Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
En dag med Opel Astra Electric Sports Tourer, der rekkevidde og ladehastighet skulle utforskes, samt hvordan denne elbilen oppførte seg på veien.
Dersom du er en av dem som savner kjørefølelsen som stasjonsvogner leverte bør du helt klart prøve denne du også! En vaskeekte stasjonsvogn får du med Opel Astra Electric Sports Tourer, med knallgode seter, LED Matrix lys og masse bagasjeplass.
AGR-sete
AGR er tysk, og står for Aktion Gesunder Rücken, og når det står på et bilsete betyr det at setet har en sittepute som kan justeres i lengderetning, og man kan justere vinkelen på sitteputen. Korsryggstøtten kan justeres 4 veier, og ellers som alle andre seter i bil kan man justere setet opp/ned og fram/tilbake.
Tanken bak denne tyske merkeordningen er at man raskt skal kunne se at man har et sete med alle nødvendige innstillingsmuligheter for å kunne finne en god sittestilling.
Førersetet i Opel Astra Electric er et slikt AGR-sete, og det har ikke bare alle innstillingsmuligheter, men det er også meget behagelig å sitte i når man skal kjøre flere timer uten stans.
Kult design
Det er mange detaljer som er sorte på demobilen fra Mobile i Arendal, som logoen i bilens front, felger til vinterhjula, speilhusene til sidespeilene, kantene rundt vinduene. En skarp linje fra logoen i front og opp på panseret ser også veldig stilig ut når man kjører og ser ut av frontruta.
Stilige LED-lys både foran og bak, og når mørket faller på har denne faktisk LED-Matrix lys som er knallgode til å maskere ut andre biler så de ikke blendes, samtidig som du får så mye lys på vei og omgivelser som du kan få.
Setene er ikke bare gode å sitte i, men ser også veldig stilige ut, og rattet er også moderne og stilig i tillegg til at det er oppvarmet og meget deilig å holde i. Her er det en meget god kombinasjon mellom design og funksjon.
To karosseriformer
Opel Astra Electric kan du få som kombi og som stasjonsvogn, men ettersom de koster det samme har vi nok en aldri så liten mistanke om at mange vil gå for stasjonsvogna, eller Sports Tourer som Opel kaller den. Det var denne vi tok med på test.
Som du ser av bildet av kombien kan du velge spreke farger, så om svart ikke er din favoritt kan du få hjelp hos Mobile i Arendal til å velge noe langt mer muntert i fargespekteret.
Stasjonsvognen har hele 514 liters bagasjerom, men det er bare om du holder deg under bagasjeromsdekselet. Fyller du til taket har du naturlig nok mer plass. Legger du ned baksetene får du hele 1 553 liter med plass.
Velger du den stilige kombien så har du 352 liter med bagasjeromsplass. Begge har har mulighet for inntil 80kg last på taket.
Rekkevidde og ladehastighet
Landeveistesten på 205km fra Grimstad via Froland til Evje og tilbake via Sørlandsparken ble unnagjort på veier som mellom Froland og Evje var langt mer våte enn ute ved kysten, og noen steder var det fortsatt is i veibanen. Dette gir økt rullemotstand. Dekkene var i dimensjon 225/45R17 foran og bak. Temperaturen var mellom 3 og 6 grader og det var regn og vind, som er med på å øke forbruket.
Opel Astra Electric Sports Tourer brukte 62% av batteriet på våre 205km, noe som tilsvarer en beregnet rekkevidde på 330km. WLTP-testen med sommerdekk og pluss 25 grader viser en rekkevidde på inntil 413km.
På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei landet den beregnede rekkevidden på 322km i 5 grader på veier som var våte av regnværet. Her er det nok stasjonsvognens lave og aerodynamiske profil som gjør at motorveien med 100 km/t ikke gir så stor reduksjon i beregnet rekkevidde i forhold til landeveistesten.
Under optimale forhold skal man kunne lade Opel Astra Electric fra 10% til 80% på 26 minutter, men vi hadde 5 grader, regn og vind, og da tok det 30 minutter å lade fra 10% til 80%.
Tre ulike kjøremodus
I Opel Astra Electric finner du tre ulike kjøremodus, og vi testet i kjøremodus normal. Du kan også velge Eco og Sport. Det som er litt sentralt å vite om med disse kjøremodusene er at du får tilgang på ulikt antall hk ut fra hvilket kjøremodus du har valgt.
Dersom du vil ha tilgang på alle de 156hk bilen kan levere må du altså velge Sport som kjøremodus.
Bør oppleves
Opel Astra Electric er en del lettere enn mange andre elbiler, og ligger fantastisk godt på veien. Det er noe du selv bør oppleve. Ta kontakt med Mobile i Arendal, så ordner de med en prøvekjøring for deg.