Sportsbil og elbil? Ja, bare se på Hyundai IONIQ 5 N!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Ordene Hyundai selv bruker om Hyundai IONIQ 5 N er «Corner Rascal» – «Racetrack Capability» og «Everyday Sportscar». Dette er et helt nytt nivå av elbil-sportsbil som det er svært få som er i nærheten av å kunne levere.
Som for IONIQ 5 leveres også IONIQ 5 N med 800V batteriteknologi, noe som gjør at man kan lade den fra 10% til 80% på om lag 18 minutter under optimale forhold.

Sportsbil
Det er veldig mange elbiler på markedet som har en svært god akeselerasjon, men når man skal ta elbilen med på svingete veier og teste kjøregleden blir det fort mange som raskt ramler av lasset.
Hyundai IONIQ 5 N er derimot laget for å levere nettopp kjøreglede på svingete veier, da blir det brått veldig lite interessant at det finnes elbiler som har enda raskere akselerasjon på markedet.
I normal kjøremodus har du tilgang på hele 609hk, men på rattet finnes en rød knapp det står NGB på, som betyr N Grin Boost, som da i 10 sekunder gir deg 650hk og 770NM.
Du har en del ulike kjøremodus som ikke befinner seg i en vanlig IONIQ 5, som Drag Mode for raskest mulig akselerasjon i en rett strekning, og Track Mode der du kan velge mellom Sprint, som tilsvarer en raskest mulig runde på banen, eller endurance, som gir deg optimalisert prestasjon over tid på banen.
Du skjønner at dette er noe langt utenom det vanlige når man har N Drift Optimizer, som hjelper til med å holde en optimal driftevinkel gjennom svingen, og du har Torque Kick Drift som simulerer den effekten man får med «clutch kick» på en bensindrevet bakhjulstrekker.
Sportssetene i IONIQ 5 N kommer 2 cm lavere ned enn standardseter gjør, og her snakker vi ekte bøtteseter med manuell justering og skinn/alcantara setetrekk.
Heftig sportsratt i skinn med to N-knapper og rød NGB-knapp og heftig N-logo i senter skiller seg rimelig greit fra det vanlige rattet i en IONIQ 5.

Nye løsninger
Bak på Hyundai IONIQ 5 N finner man et par nyheter, som kamera til bakspeilet, noe som kan være veldig kjekt dersom man har pakket bilen veldig full av bagasje.
En annen nyhet er vindusvisker til bakruta, den er det lett å bli glad i når det er dårlig og ruskete vær utendørs.
Midtkonsollen er helt annerledes designet i IONIQ 5 N enn i en vanlig IONIQ 5 der man kan skyve på den i lengderetning.
N Active Sound + gjør at man kan høre lyd fra bilen, som er designet for å gi deg en opplevelse som er så nær en reell bensinbil som mulig. Her simuleres både knatring og smell på de rette plasser, for de som mener at lyden også er en sentral del av kjøreopplevelsen.
Du kan naturligvis velge å ikke ha på lyd fra bilen også, dersom du ønsker at den skal cruise rundt som en annen elbil.
Du kan lagre et par individuelle oppsett for motor, fordeling mellom motor foran og bak (e-LSD), styrefølelse, fjæringer, ESC og HUD i tillegg til lydbildet.

Bakseter og bagasjerom
I Hyundai IONIQ 5 kan baksetene justeres elektrisk, men i 5 N skjer dette mer manuelt. Du har fortsatt varme i yttersetene og ISOfix fester i yttersetene.
Plassen der bak er meget god også for voksne folk som meg, men det er utvilsomt yttersetene som er mest komfortable for voksne.
Bøttesetene har kult design også for de som sitter bak, men de har ikke USB-C plugger i seg. I 5 N får du dette i midtkonsollen istedenfor.
Midtarmlene med koppholdere får du fortsatt i 5 N.
Baksetene er delt 60/40, og du har et bagasjerom med plass til 480 liter med bagasje opp til bakseteryggens topp. Hengerfeste må du ofre for å få sportsbilen 5 N, må du ha hengerfeste kan du heller velge en vanlig IONIQ 5.

Design
På en sportsbil er luftstrøm sentralt i forhold til design, og man finner flere diffusere og luftgjennomstrømnings-åpninger i IONIQ 5 N kontra en vanlig IONIQ 5.
Bilen vi fikk se var i fargen Performance Blue Matte, der man har en del sorte detaljer og en del oransje detaljer. Denne fargen kan du også få i en mer glossy variant, og det er en spesialfarge som du kun kan få til Hyundai sine N-modeller.

Bare se, ikke kjøre
Vi var med på en visning av bilen i Hamburg før verdenslanseringen som foregikk på Goodwood Festival of Speed i sommer. Dermed fikk vi dessverre ikke kjøre bilen i denne omgang, men du verden som vi gleder oss til å få kjøre den på svingete norske veier!
Mobile i Arendal kan hjelpe deg med å holde deg oppdatert om denne heftige sportsbilen som etter planen skal komme til Norge i løpet av Q1 2024. Prisen er ikke klar, men den dukker nok opp ganske snart, og vi vet bare at prisen kommer til å lande under kr 749 000 – her blir det med andre ord veldig mye sportsbilmoro for pengene!