Vi har testet GR Sport utgaven av Toyota RAV4 phev

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi fikk prøvekjøre Toyota RAV4 GR Sport i Nord Sverige i vinter, og måtte dele de isete veiene med reinsdyr, men der fikk vi ikke testet hvordan bilen oppleves på norsk asfalt, hvordan de noe fastere fjæringene ville kjennes, og om noe av det ekstra utstyret GR Sport utgaven har ville slå ut på forbruk eller elektrisk rekkevidde.

Fastere fjæring
Hvordan man opplever en bil på veien kan være ganske individuelt, men ofte forbinder man begreper som fastere fjæring med mindre komfort. Det var ikke tilfellet med RAV4 GR Sport.
Vi opplevde at den lå bedre i svinger, og de har vi jo en del av i dette landet, uten at det gikk ut over komforten som fortsatt er meget god og stabil på motorvei og i høye hastigheter.
Ofte vil en GR Sport utgave av en bil fra Toyota kun ha visuelle endringer i mer sportslig retning, så sånn sett er det litt interessant at Toyota har valgt å også stramme opp fjæringen noe på RAV4 GR Sport.
Dersom noen spør meg om min mening så gjør det GR Sport til den beste RAV4 når det gjelder komfort på all slags norsk vei. Jeg mener endringen øker kjøregleden.

Elelektrisk rekkevidde
Toyota er svært beskjedne i sin reklame for Toyota RAV4 plug-in hybrid når det gjelder antatt elektrisk rekkevidde på 75km, for da vi testet den i vår faste løype for ladbare hybrider kom vi nesten 89km elektrisk med den.
Da vi skulle teste RAV4 GR Sport var det en av de siste dagene med over 20 varmegrader for i år, og det er jo ikke negativt når man skal teste elektrisk rekkevidde.
Vi kom 89km elektrisk med Toyota RAV4 GR Sport, en tanke lenger enn da vi testet RAV4 i vanlig utgave og nesten kom 89km. Det Toyota sier om 75km elektrisk rekkevidde gjelder da naturlig nok på mer krevende veier eller forhold enn det vi testet.
Dette er en meget god elektrisk rekkevidde for en ladbar hybrid, men fra nyttår så skal visstnok ikke det gi noen avgiftslettelser lenger, da vil regjeringen at ladbare hybrider skal avgiftberegnes som bensinbiler og dieselbiler.
I praksis vil de fleste som velger denne bilen kunne kjøre den elektrisk i hverdagen, og kun bruke drivstoff de gangene man skal på langtur. Det er ikke alle som har denne bilen som tanker den en gang i måneden.
Regjeringen har lovet økt drivstoffavgift fra nyttår, så drivstoff blir neppe billigere fremover, dermed kan man fortsatt spare en del på å velge elektrifiserte biler.

Designforskjeller
De mer sportslige fastere fjæringene er en grunn til å velge en RAV4 som GR Sport, men det er også en del designdetaljer som er annerledes her.
Sort grill med G-design, fordi GR Sport står for Gazoo Racing Sport, så da er G hentet fra Gazoo. Bakre grill har også samme sorte detaljer som frontgrillen har. GR Sport logo finner man også i grillen foran. Merket finner man også plassert bak på bilen.
Sort tak, sorte lister og en del andre sorte detaljer finner man også på denne Toyota RAV4 GR sport.
De lekre smidde GR sport felgene er laget med en ny produksjonsteknikk, og har et lekkert design
Et deilig GR Sport sete i skinn/alcantara med god sidestøtte og GR logo i nakkestøtten. Gråfargen fra GR-logoen går igjen i sømmer og i grå pyntelist i dashbordet, og rattet er naturligvis et sportsratt.

Nytt instrumentpanel
Det heldigitale instrumentpanelet gir deg valgfrihet i forhold til hva som vises hvor og hvordan det vises. Det er delt opp i 3 hovedområder, og man kan skifte på hva man ser i hvert av de tre feltene i instrumentpanelet.
Det digitale displayet gir ikke bare valgfrihet i hvordan nødvendig informasjon vises, men det gir også bilen en mer moderne opplevelse.

Forbruk
Når vi tester den elektriske rekkevidden tømmer vi bilens batteri helt, før vi tar turen i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, for å finne ut hva forbruket er med tomt hovedbatteri og en relativt høy motorveihastighet på 100 km/t.
Her landet forbruket på 0,51 liter på mila med tomt batteri, noe som må betegnes som svært bra for en stor og romslig familie SUV med AWD.

Handle
Det er vel ikke sjokkerende at det kan være lurt å handle før nyttår dersom du vet at det er en ladbar hybrid du er på jakt etter, for så lenge det er 2023 er det fortsatt en del tusenlapper i miljørabatt på ladbare hybrider.
Toyota Arendal kan hjelpe deg å finne den bilen fra Toyota som dekker ditt behov på beste mulige vis, enten du vil ha hybrid, ladbar hybrid eller elbil.