Vi har testet Ford Ranger Wildtrak

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Ford Ranger får du foreløpig i fire ulike utstyrsnivåer og versjoner. XLT er innstegsversjonen der alt fokus er lagt på at bilen skal være et arbeidsverktøy, og da legger man gjerne noe mindre i utstyr som elektrisk justerbare skinnseter. XLT får du med 2 liters turbodiesel med 170hk og 405NM og 6 trinns automat. Denne og alle andre utgaver av Ranger som ikke er Raptor kan trekke med seg 3 500kg på hengerfestet, Raptor kan trekke med seg 2 500kg.

Limited & Wildtrak
Det neste utstyrsnivået er Limited, her er 2-liters dieselen utstyrt med Bi-Turbo, og leverer 205hk og 500NM. Den får du med 10-trinns automat. Her får du LED lys istedenfor halogenlys som XLT leveres med, du får skinnseter og 18’’ felger/dekk mot 16’’ felger på XLT for å nevne noe av det man har av ekstra utstyr på Limited.
Limited og Wildtrak har to kjøremoduser som ikke du finner i XLT, og det er «Gjørme/hjulspor» og «Sand», med andre ord for de noe mer krevende situasjoner.
Wildtrak kan du få levert med samme 2-liters diesel som Limited, men du kan også få den med en 3-liters V6 diesel med 240hk og 600NM. Begge motorer har 10-trinns automatkasse. Velger du Wildtrak med V6 motoren så må du velge Double Cab karosseriet som har plass til bakseter. Rap Cab karosseriet har mer plass på planet og mindre plass bakom forsetene i kupeen, og den får du til XLT, Limited og Wildtrak med 2-liters dieselmotoren.

To nye spesialutgaver
Ford Motor Norge kunne avsløre at det snart kommer to nye spesialutgaver av XLT og Wildtrak.
Tremor heter spesialutgaven av XLT og Wildtrak X er naturlig nok spesialutgaven av Wildtrak. De har fått ekstra heftige dempersystem, som gjør at de kommer et hakk tettere på villstyringen Raptor, men de kan fortsatt trekke med seg 3 500kg på hengerfestet.
De to spesialutgavene vil altså bli enda heftigere i terrenget, men fortsatt være like gode arbeidsjern som sine navnesøsken. De leveres med 2-liter dieselen med Bi-turbo og 205hk/500NM og 10-trinns automat.
Det ble også nevnt at det mot slutten av 2024 er produksjonsstart for Ranger som plug-in hybrid. Med 2,3 liters EcoBoost bensinmotor, 45km elektrisk rekkevidde og 3 500kg hengervekt. Det blir den første elektrifiserte Rangeren, og de første kundene vil få denne i 2025.

En tur i terrenget
Det hadde regnet rikelig før vi kom oss til Rudskogen, og selv da vi var på vei dit kom det en del regn. Det gjorde at motorcrossløypa var våt og gjørmete, og med tanke på fremkommeligheten var det noe ekstra utfordrende.
Ranger Wildtrack hadde ingen problemer med å forsere motorcrossbanen på Rudskogen til tross for ekstra gjørme. Vi satte den i kjøremodus «Gjørme/hjulspor» og i 4L som står for 4×4 i lavserie. Da ble kameraet foran på bilen slått på, slik at når vi kun så himmelen ut av frontruta så kunne vi se hvor vi skulle kjøre og dekkenes plassering i infotainmentskjermen.
Dersom vi hadde hatt enda mer krevende terreng kunne vi også slått på differensialsperre for ytterligere økt fremkommelighet, men det var egentlig bare kos å ratte rundt på den gjørmete motorcrossbanen på Rudskogen selv om hellningsprosenten kom tett på 20% enkelte plasser.
For de som ikke er vant med hellningsprosent så kan jeg fortelle at tett på 20% er veldig bratt, og ikke en plass man normalt sett ønsker å ha bakkestart på glatt underlag, men for Ranger Wildtrak var det barnemat.

På vanlig vei
Du setter deg opp i en Ranger Wildtrak, og får en knallgod oversikt over veien og trafikken. Du har store sidespeil og store vindusflater, og ettersom du har mulighet for å velge 360 kamera vil du også ha glimrende oversikt foran og rundt bilen ved en parkering. Vanlig ryggekamera er med som standard.
Ranger Wildtrak er meget komfortabel på vanlig vei, og det er ingen problemer med å dra på langtur med denne dersom det behovet oppstår. Deilige skinnseter med stilig Wildtrak logo i ryggen, og farge på sømmer som raskt avslører at du kjører en godt utstyrt versjon av Ranger.
Deilig med adaptiv cruisekontroll, og man kan oppgradere de 6 høyttalerne som følger med til et heftigere anlegg med 10 B&O høyttalere.
De som liker å frakte med seg litt lenger gjenstander på taket vil sette pris på muligheten for justerbar sportsbøyle som kan leveres som tilvalg. Da kan man flytte sportsbøylen i lengderetning, og den har et innebygget stativ som gir samme høyde som er på stativet på taket, slik at man får god vektavlastning dersom man har lange gjenstander på taket.

Bør prøves
Tar du turen til Arendal Auto kan du også prøve Ford Ranger Wildtrak en tur, vi er rimelig sikre på at du vil like den godt dersom du er på jakt etter en pickup med god komfort, mye utstyr inkludert og tilgjengelig, og som kan trekke med seg de sentrale 3 500kg på hengerfestet.