Ny drømmebil for familien

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Medier rundt i verden har fått lov til å prøvekjøre nye Kia EV9, men vi hoppet over det og tar heller en av de første testene av Kia EV9. Og for en bil dette er! Undertegnede har kjørt Kia EV9 862km, og gleder meg til å dele erfaringene fra denne bilen med deg.

Førersetet
Når jeg sitter godt i en bil som sjåfør, så er det lett at det hjelper godt til at jeg liker bilen litt ekstra godt, for skal man kjøre en bil må man sitte. I Kia EV9 har du et førersete som havner i kategorien fantastisk godt, faktisk noe av det bedre jeg har vært borti.
Her har du varme, ventilasjon og knallgod massasje som du kan velge om du vil ha i sitteputen, ryggen eller i hele setet. Du har også mulighet til å justere hvor mye sideklemming du ønsker å ha i ryggen. Sitteputens vinkel kan naturligvis justeres, og når du har en ladepause kan du trykke på «chille-knappen» og setet legger seg ned og tar fram en fotskammel, slik at du kan lade litt mens bilen lader. Sånn sett er det nesten litt dumt at Kia EV9 lader så fort, men det kommer jeg mer tilbake til.

Bakseter
Når du beveger deg bakover i bilen kommer du til seterad 2, og her har du faktisk 3 ulike valg. Demobilen hos Bertel O. Steen i Arendal hadde to kapteinsstoler med elektrisk justering og fotskammel, men man kan også velge 2 snurreseter som kan roteres i ulike posisjoner og snus helt rundt for å gi en mer sosial baksetekonfigurasjon. Det tredje valget er en tradisjonell 3-seter sittebenk som man er vant med å finne i biler fra før.
De to setene som er helt bakerst har også ISO-fix fester, og i testbilen kunne man justere vinkelen til seteryggen elektrisk. Koppholder og ladeplugg var det også til de som satt helt bakerst.

Bagasjerom
Hvor stort bagasjerommet er kommer litt an på hvor mange seter som er i bruk, og i testbilen var det knapper i bagasjerommet for å legge ned de ulike baksetene. Det var også montert antiskli gummimatte bakpå ryggen til de to bakerste setene, slik at man fikk antiskli løsning og lett å rengjøre løsning dersom man la ned ett eller begge de to bakerste setene.
Du har 568kg tilgjengelig til folk og bagasje i bilen vi dro på tur med, og som om ikke det var nok, så klinker Kia EV9 til med hele 2 500kg hengervekt!
Selv om Kia EV9 bikker 5 meter med 1cm tror jeg nok den likevel går innafor 5-meters-prisen på danskeferga.
Frunk har du også i Kia EV9, og der er det plass til ladekabler og V2L-pluggen som lar deg hente strøm til det du måtte ønske fra bilens hovedbatteri.
Med en avansert hjemmelader som har 2-veis kommunikasjon med husets strømsystem så er også Kia EV9 klar for V2B – Vehicle to Building, så om strømmen går kan bilen gi strøm til huset i flere dager. Som om ikke det var nok er også bilen klargjort for V2G – Vehicle to Grid, at man kan selge strøm fra bilen til strømselskapet dersom strømprisen er dyr, og lade når strømprisen er lav.

Rekkevidde og ladehastighet
Vi startet med å lade opp Kia EV9, og da var den nok ikke spesielt varm før lading i kulden, men den har manuell start av forvarming som varmer helt ned til en batteriprosent på 12%.
Kia EV9 har et 800V batterisystem, så vi testet lading første gang hos IONITY i Lillesand, og der tok det 29 minutter å lade fra 10% til 80%. Det var 1 grad ute da vi ladet.
Så tok vi turen til Grelland, for å teste rekkevidden på motorvei, i temperaturer mellom minus 1 og minus 4 og ganske tørre veier. Hastighet påvirker beregnet rekkevidde og restprosent, for når en elbil har lav restprosent jobber ikke batteriene like effektivt.
Med litt lavere snittfart på motorveien og høyere batteriprosent havnet beregnet rekkevidde mellom 384-400km på motorvei, men med høyere snitthastighet på over 100 km/t og lavere batteriprosent landet beregnet rekkevidde på 311-367km. Det er ganske så solide vintertall for en diger elbil som Kia EV9.
På returen testet vi MER sine nye ladere ved Grenlandsporten, og ladet fra 12% til 80% på 24 minutter, da skal du ikke somle med burgeren for å si det sånn. Vi testet å lade litt mer, og det tok 39 minutter å lade til 90%.
Landeveistesten på 205km fra Grimstad via Froland til Evje og tilbake via Sørlandsparken ble unnagjort på veier som stedvis hadde saltet slaps som gjorde veibanen tidvis våt. Dette gir økt rullemotstand. Temperaturen var mellom minus 1 og minus 4 grader.
Kia EV9 brukte 43% av batteriet på våre 205km, noe som tilsvarer en beregnet rekkevidde på 476km, noe som er nesten sjokkerende nær WLTP med tanke på at dette er vinter.
På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei landet den beregnede rekkevidden på 394km i minus 2 grader på veier som ble mer og mer nedsnødd. Dette er en «hardere» test enn landeveistesten, og med snø i veibanen, eller veldig vått eller slaps på motorveien fordi motorveien var mer salta, gir mye mer rullemotstand.
Bør oppleves
Det aller beste med Kia EV9 er opplevelsen den gir når du kjører den, en fantastisk oversikt og komfort som gjør at du bare vil kjøre mer, og jeg ville også aller helst bare kjøre mer, selv etter 862km på to dager. Makan til langturbil skal du lete lenge etter!
Barna elsket bilen og baksetene, både på rad to og på rad 3, og syntes det var forferdelig urettferdig at bilen måtte tilbake til Bertel O. Steen i Arendal, men det måtte den jo, så du kan ta turen dit og oppleve den selv!