Mercedes-Benz GLC 400e 4MATIC Coupé

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

GLC 400e Coupé har en systemeffekt på hele 381hk og 650NM, der en to-liters bensinmotor står for 252hk og 400NM og elmotoren for resten. Her kan du trekke med deg inntil 2 tonn på hengerfestet, men hvor langt går den elektrisk i vinterkulde? Hva blir forbruket når du skal på en tur som er nesten 300km lang?

Lekker Coupé-SUV
GLC 400e Coupé 4,77 meter lang, og er sånn sett en god del mindre enn storebror GLE som vi laget en test på for ikke så lenge siden.
Selv om GLC er mindre, er den meget komfortabel, og setene er svært gode å sitte i når man skal kjøre langt.
Dersom du velger GLC Coupé som ikke er ladbar hybrid får du nå 70 liter mer bagasjerom og hele 545 liter med plass. Som ladbar hybrid har den 390 liters bagasjerom.
GLC Coupé har forbedret aerodynamikk og akustisk membran i frontruta som standardutstyr, noe som sørger for lavt støynivå i kupeen.
Testbilen var utstyrt med Engineering-pakken som inkluderer AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring, noe som gir både komfort og smidighet.

Ladbar hybrid
Batteripakken som er i GLC ladbar hybrid er på 31,2 kWt, og du kan lade det opp på en hurtiglader, men da er det veldig lurt å «slå på» hurtiglading i batterimenyen for å få raskest mulig hurtiglading med inntil 60kW ladehastighet.
Under optimale forhold, som er med sommerdekk og sommertemperatur, kan GLC ladbar hybrid gå inntil 130km elektrisk, så vi var litt spent på hvor langt den kunne gå med vinterdekk på bilen og en temperatur rundt 0 grader.
Vi kom hele 95km elektrisk under disse forholdene med Mercedes-Benz GLC 400e 4MATIC Coupé, og det er ganske imponerende.
Under optimale forhold, altså sommertemperaturer, så skal man kunne lade opp batteriet på hurtiglader i løpet av 30 minutter, men her er det ikke noe forvarming av batteriet, så vi brukte 38 minutter på å lade fra 0% til 100%.

Tester av forbruk
Etter å ha tømt bilens batteri da vi testet elektrisk rekkevidde, testet vi forbruket med nytømt batteri i 100 km/t mellom IKEA og Grimstad, en strekning på litt over 30 kilometer. Her landet snittforbruket på 0,68 liter på mila.
På veien fra Oslo til Sørlandet var det rundt 0 grader i Oslo-traktene og rundt 2 plussgrader på Sørlandet, her landet snittforbruket på 0,51 liter på mila.
På vei fra Grimstad til Lørenskog var det kommet en del snø, og det var noe varierende hvor godt salta E-18 var, men våt veibane gir økt rullemotstand. Temperaturer mellom 0 og 4 minus. Snittforbruket her landet på 0,56 liter på mila.
Begge de lange turene ble startet med så godt som full-ladet batteri, men ellers ingen form for forvarming, noe som kunne redusert forbruket i kulda.
En Mercedes-Benz GLC 400e 4MATIC Coupé vil man kunne kjøre så godt som 100% elektrisk i hverdagen, og forbruk av bensin vil man bare få de gangene man skal på langtur, da må dette kunne sies å være svært så hyggelige forbruksresultater for den romslige og svært komfortable Coupé-SUV’en

Moderne MBUX
MBUX står for Mercedes-Benz brukergrensesnitt, og GLC har fått den samme stående skjermen som de nye elbilene har. Den gir en helt annen brukervennlighet enn den liggende skjermen man fortsatt finner i GLE.
Du kan også snakke til bilen på norsk, og du må ikke trykke på noen knapper for å kunne snakke til den, bare si; «Hei Mercedes!» så vil bilen spørre deg hva den kan hjelpe deg med. Da kan du be den å «navigere til…» eller «endre fargen på ambientebelysningen til…» eller «slå ned setevarmen til trinn 1» for å nevne noen eksempler.
Testbilen hadde også Digital Light med projektsjonsfunksjon, noe som blant annet gjorde at undertegnede helt automatisk fikk flombelyst en fotgjenger i veikanten uten refleks på, meget genialt system.

Agder Bil
Hos Agder Bil kan du få hjelp til å bestille din egen Mercedes-Benz GLC 400e 4MATIC Coupé, eller eventuelt en av de mange elbilene Mercedes-Benz også tilbyr.