Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
BMW i5 eDrive 40 er bilen vi testet, og det er demobilen hos Bavaria Arendal på Stoa. Den har 250kW, eller 340hk og 400NM. Det gjør at man kan gjøre unna ferden fra 0-100 km/t på 6 sekunder. Vi testet med bare 11% igjen på batteriet, og da brukte vi ca 6,3 sekunder.
Kjøreglede
Noe BMW har vært gode på å levere i lang tid nå er kjøreglede, og spørsmålet var om «innstegsmodellen» av de elektriske versjonene av 5-serien også ville klare å levere på dette sentrale området for BMW.
Det korte svaret er ja, og vi skal gjøre et forsøk på å forklare hvorfor.
Når man tenker seg at man skal kjenne underlaget, noe man bør for å ha god kontroll på en bil i relativt høy hastighet på svingete veier, så tenker mange på alt for harde fjærer og svært liten grad av komfort.
Med i5 e40 klarer BMW å legge en slags gym-matte på veien, slik at du kjenner underlaget svært godt, og får god kontakt med hva som skjer, men uten ubehaget fra alt for harde fjærer.
Styringen oppleves intuitiv og direkte, nesten som om bilen vet hva du kommer til å ønske å gjøre, som om tanken er koblet opp til rattet, og bilen bare gjør det du vil den skal gjøre til enhver tid og situasjon.
Akselerasjonen oppleves som langt kraftigere enn 0-100 på 6 sekunder skulle tilsi, og du har en boost-paddle bakpå rattet som du kan bruke for å få ekstra futt i akselerasjonen på ei slette.
Ettersom det er bakhjulene som sørger for fremdriften slipper du noe forstyrrelse fra akselerasjonskrefter og fremdriftskrefter i framhjulene.
Når du i tillegg sitter veldig godt, har et godt ratt, og bra musikk på et deilig musikkanlegg, og sensasjonelt artige veier å kjøre på, da blir i grunnen opplevelsen av kjøreglede perfekt for meg som etter hvert har lært meg å leve med at elbiler også kan levere kjøreglede selv om de ikke har lydbildet som bensinbiler har.
Praktisk bruk
BMW i5 plasserer seg perfekt mellom BMW i4 og BMW i7 på mange ulike områder.
Plassen er bedre enn i i4, luksusnivået og komforten er et solid hakk nærmere BMW i7, men sportsligheten er nærmere i4. Det er nesten som om noen har hentet mye av det beste fra BMW i4 og i7 da de laget i5.
Deilige seter, hyggelig bakseteplass, god bagasjeplass, mulighet for hengerfeste og kan da trekke med seg inntil 1 500kg.
Bagasjerommet rommer 490 liter, og bakseteryggen er tredelt, slik at man kan legge ned midtsetet om man vil ha med seg noe ekstra langt. Nyttelasten er på hele 610kg, noe som er nærmest uvanlig mye for en elbil.
Test av rekkevidde og lading
BMW oppgir WLTP-rekkevidde i et intervall, fordi det avhenger av så mange faktorer, som utstyr man velger fra listen over ekstra utstyr, størrelse på felger/dekk med mer. Den er opgitt mellom 477 km og 582 km, men her har nok BMW også tatt med en del ytre faktorer som temperaturer ute og slikt med i sine tall, og det blir fort «inntil 582km» man vil se på plakater og slikt.
Vi hadde 11-12 grader under vår vanlige landeveistest på 205km, som går fra Grimstad, via Froland, til Evje og så tilbake via Mosby og Sørlandsparken. Kun landevei med inntil 80 km/t. Her fikk vi en beregnet rekkevidde på 569km i litt mye vind og tørre veier. Det må kunne sies å være meget respektabelt levert.
På vår noe tøffere 50/50-test med om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad var det bare 8-11 grader, men her landet beregnet rekkevidde på hele 546km.
Dersom man lader på en hurtiglader skal man under optimale forhold kunne lade med en ladehastighet på inntil 205kW, og det skal kunne ta 30 minutter å lade fra 10% til 80%. Vi ville teste tiden det tok på en vanlig 150kW lader, for å se om det tok mye lenger tid, men det tok bare 33 minutter. Dermed er det ingen krise om man ikke finner raskere lader enn de som kan levere 150kW til denne elbilen.
Kan prøvekjøres
Bilen vi hadde på test sist helg kan du også få prøvekjøre om du svinger innom Bavaria i Arendal på Stoa.
Det finnes også en annen BMW i5, som heter M60, og når BMW bruker M så betyr det mye for dem at den bilen er ekstra sportslig.
BMW i5 M60 har 442kW/601hk og 795NM – det gjør at 0-100 skal kunne ta 3,8 sekunder, og du kan kjøre i 230km/t med den på Autobahn i Tyskland. Med denne kan du trekke med deg 2 000kg på hengerfestet, og nyttelasten er på 590kg. Denne har også xDrive firehjulsdrift.
Da vi var innom Bavaria Arendal hadde de en BMW i5 M60 i utstillingen, så vi anbefaler en tur innom for å se nærmere på den.