvarming når det er 5 varmegrader ute vet at man kommer langt unna de «optimale» ladetidene fra fabrikantens reklame. Det er rett og slett utrolig deilig på langtur å oppnå så god ladetid selv om det ikke er varmt ute, så dette var en knallgod oppgradering for Audi Q4 e-tron!

Opplevelsen

Hvordan opplevelsen er bakom rattet på Audi Q4 e-tron bør man jo aller helst prøve selv ved å booke seg en prøvetur med bilen. Da kjenner du hvordan din kropp liker bilens gode seter, hvor god du synes støydempingen i bilen er, hvor dynamisk bilen oppleves på svingete veier ut fra din kjørestil, og hvordan du liker å holde i ratt og trykke på skjermer og rattknapper.

Selv definerer jeg Audi Q4 e-tron som meget komfortabel, og med en sofistikert kjøreopplevelse. På litt mer vanlig norsk betyr det at man kan kjøre time etter time uten pause og selv etter 3 timer glede seg til neste sving uten å kjenne på at man er trøtt eller sliten.

Når man har kjørt det meste av det som er laget av biler på det norske markedet så kjenner man også forskjell på støtdempingen, om det er en avansert opplevelse som kombinerer sportslig tilbakemelding med god komfort, eller om det er billigste mulige løsning. Audi Q4 e-tron leverer uten tvil en avansert og komfortabel opplevelse på veien, som du også bør oppleve hos Audi Gromstad Auto i Arendal.