Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
GLE 350 de er en ladbar hybrid med dieselmotor som har en systemeffekt på 333hk og har 750NM, den veier 2 832kg og er nesten 5 meter lang. Hvor langt kan noe slikt gå elektrisk i kaotisk regnvær og 5 grader? Hva i all verden bruker noe slikt på en 300km langtur på motorvei fra Lørenskog til Grimstad? Vi har tatt testen.
Ikke lett å erstatte
Den opplevelsen og følelsen du får når du setter deg inn i en GLE er det virkelig ikke lett å «erstatte» med en elbil. Joda, det finnes luksus elbil SUV-er, men jeg har fortsatt ikke kjørt en som leverer samme opplevelse som en GLE.
At de som eier en GLE i dag ikke vet hva de skal velge blant elbiler i Norge skjønner jeg, for det er ingen på markedet enda der du setter deg litt opp i bilen, får en fantastisk god oversikt gjennom alle bilens ruter, sitter så vanvittig komfortabelt, og har så mye plass i baksetet og bagasjerommet som i en GLE.
Testbilen kan trekke med seg hele 3 300kg på hengerfestet, som for øvrig er standardutstyr på GLE. Så langt jeg vet er det bare 1 elbil i Norge som kan trekke over 2 500kg foreløpig.
Test av elektrisk rekkevidde
Testbilen hadde noen heftige felger fra AMG og piggfrie vinterdekk med dimensjonene 275/45R21 foran og 315/40R21 bak, noe som gir ganske mye rullemotstand i forhold til mindre felger/dekk. Det gir også en enorm stabilitet og komfort, men for elektrisk rekkevidde er det langt fra optimalt.
Vi tester elektrisk rekkevidde for ladbare hybrider i samme løype, som starter i Grimstad, går på landeveien til IKEA, gjennom Sørlandsparken mot Kjevik og Birkeland, og denne gikk så langt at vi kom tilbake til landeveien ved Lillesand og startet på runde 2 mot IKEA på landeveien.
Det var 5 grader og regnvær da vi gjennomførte testen, og vann i veibanen er også med på å øke rullemotstanden. Sommer, 25 grader og sommerdekk med litt mindre dimensjoner hadde vært det som gav oss mest elektrisk rekkevidde.
På tross av at det meste var langt fra optimalt kjørte vi over 85km elektrisk med GLE 350 de.
Tester av forbruk
Etter test av elektrisk rekkevidde kjører vi med nytømt batteri på E-18 fra IKEA til Grimstad i 100 km/t, og i 5 grader og regnvær landet forbruket på 0,64 liter på mila.
At en så stor, tung og sterk bil ikke bruker mer er på kanten til oppsiktsvekkende.
Vi har også testet kjøring fra Lørenskog til Grimstad og motsatt vei, men det var litt tørrere vei fra Oslo til Grimstad enn da vi kjørte motsatt vei, og det var rundt 5-6 grader på vei mot Grimstad og rundt 0 grader på vei tilbake til Oslo.
Snittforbruket fra Oslo til Grimstad landet på 0,51 liter på mila, og på returen ble det 0,55 liter på mila. Kaldstart med så godt som full-ladet batteri på begge turene. Det er naturlig å anta at man på en lenger tur enn 300km vil komme nærmere 0,64 liter på mila i snittforbruk.
Opplevelsen
Du sitter så komfortabelt i de ekstra gode kontur-setene du kan få i GLE at det ikke er så lett å beskrive med ord hvor gode de er. Massasjen er også meget god, og det er mange massasjeprogrammer å velge mellom.
Du kan snakke til bilen; «Hei Mercedes!» kan du si til den, før den spør deg hva den kan hjelpe deg med. Da kan du be den navigere til en plass, du kan be om å slå på/av massasjeprogrammet du ønsker deg, dekselet til glasstaket kan åpnes/lukkes og du kan be bilen fortelle en vits.
Det kan høres litt underlig ut å snakke til bilen, men jeg kan love deg at det er et fremskritt for trafikksikkerheten at du for eksempel ikke behøver å skrive inn adressen du skal reise til bokstav for bokstav.
GLE har et meget hyggelig Burmester surround lydanlegg som standardutstyr, noe som gir en veldig god lydkvalitet på det du vil høre på. Trådløs Apple CarPlay har du også.
Når du bruker bilens navigasjon har også GLE Augmented Reality som standardutstyr, at bilen viser deg film fra foran bilen med animerte piler i virkelig bilde som viser deg hvor du skal kjøre i et kryss eller ved en avkjøring du skal velge.
Baksetene i testbilen kunne justeres elektrisk, og det var egne klimasoner der bak. Masse plass til voksne er det også i baksetet, og et stort bagasjerom med et sikkerhetsnett som også kan brukes når baksetene er slått ned.
Rabatt i 2023
Vi som bor i Norge må bidra mye til statskassa når vi skal ha en GLE, men noe rabatt fordi den er en ladbar hybrid med god elektrisk rekkevidde får man fortsatt i 2023. Fra 1/1-2024 er det derimot slutt på rabatter i avgift på ladbare hybrider, så vet du at du skal ha en GLE er det noen tusenlapper å spare på å fikse det før nyttår. Hos Agder Bil får du hjelp med å bestille din Mercedes-Benz.
Utfordringen med å velge en GLE er at det ikke er så lett å finne en bedre bil å erstatte den med den dagen du skal bytte den ut.