Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Du kan få Volvo EX30 med to ulike batteripakker, vi fikk bare prøve den store som heter «Extended range», altså utvidet rekkevidde. Du kan også få Volvo EX30 med tre ulike utstyrsnivåer, Core, Plus og Ultra, og det var Ultra utstyrsnivå vi fikk prøvekjøre i Barcelona.
Litt om priser
Innstegsmodellen Volvo EX30 Core Single Motor Standard har den minste batteripakka, og en WLTP-rekkevidde på 344km, og koster fra kr 321 900. Med større batteripakke må man legge til kr 45 000, men da får man inntil 475km rekkevidde.
Testbilen vi hadde i Barcelona med RWD hadde Ultra utstyrsnivå, det får du kun med den store batteripakka, Cloud Blue farge (kr 5 900) og Breeze-interiør (kr 9 200), samt sotede bakvinduer, og koster da fra kr 445 000.
Steget opp til AWD er kr 25 000 ekstra, men testbilen i Vapor Grey hadde interiøret Mist som har et ullstoff i setene som koster noe ekstra (kr 11 400), men det Mist interiøret var utvilsomt min favoritt. Så AWD testbilen kostet fra kr 466 300, her er da Vapour Grey standardfarge, altså en farge det ikke koster noe ekstra for å velge.
Velger man AWD kan man trekke inntil 1 600kg på hengerfestet, det koster ev kr 12 800 og er innfellbart.
Hos Autostrada i Arendal kan du få hjelp til å velge den versjonen av Volvo EX30 som passer deg og dine behov aller best.
Rett på veien
Da vi kom til flyplassen i Barcelona var det litt kjapp informasjon før det var rett ut på veien med førprouduksjonsmodeller av Volvo EX30. Førproduksjonsmodell vil si at det kan fortsatt gjøres små justeringer før selve produksjonsmodellen er klar, men store endringer gjøres ikke.
Noe av det første man gjør når man setter seg inn i en ny bil er å justere setet slik man vil ha det, og så justere på speil, slik at utsikten blir optimal. Setene i EX30 har samme brukergrensesnitt som Volvo EX90, og man kan justere sitteputens vinkel i tillegg til de vanlige justeringsmulighetene, og korsryggstøtten kan justeres 4 veier.
For å bytte på hva man justerer på trykker man på knappen i midten av den firkantede justeringsjoystcken som da har 3 ulike justeringsmenyer. Du vil se bilde i infotainmentskjermen hvilken meny du har valgt. Veldig intuitivt når du vet om løsningen.
Sidespeil velger du å justere på skjermen, så er det noen knapper på rattets høyre side som du foretar justeringen med. I skjermen velger du hvilket speil du vil justere på. Dine innstillinger vil så lagres på deg som bruker, slik at dette ikke er noe man gjør flere ganger med mindre man får endrede ønsker/behov.
Du kan trekke rattet godt mot deg, slik at selv jeg som er lang og stor kunne sitte godt og ha god plass, og rattet nærme nok meg selv. For øvrig et godt ratt å holde i, som man kan slå på varme i dersom det er kaldt ute. Varme i seter er det naturligvis også, men det var ikke behov for å slå på det i varmen i Barcelona.
Google Maps
I Volvo EX30 har du Google Maps og en Google assistent som er veldig god på å forstå hva man sier til den, det er med på å redusere behovet for å trykke på skjermen når man har en bil man faktisk kan snakke til.
På ukjente veier i Barcelona er det trygt og godt med tydelig navigasjon, og man kan også ha på taleinformasjon fra navigasjonen dersom man ønsker å ikke se så mye på skjermen når man kjører.
Jeg startet med bakhjulstrekkeren, og opplevde den mer enn kvikk nok, med den store batteripakken skal ferden fra 0-100 km/t gå unna på 5,3 sekunder. Man merker naturligvis at firehjulstrekkeren med 0-100 km/t på 3,6 sekunder er enda kvikkere, så vi lurte aldri på hvilken av bilene vi kjørte.
Nye løsninger
I Volvo EX30 finner du en sentralt plassert skjerm, den er delt opp i ulike soner som ikke blir borte selv om du foretar deg ulike valg på skjermen.
Girvelgeren finner du bakom rattet, og når du kjører dytter du den ned en ekstra gang for å få på cruisekontroll.
Hanskerommet befinner seg mer sentralt plassert for å maksimere benplassen for passasjeren, og åpnes fra skjermen.
Koppholdere velger du selv om du vil ha fremme eller skjult, og du kan velge om du vil ha 1 eller 2, og du kan også velge å skyve vekk selve koppholderløsningen og bare ha den som lagringsplass.
Opplevelsen
Volvo EX30 har stort miljøfokus, og en del nye løsninger, men oppleves likevel som en trygg, stabil og sikker Volvo, også i høye hastigheter.
Sikkerhetsfokuset Volvo alltid har, gjør Volvo EX30 til en svært sikker kompakt SUV, og en av svært få kompakte elbil-SUV’er du kan få med AWD.
Fjæringsoppsettet er rettet mot komfort, så fartshumper og dårlig asfalt takles meget godt. Et ratt som er godt å holde i ble satt pris på i alle rundkjøringer vi skulle gjennom, og på svingete fjellveier.
Volvo EX30 oppleves som en eksklusiv kompakt elbil-SUV med mange smarte valg og løsninger for å optimalisere plassen man har tilgjengelig. En liten frunk der man får plass til ladekabler og en pose vindusspylervæske er ett eksempel, det doble gulvet i bagasjerommet et annet.
I løpet av Q1 2024 skal Volvo EX30 komme til Autostrada i Arendal, slik at du kan få se mer på den, og prøve den, men vet du allerede at du vil ha den kan den bestilles nå.