Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Det har skjedd mye med biler som har bakhjulstrekk, og hvordan de oppleves på snøføre, veldig mye! Etter en snørik uke med BMW i5 eDrive40 ble vi imponert.
Vi lånte en BMW i5 eDrive40 fra BMW Norge, og man skulle kanskje tro at kombinasjonen 340hk og 400NM med bakhjulstrekk og snøføre ville være skummelt, men så feil kan man ta.
Usedvanlig stabil
Jeg har kjørt mange biler, og jeg har kjørt mange biler på glatt snøføre, men jeg vet ikke om jeg har kjørt så veldig mange elbiler med bakhjulstrekk der man i så liten grad opplever ukontrollert sleng bak som med BMW i5 eDrive40.
Det er på ingen måte mangel på krefter, og du kan slå av hjelpesystemer og leke masse om du vil, men i normalt kjøremodus med hjelpesystemene på så er det nesten vanskelig å merke noe til at denne drives av bakhjulene.
Det er ikke mange år siden at en så sterk bakhjulstrekker ville blitt definert som uregjerlig og farlig på vinterføre for uerfarne sjåfører, så her har det skjedd utrolig mye de senere årene.
BMW i5 har Dynamic Stability Control, et system som kan overstyre ABS, og som er på kanten til magi på glatt vinterføre. Du føler ikke at kreftene forsvinner, og du føler ikke at baken slenger, du kommer bare usedvanlig trygt frem dit du skal.
En som tester bil leter jo gjerne etter hvor grensene går, og selv BMW i5 eDrive40 må forholde seg til noen fysiske lover. Rygging med bakhjulstrekker opp bratt ubrøytet kneik uten noe fart går ikke, man må kjøre opp kneika fremover, så man får vekta over drivhjulene.
En annen forskjell man merker på glatta er at man kommer noe raskere opp i hastighet med AWD enn med RWD, rett og slett fordi man med AWD har flere hjul som kan skape akselerasjonen.
Fysiske og kjemiske lover
Alle elbiler har batterier, og batterier har batterikjemi. Det betyr at alle elbiler må forholde seg til det faktum at batterikjemien fungerer mest effektivt i temperaturer rundt +25 grader celcius.
Så kan man naturligvis varme opp bilenes batterier, og her er det store ulikheter, men uansett hvordan man rigger en elbil så vil forbruk øke og rekkevidde reduseres av kulde.
Det skjer også med dieselbiler og bensinbiler, at forbruket øker om vinteren og at rekkevidden reduseres, men det var bare aldri noen som skrev om at det skjedde, man bare tanket hyppigere uten at noen laget noe oppstuss om det.
Det som ikke nevnes så ofte er at en elbil som BMW i5 blir veldig raskt varm innvendig, mye raskere enn man kan drømme om med en diesel eller bensinbil. Man har også en veldig genial app der man kan starte bilens klimaanlegg en stund før man skal ut og kjøre, da slipper man også å skrape bilens ruter i minus 12 grader, og det er varmt og godt i bilen når kjøreturen starter.
Du må ikke ha bilen koblet på laderen for å starte slik forvarming, det kan du gjøre når du måtte ønske det, og strømmen til forvarming hentes fra bilens hovedbatteri, ikke fra 12V batteriet.
Det er forskjeller på hvor godt en bil sitt klimaanlegg varmer de som sitter i bilen, men i BMW i5 eDrive40 får du god og jevn varme, slik at du fint kan sitte uten jakke når du kjører om vinteren. Varme i ratt og varme i setet kan ha flere ulike nivåer, og sørger for en svært komfortabel kjøretur i kulden.
Test av rekkevidde og lading
BMW oppgir WLTP-rekkevidde i et intervall, fordi det avhenger av så mange faktorer, som utstyr man velger fra listen over ekstra utstyr, størrelse på felger/dekk med mer. Den er opgitt mellom 477 km og 582 km.
På vår tøffe 50/50-test med om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad var det -1 ute, og det snødde tett. Mye sørpe i veibanen, også på E-18 gav maksimalt med rullemotstand. Beregnet rekkevidde landet på 338km. Litt tidligere høsten 2023 var det 8-11 grader i samme test, og da landet beregnet rekkevidde på hele 546km.
Hvorfor får man slike forskjeller? Jo, temperatur er en faktor som er nevnt, men den økte rullmotstanden med større felger/dekk er den mest sentrale. Når du kjører en bensin/dieselbil er man heldig dersom 30% av drivstoffet går til fremdrift, resten er svinn, og med så lite effektive systemer merker man ikke like kraftig når faktorer som rullemotstand forverres, for det er bare 30% av forbruket som påvirkes. For en elbil som er svært effektiv vil mer energi gå til oppvarming av kupé og batteri, og man merker godt at rullemotstanden blir ekstrem på forbruket og rekkevidden.
Fra Oslo til Sørlandet var det minus 12 til minus 5 grader og fuktige veier på grunn av salting. Da landet rekkevidden på motorvei mellom 329-384km – noe som sier mye om forholdene for vår 50/50-test. På turen fra Grimstad til Oslo var det mer snø og slaps i veibanen, og minus 1 til minus 2, og da landet beregnet rekkevidde mellom 311-333km. Som igjen understreker hva rullemotstand gjør med forbruk/rekkevidde.
Da vi testet lading i høst tok det bare 33 minutter å lade fra 10% til 80% på en 150kW lader. Denne bilen kan lade raskere enn 150kW, men vi tapte altså kun 3 minutter ladetid. Ettersom BMW i5 har mulighet for forvarming av batteriene før lading, enten ved å navigere til en lader eller ved å starte forvarming manuelt så vil ladetiden bli omtrent lik vinterstid.
Vi skulle teste rekkevidde på motorvei i snø og kulde, og varmet derfor ikke opp batteriet før vi hadde passert siste sjekkpunkt på Grelland. Da ble de ikke varmet så lenge som man bør om vinteren. Likevel fikk vi ladet fra 12% til 86% på 40 minutter, noe som må sies å være meget hyggelig ettersom ladehastigheten normal synker en del når man passerer 80% på batteriet.
Bør prøvekjøres
Hos Bavaria Sør i Arendal på Stoa har de en BMW i5 eDrive40 du kan prøvekjøre, det kan varmt anbefales.
En utrolig god vinterbil, og du kan få den med xDrive firehjulstrekk dersom du har behov for det. Foreløpig er det M60 som har dette, men i løpet av 2024 skal det komme en modell til av i5 med xDrive.
Når snøen har smeltet og våren/sommeren har dukket opp så blir også i5 tilgjengelig som stasjonsvogn, eller Touring som BMW kaller stasjonsvognene sine. Det blir spennende for barnefamilier som gjerne trenger litt ekstra bagasjeplass.