Vi har testet BMW i5 M60 xDrive

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

BMW i5 M60 xDrive er Bavaria Sør i Kristiansand sin demobil, men Thomas Dybing og de andre hos Bavaria Sør i Arendal kan nok få ordnet en prøvekjøring for deg med den dersom du er i handlemodus. Den har 601hk og 750NM, det gjør at man kan gjøre unna ferden fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Det er så raskt at du ikke bør trykke for hardt på høyrepedalen uten at alle om bord er skikkelig oppmerksomme.

Forskjeller
Hva er egentlig forskjellene på en BMW i5 eDrive 40 og i5 M60? Vel, når BMW bruker sitt M-symbol så er det langt fra bare til pynt, da mener de alvor. Man går fra bakhjulstrekk til firehjulstrekk, man går fra 340hk og 400NM til 601hk og 750NM. Akselerasjonen bedres fra 6 sekunder til 3,8 sekunder på sprinten 0-100 km/t.
En annen forskjell er at i5 M60 har M sportsbremser, Adaptivt understell Professional. Av detaljer du kan se utenpå har i5 M60 en M frontgrill, M sidespeil og M felger.
En BMW i5 M60 kan trekke 500kg mer på hengerfestet enn en i5 e40, hele 2 000kg kan i5 M60 dra med seg, og det er svært solid for en elbil.
Da vi testet BMW i4 for en tid tilbake var det en vesentlig komfortforskjell på bakhjulstrekkeren og firehjulstrekkeren M50, men denne komfortforskjellen finner vi ikke mellom de to i5-modellene, for i5 M60 er helt utrolig komfortabel å kjøre. Denne kan man fint reise på langturer med, og komme uthvilt fram. Så har den ganske enormt med krefter dersom man ønsker å kjøre aktivt med den.
Det er en del i vårt land som bare må ha firehjulstrekk, og foreløpig er det da i5 M60 som gjelder. Selv på meget glatt sørpeføre ligger den stabilt og behagelig på veien, uten noen ukontrollerte glipp og slipp.

Kjøreglede
Innstegsmodellen av BMW i5 leverer også kjøreglede, men M60 har en kraft som likevel gjør opplevelsen til en annen. Det blir som å gå et solid hakk opp med tanke på kreftene som er tilgjengelige.
Når man tenker seg at man skal kjenne underlaget, noe man bør for å ha god kontroll på en bil i relativt høy hastighet på svingete veier, så tenker mange på alt for harde fjærer og svært liten grad av komfort.
Men i5 M60 motbeviser dette med glans, som BMW e40 klarer bilens dempersystem å legge en slags gym-matte på veien, slik at du kjenner underlaget svært godt, og får god kontakt med hva som skjer, men uten ubehaget fra alt for harde fjærer.
Styringen oppleves intuitiv og direkte, nesten som om bilen vet hva du kommer til å ønske å gjøre, som om tanken er koblet opp til rattet, og bilen bare gjør det du vil den skal gjøre til enhver tid og situasjon.
Akselerasjonen oppleves svært kraftig, spesielt om boost-paddelen bak rattet brukes, og det finnes en del elbiler der ute som er veldig gode på ekstrem akselerasjon, men det er ikke like mange som i tillegg er en drøm å kjøre på svingete veier slik som BMW i5 M60.
Når du i tillegg sitter veldig godt, har et godt ratt, og bra musikk på et deilig musikkanlegg, og sensasjonelt artige veier å kjøre på, da blir i grunnen opplevelsen av kjøreglede perfekt for meg som etter hvert har lært meg å leve med at elbiler også kan levere enormt mye kjøreglede selv om de ikke har lydbildet som bensinbiler har.
Nå skal det nevnes at i5 M60 har mulighet for et lydbilde dersom du ønsker lyd til opplevelsen, noe jeg tror en del vil ha sansen for. Systemet gir et meget presist lydbilde i forhold til hva du foretar deg med bilen.

Praktisk bruk
BMW i5 plasserer seg perfekt mellom BMW i4 og BMW i7 på mange ulike områder.
Plassen er bedre enn i i4, luksusnivået og komforten er et solid hakk nærmere BMW i7, men sportsligheten er nærmere i4. Det er nesten som om noen ingeniører hos BMW har hentet det beste fra BMW i4 og i7 da de laget i5.
Deilige seter, hyggelig bakseteplass, god bagasjeplass, mulighet for hengerfeste og med i5 M60 kan du som nevnt trekke med deg inntil 2 000kg.
Bagasjerommet rommer 490 liter, og bakseteryggen er tredelt, slik at man kan legge ned midtsetet om man vil ha med seg noe ekstra langt. Nyttelasten er på 439kg, noe som betyr at man kan ha med seg 514kg med folk og bagasje i en i5 M60.

Test av rekkevidde
BMW oppgir WLTP-rekkevidde i et intervall, fordi det avhenger av så mange faktorer, som utstyr man velger fra listen over ekstra utstyr, størrelse på felger/dekk med mer. Den er opgitt mellom 455 km og 516 km.
På vår noe tøffere 50/50-test med om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad var det bare 2-3 grader, men tørre veier, her landet beregnet rekkevidde på 443km.
Vi hadde minus 1 til 1 grad under vår vanlige landeveistest på 205km, som går fra Grimstad, via Froland, til Evje og så tilbake via Mosby og Sørlandsparken. Kun landevei med inntil 80 km/t. Her fikk vi en beregnet rekkevidde på 372km på veier som mellom Froland og Evje i stor grad hadde sørpe i veibanen, og ellers svært våt veibane, noe som gir svært høy rullemotstand.
Tar du kontakt med de som jobber hos Bavaria Sør i Arendal kan de sikkert hjelpe deg med å få testet denne bilen som på nærmest magisk vis klarer å kombinere en enorm komfort med en heftig sportslighet og et vell av praktiske egenskaper.