Helgetest av Xpeng G9 – folkets favoritt

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

De som har lest litt om Xpeng G9 har fått med seg at den lader meget raskt, men hva skjer når snøen daler og det er minusgrader? Hva skjer med rekkevidden når vær og føreforhold er på sitt verste? Hvordan takler Xpeng G9 et møte med Kong Vinter på Sørlandet?

Kong Vinter
Da Autostrada skulle stenge for dagen en lørdag fikk vi låne en Xpeng G9, og det var så vidt noen få snøfjon hadde klart å lande på bakken, men Kong Vinter skulle virkelig vise seg fram denne lørdags kvelden og søndagen som vi hadde bilen på test.
Brøytemannskaper måtte bare gi opp å holde E-18 fri for snø, og det var skikkelig glatt på veiene med mye sørpe i veibanen på landeveistest og 50/50-testen vår. Massevis med rullemotstand.
Kalde temperaturer er ofte svært innvirkende i ladetester som vi foretar oss om vinteren, så vi var veldig spent på å se hva som ville skje med Xpeng G9 som jo skal lade så raskt.

Test av ladehastighet
Det er flere elbiler på markedet med 800V batteriteknologi, men det betyr ikke at de lader like raskt alle sammen av den grunn. Skal man teste ladehastigheten til en elbil med 800V batteriteknologi må man også finne en ladestasjon som klarer å levere nok ladehastighet, så vi tok turen til IONITY i Lillesand for å teste.
Navigasjonen ble brukt til ladestasjonen slik at batteriene ble oppvarmet før lading, men vi var jo noe spente på om det ville bli nok oppvarming i kulden.
Ladehastigheten kom raskt over 200kW, og vi så 280kW i ladehastighet, det er ekstremt raskt, og spesielt i kulden er det eksepsjonelt. Ladehastigheten holdt seg over 200kW til godt over 70% SOC (State of charge), og gikk ned til 187kW ved 80%. Det tok 20 minutter å lade fra 10% til 80% i kulden med Xpeng G9.

Test av rekkevidde i snøværet
Vi startet med 50/50-test etter en liten kjøretur lørdag kveld, slik at bilen ikke var kald ved oppstart av testen, noe som naturlig nok er med på å påvirke resultatet sett opp mot landeveistesten som ble gjennomført med kaldstart.
Vår 50/50-test har om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, og snø var det en god del av i veibanen, også på E-18. Den beregnede rekkevidden landet her på 373km.
Vår 205km lange landeveistest går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og via Mosby til Sørlandsparken og tilbake til Grimstad.
Det var til dels mye snø/sørpe i veibanen over til Evje, fra Evje og ca 10 minutters tid mest vått, men så kom snødekket mer og mer tilbake, noe som gir mye rullemotstand.
Beregnet rekkevidde for landevei landet på 379km med de rådende forhold og kaldstart. Noe av grunnen til at vi som regel har kaldstart er at vi ikke har apper til alle biler vi tester.
WLTP-testen for firehjulstrekkeren vi testet er på 520km, så når sommeren kommer regner vi med å kunne slå den på vår landeveistest.

Luksus SUV
Når du setter deg inn i Xpeng G9 merker du raskt at setene både foran og bak har ekstra god komfort.
Du har en skjerm bakom rattet med sentral informasjon for sjåføren, og en stor dobbeltskjerm der den lengst til høyre er tiltenkt forsetepassasjeren.
Her har du apper jeg aldri før har sett i en elbil, som for eksempel Disney Plus og TikTok. Skjermen lengst til høyre kan ikke sjåføren se, samtidig som passasjeren kan se den perfekt, og få lyd via trådløse hodetelefoner.
Lounge sete kan også passasjeren kose seg med, mens man velger om man vil ha varme, ventilasjon eller massasje i setet.
Dersom man vil høre musikk på bilens anlegg spiller bilens Dynaudio-anlegg usedvanlig bra, det er også stilig når du setter deg inn i bilen og den starter opp, for da kommer det høyttaler-elementer opp av dashbordet.

Opplevelsen
Nå kjørte vi kun bilen på glatta, så akselerasjonen fra 0-100 på 3,9 sekunder var ikke noe vi testet ut, men når vi dro på litt ekstra merket vi at det var noe mer krefter bak enn foran, og bevegelsene var kontrollerte og forutsigbare på glatta.
Med AWD trenger du heller ikke å lure på om du kommer frem, men Xpeng G9 kan faktisk også leveres med 2WD, og en mindre batteripakke kan man også få til 2WD, for de som ønsker å spare noen kroner på kjøpsprisen.
Vi vil nok anbefale de fleste å velge toppmodellen her, ikke bare på grunn av AWD og kreftene, men på grunn av totalopplevelsen og hva folk kommer til å ønske seg mest den dagen bilen skal selges.
Hos Autostrada i Arendal kan du også oppleve Xpeng G9, og det anbefales på det varmeste! Vi skjønner godt at den ble valgt som folkets favoritt i kåringen til Dagbladet, DinSide og Elbil24.