Kia Niro EV på test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Kia Niro EV har fått frunk der du kan ha ladekabler og spylervæske, den har vokst slik at en stor voksen kar som meg selv har god plass både foran og bak. Setene har en helt annet kvalitet og komfort, og interiøret minner mer om Kia EV6 enn Kia e-Niro. V2L er på plass og bagasjeromsplassen har vokst.

Helt ny bil
Det er egentlig bare «Niro-navnet» og «konseptet» som gjør at Kia Niro EV minner om e-Niro. Konseptet handler om en bil der du setter deg litt mer inn enn ned i bilen, en bil som ikke er for stor og ikke for liten. En bil som dekker de fleste hverdagslige behov for veldig mange ulike familier.
Den nye Kia Niro EV gjør alt dette, bare enda mye bedre enn e-Niro.

Større
Starter man i forsetene merker man at man som sjåfør har fått mer plass, og man får sitte i seter som har et helt annet komfortnivå.
Førermiljøet minner om det moderne førermiljøet man finner i Kia EV6, med et tilsvarende godt ratt og gode skjermer.
Når jeg har stilt inn førersetet på meg selv, har jeg nå god plass bak meg selv, og jeg tar like mye plass som en som er 190cm når jeg sitter.
Bagasjerommet har vokst, og takket være en ny frunk kan ladekablene være framme i frunken sammen med vindusspylervæsken.
Du kan trekke med deg inntil 750kg dersom du kjøper hengerfeste til din Kia Niro EV.

Nye funksjoner
En elbil som har V2L kan dele strømmen fra bilens hovedbatteri til andre gjenstander som bruker strøm, som en kaffetrakter eller et vaffeljern på tur med bilen, eller en datamaskin som trenger lading, eller en sirkelsag som trenger strøm på hytta.
Med V2L i elbilen er det bare fantasien som setter grenser for hva man kan ha med seg på tur av elektriske gjenstander.
Velger man en godt utstyrt Kia Niro EV kan du flytte bilen med nøkkelen mens du selv står utenfor bilen. De som har blitt parkert inne vet hvor deilig det er å kunne flytte på bilen uten å måtte klare å komme seg inn i den først.

Det du ikke ser
Det er en del man ikke kan se så lett, men som man bare kan oppleve ved å kjøre en bil, og det handler om komfort og kjøreopplevelse.
Det at Kia Niro EV har vokst gjør at den ligger mer stabilt på veien, og det oppleves som man har beveget seg en komfortklasse opp i forhold til e-Niro.
Når du i tillegg sitter mye bedre enn før, og rattet er bedre enn før, og skjermene er bedre enn før, og musikkanlegget er bedre enn før, ja da lander totalopplevelsen et solid hakk bedre enn før.

Det du ser
Dersom en e-Niro plasseres ved siden av en Kia Niro EV så vil e-Niro se ganske gammeldags ut i designet. Den nye Kia Niro EV er langt mer moderne i sitt designspråk.
Du vil også kunne se at Kia Niro EV er en del større enn e-Niro, og at den har langt mer moderne belysning.

Tester av rekkevidde og lading
Selv om dette er en «lokal test» uten motorveikjøring, så har vi likevel testet Kia Niro EV på landeveistesten, 50/50-testen og ladetesten vår. Dekkene var i dimensjon 215/55R17.
På vår 205km lange landeveistest med maksimalt 80 km/t fartsgrense, og start/stopp på samme punkt, leverer Kia Niro EV en beregnet rekkevidde på 500km i rundt 17 grader og på tørre veier.
Vi dro ut på vår 50/50-test med 26% igjen på batteriet, og merker også her at batterier til elbiler kan arbeide langt mer effektivt når batteriprosenten er høy enn når den er lav. Dette er noe vi har opplevd på elbiler fra flere ulike merker. Derfor landet beregnet rekkevidde her på noe kunstig lave 338km.

I praksis kan du fint kjøre til Oslo med Kia Niro EV uten å ta deg en ladepause, så rekkevidden er god for denne elbilen.

Vi brukte 45 minutter på å lade Kia Niro EV sitt batteri fra 10% til 80%.
Den mest vanlige bruken av elbiler er at man lader hjemme på ladeboksen mens man sover, kanskje en natt i løpet av uka, eller eventuelt sjeldnere, alt etter kjøremønsteret man har.

Må oppleves
Den nye Kia Niro EV må oppleves, spesielt om du har kjørt Kia e-Niro før, og det kan du gjøre hos Bertel O. Steen på Stoa i Arendal.