Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
WLTP-rekkevidden for Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC er inntil 600km, men fordi testbilen fra Mercedes-Benz Norge hadde masse deilig ekstraustyr som veier en del ekstra, så var WLTP-rekkevidden for testbilen 579km.
Det normale er at det må være 25 grader eller litt varmere for at elbiler skal slå denne WLTP-rekkevidden på vår landeveistest, men EQE 350 4MATIC klarte det i 16-17 grader!
Opplevelsen
Før vi kaster oss ut i våre tester av rekkevidde, må vi si litt om opplevelsen med testbilen fra Mercedes-Benz Norge. En testbil fullpakket av masse deilig ekstrautstyr.
Her var det AMG-eksteriør, nattpakke, premium pakke, kjøreassistentpakke Plus, Parkeringspakke, 360 kamera, AIRMATIC luftfjæring, Bakakselstyring på 10 grader, DIGITAL LIGHT, et helt rått head-up display, Burmester surround sound system og mye mye mer fra ekstrautstyrslista.
Mercedes-Benz EQE er i utgangspunktet en usedvanlig god elbil, så velger man litt ut fra lommebok og ønsker hvor deilig man vil at den skal bli.
AIRMATIC luftfjæring gjør at du får en «flyvende teppe følelse» på langtur, og da blir man mye mindre sliten når man kommer fram. At man sitter usedvanlig behagelig og holder i et svært godt ratt spiller også inn.
10 grader bakakselstyring betyr at den nesten 5 meter lange elbilen blir helt fantastisk smidig på parkeringsplassen, og i høy fart er bakhjulsstyringen med på å øke agiliteten, du nærmest bare tenker hvor du vil også kjører bilen dit.
292hk og 765NM oppleves kraftfullt, og det er veldig moro på svingete veier med EQE 350 4MATIC selv om det er som milsluker den briljerer.
Nydelig komfort, fantastisk god lyd, gode skjermer og knallbra head-up display gjør EQE til en fantastisk milsluker for de som liker å kjøre langt med bil.
Tester av rekkevidde
Med temperaturer rundt 16-17 grader er det noen elbiler som klarer å nærme seg WLTP-rekkevidden på vår 205km lange landeveistest som går fra Grimstad, via Froland til Evje, og så RV9 via Mosby og Sørlandsparken tilbake til Grimstad. Maksimalt 80 km/t og med start og stopp på samme punkt utjevnes effekten av høydeforskjeller.
Den beregnede rekkevidden for Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC landet derimot på hele 661km, hele 82km over denne bilens egen WLTP-test.
Når du har kjørt i 3,5 timer på landeveien og kun 31% av bilens batteri er brukt på turen, så oppleves det litt som om bilen går mest på luft og kjærlighet. Det betyr over 11 timer non-stop kjøring på landeveien før du må ha en ladepause!
På vår 50/50-test med om lag 50% landevei og 50% motorvei i 16 grader, vil de aller fleste elbiler slite med å nærme seg WLTP-testen, men selv her får Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC en beregnet rekkevidde på 591km, som er 12km lenger enn WLTP-testen.
Motorvei fra Grimstad til Oslo, med bygevær og 11-13 grader var det tøffeste vi utsatte bilen for med tanke på forbruk, og her landet beregnet rekkevidde på 454-466km.
Lading
Mercedes-Benz har gjort noe med lading som vi ikke helt forstår oss på, for med de aller fleste elbiler må man ankomme ladestasjonen med en lav batteriprosent, samt god driftsvarme for å kunne oppnå en god ladehastighet.
Men selv om du starter lading med 40% på batteriet på Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC så vil den raskt oppnå meget god ladehastighet.
Navigasjonssystemet er så bra at det knuser funksjonaliteten og brukervennligheten til selv Tesla, og du kan snakke til bilen på norsk, og den forstår det du sier. Det er veldig enkelt å navigere til en lader, og dermed starte forvarming av batteriene før lading.
Navigasjonssystemet viser også antall ladere som er ledige/opptatt ved en ladestasjon og hvilken ladehastighet som laderne tilbyr på stedet. Rett og slett forbilledlig løst.
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC kan lade med inntil 170kW ladehastighet, men du taper marginalt med tid til ladeøkten dersom du velger å lade på en 150kW lader som det fortsatt er flertall av.
Må oppleves
For at man skal kunne forstå hva Mercedes-Benz EQE leverer av komfort så må man nesten prøve det selv, og hos Agder Bil i Arendal kan du få prøve og oppleve Mercedes-Benz EQE. De kan også hjelpe til med å finne ut av hva slags ekstrautstyr du vil få mest glede av ut fra din hverdag og dine ønsker og behov.
Vær oppmerksom på at det kan være litt vondt å levere fra seg en EQE, det er lett å bli litt hekta på alt det gode den leverer som bil og som elbil.