Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Ford Bronco, villhesten med kraftig fraspark! Her kan du plukke av dører og du kan plukke av taket og alt får plass i bagasjerommet. Du kan kjøre der ingen skulle tru at nokon kunne bevege seg med et kjøretøy. Spesielt om du velger terrengverstingen Ford Bronco Badlands.
Vi kjørte også Ford Bronco Outer Banks, en litt nedtonet «gateversjon» av Bronco, men de som har bestilt denne bilen har gått for Badlands, derfor er det denne vi fokuserer på her.
Tilbake til utgangspunktet
Ford har gått tilbake til utgangspunktet for Bronco som var i 1966/1967, et kjøretøy som ble laget for alle formål. Her kan du dra på handletur med barna, eller du kan dra langt ut i terrenget, og du kan reise på langtur på motorveien. Alt med samme romslige komfortable bil.
Hvorfor har Ford gått tilbake til utgangspunktet? Vel, da de utviklet nye versjoner av Bronco ble det mindre terrengegenskaper og mer komfort SUV egenskaper, og komfortable SUV’er vrimlet det jo av etter hvert, så Bronco forsvant litt i mengden.
Det betyr at den nye Bronco har terrengegenskaper som overstiger det du får fra en Ford Ranger Wildtrak. Selv terrengkjøringsskjermen er større i Bronco. Når du kjører opp en bratt bakke har du kun skyer å se på ut av frontruta, men terrengkjøringsskjermen hjelper deg å se hvor hjulene havner i terrenget foran bilen.
Vi fikk prøve bilen i Motorcross løypene på Rudskogen, en våt og meget gjørmete dag, og for Ford Bronco Badlands kunne det like gjerne vært hytteveien du kjører på med bagasje i bagasjerommet og ungene i baksetet.
En gjørmete motorcrossløype var ikke i nærheten av å levere noen utfordringer der man kjente at bilen måtte jobbe skikkelig for å komme seg fram.
En vanlig bil hadde ikke kommet seg opp første gjørmete bratte bakke, men Ford Bronco Badlands tok bakkestart i gjørma der som om det var på asfalt og flat mark, så lett at man bare måtte glise.
Det er noe utrolig deilig med å kjøre en stor og sterk bil som bare kommer seg fram med den største trygghet og ro.
På vanlig vei
Min erfaring med biler som er gode på å ta seg fram i terrenget, er at vanlig vei fort kan bli en noe upresis og svømmende opplevelse, der du må passe på hele tiden at bilen ligger i sitt kjørefelt.
Derfor var jeg noe spent da jeg ikke bare skulle ut på vanlig vei med Ford Bronco Badlands, men også ut på motorvei med 110 km/t fartsgrense.
Her var derimot alt meget presist og komfortabelt, på vanlig vei og på motorvei. Noe som betyr at Ford her har lykkes stort med å kombinere ekstreme terrengegenskaper med gode kjøreegenskaper på helt vanlig vei og motorvei med høy hastighet.
Ford har lykkes med å skape en bil som virkelig kan dekke absolutt alle formål – og det var jo Bronco sitt utgangspunkt i 66/67, at den var en «All-Purpose Vehicle» – altså en bil som bare taklet alt med glans.
Spesialiteter
På Ford Bronco kan du plukke av taket i biter og du kan plukke av bilens dører, og plassere alt baki bilens bagasjerom. Det betyr blant annet at man ikke kan ha knapp for vindusheiser i selve døra. Eneste du finner i døren av mekanismer er den du trenger for å åpne dørene innenfra.
Knapper for vindusheiser er plassert sentralt i bilen, bakom girspaken ved forsetene, og i midtkonsollen i baksetene.
Outer Banks er utstyrt med en standard fordelingskasse med 2H, 4H og 4L, mens Badlands har en oppgradert fordelingskasse med 2H, 4A, 4H og 4L. Begge har en 2,7 liters V6 EcoBoost motor på 335hk og 563NM og en 10-trinns automatkasse.
I taket er det en rekke knapper fordi Ford vet at mange ønsker å motere på ekstra utstyr som vinsj, ekstra lys og annet utstyr som krever en elektrisk tilkobling til bilen. Dette ledningsnettet ligger klart, og det er bare å koble seg på, og så har du bryter klar i taket.
Pris
Den norske stat krever mer i avgift enn det bilen faktisk koster, et avgiftskonsept jeg stiller meg noe undrende til. Skal vi virkelig godta at det er helt ok av staten å kreve mer i avgifter for en bil enn det bilen faktisk koster? Vi er nok litt for snille mot staten av og til vi som bor i dette landet her.
Ford Bronco Outer Banks skal staten ha kr 707 861 for at du skal få kjøpt til kr 1 547 400, og beveger du deg opp på Badlands skal staten ha kr 885 897 som dytter prisen opp til kr 1 768 400. Så når du ser en Ford Bronco på norske veier bør du hilse og takke for det generøse bidraget til fellesskapet.
Ford Motor Norge tar ikke Ford Bronco til Norge fordi den kommer til å bli noen volum-modell, men den er en ikonisk bilmodell på linje med Ford Mustang. Har du råd kan du virkelig kose deg på veien, enten den er god eller helt elendig, for med Ford Bronco kommer du virkelig fram akkurat dit du vil.
Hos Arendal Auto kan du bestille din egen Ford Bronco, enten du velger Outer Banks eller Badlands.