Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Onsdag 13/12 er en dag du bør merke av i kalenderen din, for da byttes pappfiguren ut med en førproduksjonsmodell av den nye elbilen Ford Explorer.
Fra kl 09 til 12 er bilen holdt av til de som har reservert en ny Explorer, og så fra klokken 12-19 er det åpent for alle som vil komme innom og se den nye Ford Explorer.
Kompakt, men romslig
Elbilen Ford Explorer er 4,46 meter lang og er dermed en mer kompakt bil enn for eksempel Mustang Mach-E.
Jeg er en ganske røslig kar, og tar like mye plass som en vanlig mann på 190cm når jeg sitter i et bilsete, men i nye Ford Explorer har jeg god plass til ben og hode enten jeg sitter foran eller bak.
For å få til denne knallgode plassen i bilens kupé har Ford måttet ofre frunken som man kjenner fra Mustang Mach-E, men i bagasjerommet får man 450 liter, og man har gjennomlastingsluke, så bak er plassen god og praktisk.
Du kan ha inntil 75kg på taket og du kan trekke tilhenger på inntil 1 400kg, dermed er alle de norske praktiske boksene huket av, og Ford Explorer vil kunne være et ypperlig valg for mange familier.
2WD og AWD
Med Ford Explorer kan du velge om du vil ha bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, dermed kan de som ikke trenger firehjulstrekk få muligheten til en rimeligere versjon av Explorer.
Ford Explorer vil få batterivarming som aktiveres gjennom å navigere til en ladestasjon, dette er noe vi har erfart på vintertester at kan øke ladehastigheten for elbiler når det er kaldt ute. Ford Explorer kommer også med varmepumpe som varmer godt når det er kaldt ute, uten at det krever for mye strøm fra bilens batteri.
Under optimale forhold for lading skal man kunne lade Exploreren fra 10% til 80% på 25 minutter, og som storebror Mustang Mach-E vil også Explorer få «Plug & Charge» løsningen hos IONITY.
Bakhjulstrekkeren kan velges med 170hk og 286hk, og at AWD kommer med 340hk og 545NM, noe som vil gjøre Exploreren med AWD til en sprek familiebil som kommer seg fra 0 til 100 km/t på under 6 sekunder.
Skjerm du kan skyve
Ford Explorer har et deilig interiør enten du går for basisversjonen eller du velger å oppgradere interiøret. Stoler med AGR-stempel vil si at du kan justere på sitteputens lengde og vinkel, og korsryggstøtten kan justeres 4 veier. Det er tilgjengelig som ekstrautstyr, da får du også minnefunksjon og massasje i forsetene.
Mellom forsetene finner man et utrolig fleksibelt og stort rom, der man har romdelere som også fungerer som isskrape. Ikke mange slike rom som har plass til 1,5 liters flasker, men det var det i Ford Explorer.
En stående 15’’ skjerm preger plassen i dashbordet mellom forsetene, og denne kan man enkelt justere vinkelen på. Under denne skjermen er det et rom som skjermen kan skjule, nesten som en liten safe, for bilen må være på for at skjermen skal kunne skyves.
Lademulighet for mobil hadde man også under denne skjermen. Skjermens kvalitet var meget god, og grafikken i skjermen er det bare å glede seg til å få oppleve.
Rattet har en form som er litt rett oppe og nede, noe som sørger for at det neppe kan komme i veien for skjermen som er bakom rattet. Du har naturligvis også rattvarme i dette rattet.
Sommeren 2024
Ford Explorer er ventet å bli levert ut til kunder sommeren 2024, så det er en unik mulighet onsdag 13/12 til å få sett litt nærmere på denne nye spennende elbilen fra Ford hos Arendal Auto.