Rålekker ladbar hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Designavdelingen hos Peugeot har hatt gode tider de senere årene, og den ene lekre modellen etter den andre leveres ut til markedet. Da vi fikk teste Peugeot 408 en uke var det mange som kom bort for å høre hvilken lekker bil det var vi kjørte.

Lekker og deilig inni
Jeg blir alltid ekstra glad jeg får kjøre biler som har gode seter, og her leverer virkelig Peugeot 408 på høyt nivå.
Nå skal det nevnes at elektrisk setepakke, med forlengelse at sittepute, og elektrisk justering av både førersetet og passasjersete, og massasjeprogrammer i begge forseter er ekstrautstyr, men det er nok noe av det første ekstrautstyret jeg hadde krysset av for.
Førermiljøet er også svært lekkert, med stilige linjer og ergonomisk plasserte skjermer. 3D i-Cockpit er standardutstyr for GT, og her havner sentral informasjon lenger fram i 3D-skjermen enn det som ikke er så sentralt.
Rattet er kompakt og sportslig, og havner godt under skjermen med 3D-instrumenteringen.
Testbilen fra Stellantis Norge hadde også 360 kamera med parkeringsassistent, trådløs lader for mobilen, Focal Premium Hi-Fi system 690W med 10 høyttalere som leverte meget god lyd, soltak og 20’’ alufelger Monolithe. Fargen på testbilen heter Blå Obsession og er en metallic lakk.

Test av forbruk og rekkevidde
En langtur fra Oslo til Grimstad med stedvis kraftig regnvær og om lag 14-15 grader resulterte i et snittforbruk på 0,54 liter på mila.
På returen til Oslo var det 4 til 7 grader ute, men ikke like vått, og da landet snittforbruket på 0,55 liter på mila.
Da vi testet elektrisk rekkevidde var det 16-17 grader ute, og da kom vi 53km elektrisk med Peugeot 408 GT PHEV. Her er det ingen «fordel» med store felger/dekk med tanke på rullemotstand, eller alt av ekstrautstyr som gir bilen ekstra vekt.
Med nytømt batteri testet vi forbruket i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, og fikk da et snittforbruk på 0,50 liter på mila.
Med tanke på at Peugeot 408 GT phev har 225hk i systemeffekt, 360NM og er 4,69 meter lang og 2,06 meter bred med sidespeil, er forbruket helt klart hyggelig også med tanke på langturer med denne bilen.

Opplevelse
Peugeot 408 er 1,48 meter høy, det betyr at dette er en bil du setter deg noe ned i, noe som mange mener gir den «beste kjøreposisjonen». Her er folk forskjellige, men jeg trives svært godt med kjøreposisjonen en lav bil gir, selv om enkelte kan føle at det er mer kronglete å gå inn/ut av en lavere bil.
Gode seter gjør at jeg straks smiler bakom det sportslige rattet, og her var det også maksimal komfort i setene med svært gode massasjeprogrammer. Det kan kanskje høres litt snodig ut å skryte av massasjeprogrammer i et bilsete, men på en skikkelig lang tur gir det nok økning i blodomløpet til at man kan kjøre litt lenger før man tar en pause.
Skal man få fullt utbytte av en ladbar hybrid bør man ha en hjemmelader, da kan man lade mens man sover, slik at det aller meste av kjøringen neste dag vil foregå helelektrisk. Av våre 852km var over 600km på «langtur» med lite elektrisk kjøring, og snittforbruket havnet derfor på 0,51 liter på mila.
For en normal husholdning vil man kanskje ikke trenge å tanke mer enn annenhver måned, litt avhengig av hvor mange lange turer man drar på. Ladepauser på langtur er noe man ikke behøver å forholde seg til med en ladbar hybrid.
Gode skjermer, og en infotainmentskjerm med store hovedknapper som endrer utseende etter behov, kompletteres med et godt Focal Premium Hi-Fi system som gjør at trivselsnivået i Peugeot 408 blir meget høyt.
Bagasjerommet er på 471 liter, og fordi bakruta blir med bakluka opp, så er det svært enkel og god tilgang til bagasjerommet. Peugeot 408 phev kan også trekke med seg inntil 1 400kg på hengerfestet.

Arendal og Grimstad
I vårt distrikt får du tak i Peugeot både i Arendal hos Agder Bil og i Grimstad hos Chr. Repstads Sønner.
De første nye elbilene fra Peugeot vil bli E-308 og E-3008, to meget spennende elbiler som du kan få høre mer om hos forhandleren, og som vi skal skrive om så snart vi får mulighet til å få kjøre eller se dem.
Peugeot 408 vil også komme som elbil, men det blir som tidligere nevnt først i overgangen mellom 2024 og 2025. Fram til da er den linjelekre bilen tilgjengelig som ladbar hybrid.