Test av den oppgraderte Peugeot E-2008

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Ny bredere grill, nye signaturlys med 3 stående lysstriper, nye lys bak og nye bokstaver utenpå bilen er noen av de ytre forskjellene, men ettersom rekkevidden har økt fra 345km til 406km må det jo ha skjedd en del mer her.

Flere sentrale endringer
Peugeot E-2008 har fått en ny batteripakke, som har 54 kWt der den forrige batteripakken hadde 50kWt. Du kommer ikke 61km lenger med 4 kWt med batteri, så her må mer være endret.
Splitter ny elmotor som er langt mer effektiv er svaret, ikke bare er den mer effektiv, men i sportsmodus øker antall hk fra 136 til 156hk. Vi testet i Normal kjøremodus, noe som før gjorde at vi følte et behov for å skifte til Sport når vi skulle ut på motorveien, men dette behovet kjente vi ikke på lenger.
Dermed har vi de to hovedårsakene til at WLTP-rekkevidden har økt fra 345km til 406km, større batteripakke og mer effektiv elmotor.
En annen liten endring som mobilbrukere vil kunne sette pris på er raskere lading på ladeplaten. Før kunne man lade der med 5 Watt, men nå kan man lade der med 15 Watt.

Andre nyheter
Stilige skinn/alcantara seter med elektrisk justering og massasje har man ikke hatt i Peugeot E-2008 før.
Tråløs tilkobling av Apple CarPlay er også nytt, og infotainmentskjermen er ny og bedre og har OTA – Over the air updates.
Når du har ladepause er det noen spill i bilens infotainmentskjerm du kan spille.

Test av rekkevidde
Testbilen hadde 17’’ felger og nye piggfrie vinterdekk, noe som gir mer rullemotstand enn sommerdekk vil gjøre.
Vår 205km lange landeveistest går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og via Mosby til Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. Temperaturen varierte mellom 8 og 12 grader, men var mest mellom 9 og 10 grader under testen.
Beregnet rekkevidde for landevei landet på 401km med de rådende forhold, det er svært bra med tanke på at bilen hadde piggfrie vinterdekk og at utetemperaturen var langt under 25 varmegrader.
På vår 50/50-test som tar landeveien fra Grimstad til IKEA, og så motorveien fra IKEA til Grimstad har vi om lag 50% landevei og 50% motorvei. En temperatur på 9-10 grader under testen. Og her landet beregnet rekkevidde på 355km.
På motorveien mellom Grimstad og Oslo har vi flere målepunkter, som gjør at vi får beregnet rekkevidden på hele og deler av strekningen med høyere fartsgrense, dermed får vi rekkevidde med fra/til benevnelse på motorveien.
Temperaturen lå mellom 9 og 11 grader grader på turen. Beregnet rekkevidde landet mellom 266km og 283km.

Lading
Da vi skulle foreta ladetest stanset laderen under testen, og vi merket ikke noe til det før det hadde gått noen minutter og vi fikk restartet ladingen. Dermed gikk den tidtakingen litt i vasken.
I teorien skal det ta en halvtime, eller 31 minutter å få ladet batteriet fra 10% til 80%, og vår erfaring er at det man nå for tiden får oppgitt bruker å stemme ganske bra.
Peugeot har en egen ladekalkulator på sine nettsider, der du kan få oppgitt ladetid med batteriprosenter du velger selv.

Opplevelsen
Peugeot E-2008 har samme størrelse som før, og er det man kan definere som en kompakt bil. Det betyr gjerne at de største voksne sitter foran og at de som ikke er så store kan sitte bak.
Noe som gjorde inntrykk var det lave støynivået, det var nesten så jeg stusset ved flere anledninger over at en såpass kompakt bil kan være så støysvak.
Bilens anlegg låter bra, og med trådløs Apple CarPlay kan du spille all favorittmusikken fra Spotify på bilens anlegg. Veldig god infotainmentskjerm å bruke.
Instrumentskjermen kaller Peugeot for i-Cockpit, og det er en løsning som gir en 3D-effekt på informasjonen, slik at det mest sentrale er i fremste rekke, og det som kanskje er noe underordnet kommer lenger bak i 3D-bildet.
Det er to bilforretninger i området som kan hjelpe deg med en ny Peugeot E-2008, i Arendal har vi Agder Bil og i Grimstad har vi Chr. Repstads Sønner. Tar du kontakt med din forhandler vil du få god hjelp med å få bestilt bil.