Ladekveld for kunder hos Bavaria Arendal

Joachim Hovde – Agderposten Marked

I tillegg til ansatte fra Bavaria Arendal og Kristiansand var også BMW Group Norge representert ved deres E-Mobility Manager Cathrine Hatlevik. Hun hadde med seg masse god informasjon og kundene som ønsket kunne komme med de spørsmålene de måtte ha. Hele den elektriske bilflåten til BMW var tilgjengelig slik at kunder kunne få tips og triks om den modellen de måtte ønske.

BMW Charging
Cathrine Hatlevik gir kundene god informasjon om BMW Charging kortet som alle kunder får ved kjøp av ny bil. Dette kortet gir deg tilgang til å lade hos de aller største hurtigladeleverandørene, og kundene kan selv velge prismodell, alt fra gratis hvor man da betaler markedspris for strømmen, til en fast sum i måneden som gjør at man lader til en fast pris per kWt. Ingen avtaler er bindende utover den måneden avtalen ble inngått. BMW Charging kortet er integrert i bilen og alle ladere i dette nettverket er tilgjengelig gjennom bilenes navigasjonssystem.

Hvordan oppnår du maks ladehastighet?
Kundene får god informasjon om hva som skal til for å oppnå maks ladehastighet når du kommer til en hurtiglader. Batteritemperatur er som vi vet veldig avgjørende for dette og dette vises frem ved forskjellige kurver og diagrammer. Det forklares hvordan man aktiverer forvarming av batteriene og hvordan man kan se at dette er aktivt gjennom bilens systemer, og dersom man skal forvarme manuelt opplyses det om at en gylden tommelfingerregel er at dette bør startes minimum 30 minutter før eventuell hurtiglading.

Gjennom bilens navigasjonssystem kan man selektere ut de laderne som man ønsker å lade ved, og også velge ladere som leverer nok strøm til at maks ladehastighet kan oppnås. Det opplyses også om at man i bilen har en innstilling for viftehastighet og at denne bør stilles til «ikke begrenset» for å oppnå maks ladehastighet. Dette med viftehastighet er en EU-regel som forhindrer mye viftestøy fra elbiler, spesielt nattestid, men regelen gjelder ikke for Norge så denne funksjonen bør være avskrudd for å oppnå maks ladehasitghet.

Plug&Charge
BMW ruller nå ut sitt helt egne Plug&Charge system som gjør at man kun trenger å plugge i laderen uten å scanne kort eller brikke. Systemet er klart og operativt for BMW i5 og i7, og neste bil ut er BMW iX1 før andre kompatible modeller følger etter. Dette løfter ladeopplevelsen til et helt nytt nivå og gjør det svært enkelt å være elbileier langs veien.