Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Toyota Corolla Touring Sports er en hybrid, det vil si at den har et lite batteri som lades opp av nedbremsing og annen kinetisk energi som bilen tar vare på. Det lille batteriet lades lett opp, men det brukes også relativt raskt, ved akselerasjon for eksempel, for å redusere forbruket.
Hybridsystemet bare er der, og du trenger aldri å lade aktivt med noen kabel, dermed er dette en løsning for de som ikke har tilgang på lading eller som ikke ønsker å lade bilen sin.
Ukomplisert
Det er noe veldig deilig med ukompliserte biler som Toyota Corolla Touring Sports. Med nøkkelen i lomma tar du i dørhåndtaket, så låses døren opp i det du drar i håndtaket for å åpne bildøra. Du setter deg inn i et behagelig sete, trykker på bremsepedalen og trykker på startknappen, setter automatgiret i D for Drive, og kjører i vei så fort sikkerhetsbeltet er på plass.
Selv med hanskene på kan du styre med setevarme, rattvarme og andre vitale betjeningsfunksjoner med store tydelige godt merkede knapper.
Vi kjørte bilen på det man kan kalle vinterføre, og den overrasket oss med svært gode vinteregenskaper til tross for at den har framhjulstrekk og ikke noen AWD-i-løsning. Under kjøring oppførte den seg meget trygt og forutsigbart.
Adaptiv cruisekontroll
Det er ganske lenge siden jeg begynte å bruke adaptiv cruisekontroll på lange kjøreturer, men andre assistentsystemer som filholderassistent har jeg som regel for vane å slå av, fordi det som oftest oppstår noe som kan minne litt om krangling mellom meg og bilen.
Toyota har derimot klart å utvikle en filholderassistent som jeg har sansen for, en av usedvanlig få jeg ikke slår av på langtur, for vi har blitt venner.
Jeg får lov til å plassere bilen der jeg ønsker i kjørefeltet, slik at jeg kan unngå vann, is og andre uhumskheter som kan oppstå i hjulspor.
En sterkere motorisering sørger for at det svært sjelden oppstår situasjoner med mye lyd og lite bevegelse, men langturen preges av en motor som går stille og rolig også når speedometeret viser hastigheter på 110 km/t.
Komfort og plass
Pressebilen vi lånte fra Toyota Norge er den sportsinspirerte GR Sport som har meget gode og stilige sportsseter, GR Sport logo bak på bilen og på startknappen, røde sømmer i sportsrattet.
Du har trådløs tilkobling av mobil og Apple CarPlay eller Android Auto, og kan enkelt bruke GoogleMaps navigasjon eller spille musikken fra spillelistene dine på Spotify.
Når det er kaldt ute er det veldig deilig at det er så varmt og godt inne, og det er god varme i ratt og i sete.
Man kan ha inntil 596 liter bagasje i bagasjerommet opp til bakseteryggens topp, og de er mye i forhold til at bilen er 4,65 meter lang. Dersom man bestiller bilen med hengerfeste kan den dra med seg inntil 750kg.
Test av forbruk
En hybrid sin styrke er bykjøring sommerstid, da kan det blir ganske mye elektrisk kjøring. Vinterstid med mange minusgrader så vil alle biler bruke mer, også hybrider.
Vi kjørte mest motorvei, og det er ikke hybridens styrke, likevel fikk vi et forbruk på 0,56 mellom Drammen og Gardermoen i minus 2 grader og en del snø. Fra Gardermoen til Grimstad landet snittforbruket på 0,52 liter på mila i minus 2 grader og tidvis en del snø.
Da vi skulle tilbake til Drammen var det mellom 4 og 13 minusgrader og snø/salt, og da landet forbruket på 0,61 liter på mila.
Kan prøvekjøres
Den mest solgte bilmodellen i verden er nettopp Toyota Corolla.
I Norge har Corolla Cross tatt litt over av volumet for Corolla som 5-dørs utgave, men det selges også bra med stasjonsvognutgaven Touring Sports som vi testet denne gang. Når man ser på hvor mye bil og plass man får for pengene er det ikke så rart.
Vi kan helt klart anbefale en tur til Toyota Arendal der du kan prøvekjøre den nye og sterkere Toyota Corolla Touring Sports. Vi testet 1,8 literen, men den finnes også med en enda sterkere 2-liters motor.