Store nyheter fra Toyota på Kenshiki Forum

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

I løpet av et par hektiske dager i slutten av november samler Toyota og Lexus presse fra alle verdens hjørner i Brüssel, og viser fram og forteller om hva som kommer fremover fra Toyota.

Urban SUV Concept
I løpet av første halvdel av 2024 skal den ferdige Urban SUV Concept vises fram, og har nok da fått seg et mer normalt elbil-navn som bZ-2X eller noe slikt. Akkurat hva den kommer til å hete ble ikke nevt, det er mer en kvalifisert gjetning.
bZ står for beyond Zero, altså elbil, tallet 2 viser til bilens størrelse, altså B-segmentet og X handler om crossover.
Det er i følge Toyota den minste av elbilene som kommer de neste årene, og Toyota Yaris Cross er en hybridbil vi kjenner godt som er i samme segment. En elbilplattform gir mulighet for enda mer innvendig plass, så det blir spennende å se hva slags batteri og hvilken plass man får inni bilen som foreløpig har navnet Urban SUV Concept.
Bilen kommer til å lages med 2 ulike batteripakker og man kan velge mellom 2WD (FWD) og AWD.
Lengde: 4,30 meter – Bredde: 1,82 meter – Høyde: 1,62 meter
Toyota skal introdusere 6 elbiler innen 2026, der bZ-4X var den første av de seks, og Urban SUV Concept blir den andre.

a6-Sport Crossover Concept.JPG

Sport Crossover Concept
Den tredje elbilen blir den som nå heter Sport Crossover Concept. Den er lenger enn bZ-4X, men den er også en del lavere.
For Toyota kommer denne elbilen til å bli et stil-ikon for merket, og det er ikke vanskelig å se på bilens eksteriørdesign at den kommer til å skille seg ut blant mengden av biler på veiene med sitt spenstige design, og spennende linjer.
Under utviklingen av denne elbilen har Toyota og BYD samarbeidet tett, der BYD skal presentere bilen for det Kinesiske markedet mens Toyota skal selge den i Europa.
Konseptbilen hadde ikke dører man kunne åpne, men Toyota lover et stort bagasjerom, masse bakseteplass og et design som gjør at bilen klart skiller seg fra de mange SUV’ene som finnes i markedet.
Hva denne får som elbilnavn skal vi ikke gjette på, men den skal komme på markedet i 2025.

Teknologikonsept
Toyota hadde også med seg en bil for å vise fram teknologikonsepter, for eksempel «Giga Cast» der man før brukte 100 deler kan man nå bruke 2, noe som sparer vekt og produksjonstid og dermed kan pris og bilens egenskaper forbedres.
Toyota viste også en tidslinje i forhold til ny batteriteknologi som de arbeider med, og det aller mest spennende var utvilsomt faststoffbatteriene i superklassen, der man snakker om 1 000km rekkevidde og kjapp lading, 10% til 80% på 10 minutter.
Denne teknologien skal ifølge Toyota inn i biler fra 2027-2028, så får vi se om det som finnes av utfordringer med teknologien er løst innen den tid. Toyota mener selv at denne typen batteriteknologi vil være en «game changer» på verdensbasis når det gjelder å ta i bruk elbiler istedenfor biler med fossile motorer.
Det er også liten tvil om at Norge ligger noen år foran de fleste andre land i verden når det gjelder å ta i bruk elbiler, og å velge elbiler framfor biler med fossil motorisering. Norge ligger også mange år foran andre land når det gjelder utbredelsen av hurtigladestasjoner.
Dersom utviklingen ikke stopper opp i Europeiske land med tanke på utbygning av ladeinfrastruktur, så satser Toyota på at de i 2035 kun skal tilby nullutslippsbiler i Europa.
Toyota satser også på å være 100% karbon nøytrale innen 2040 i Europa, og det gjelder ikke bare for selve bilene som skal være det allerede i 2035, men det handler om hele infrastrukturen.

a6-FT-Se.JPG

Gazoo Racing
Hva så med sportsbiler? Må vi si farvel til dem nå som alt skal bli nullutslipp? Ifølge Toyota er svaret på dette et rungende nei.
Det skal også i framtiden være moro å kjøre bil, selv om den ikke har noe utslipp.
Gazoo Racing og Toyota jobber med hydrogen forbrenningsmotor med mulighet for manuelt gir og motorlyd, men uten noe utslipp.
Vi fikk også se det helelektriske sportsbilkonseptet FT-Se – Future Toyota Sport electric.
Intet annet enn en svært så spenstig sportsbil som ville fått Pagani Zonda til å bli misunnelig.

Spennende framtid
Toyota satser hardt på å få ned vekt på elbilene sine, og de jobber også hardt for å få ned produksjonskostnader slik at vi kan få mer bil for pengene.
Lavere vekt er også sentralt for å redusere behovet for store batterier og masse unødvendig forbruk av energi fremover.
Jeg gleder meg til å prøve disse bilene når det blir mulig etter hvert, det var i hvert fall veldig moro å få se konseptbilene i Brüssel!