Vi har sett nye Renault Scenic E-Tech Electric

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

En romslig familiecruiser med lekkert design, et par helt nye løsninger vi aldri har sett før, og en elektrisk rekkevidde på over 620km var det utvilsomt moro å få hilse på litt før de fleste andre fikk hilse på den da den ble lansert 4/9 på IAA-messen i München.

Oppsiktsvekkende
Det er mye med Renault Scenic E-Tech Electric som er oppsiktsvekkende i tillegg til den eksepsjonelt gode rekkevidden på over 620km.
Renault Scenic E-Tech Electric deler CMF-EV plattform med Megane E-Tech Electric og Nissan Ariya. Bilen måler bare 4,47 meter i lengden, og da er det oppsiktsvekkende at den klarer å levere et bagasjerom på 545 liter samtidig som plassen i baksetet er svært god.
Plassen i forsetene er god for de fleste biler, så også for Scenic E-Tech Electric, men det er ikke så ofte jeg får god plass i baksetet når forsetet er stilt inn på meg selv, men baki Scenic har jeg god kneplass og god hodeplass.
Dersom man ser på egenvekten på elbiler er det nesten ingen elbiler som veier under 2 000kg med mindre vi snakker om de minste elbilene, og Scenic er svært romslig innvendig, dermed blir det oppsiktsvekkende at den veier godt under 1 900kg.

Ikke sett før
Det er sjeldnere og sjeldnere at man opplever noe helt nytt på en bil i dag, for det meste er allerede funnet opp og brukt i andre biler fra før, men Renault Scenic E-Tech Electric hadde minst to nyheter vi ikke har vært borti før.
Armlenet i baksetet har to vridbare skjermholdere, med to ulike spor. Et skrått spor til hvert yttersete bak til egen mobil, slik at du slipper å holde på mobilen om du ser film eller serier på den. Det er også et rett spor til iPad eller lignende større skjerm, slik at de som sitter bak kan se samme film eller serie dersom man ønsker det.
Det er tilgang til 2 USB-C plugger under armlenet, slik at man ikke må tømme telefonen eller iPaden for strøm mens man ser på det man vil se på, og man slipper ledninger ved føttene.
Solarbay glasstak har vi sett varianter av, der man kan velge hvor gjennomsiktig takets glass skal være, men det som er nytt med Renault sitt glasstak er at de som sitter bak kan ha et helt gjennomsiktig glass i taket, samtidig som de som sitter foran kan ha helt ugjennomsiktig glass over seg, og denne trinnvise oppdelingen har vi aldri sett før.
En genial løsning for meg som har lysømfintlige øyne og ikke vil ha gjennomsiktig tak når jeg kjører, mens barna i baksetet kan få se ut gjennom glasstaket bak der de sitter.

Utstyr
Biler i øvre del av C-segmentet blir sjelden definert som en utstyrsbombe, men Renault Scenic E-Tech har i topputgaven deilige seter med massasje, trådløs ladeplate for mobilen, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, Google assistent som gjør at du kan snakke inn destinasjonen du vil reise til, og eventuelle ladestopp du ønsker på veien dit. Du kan rett og slett bruke bilen som din egen Google assistent, og spørre om vær, de seneste nyheter eller en vits.
Når du bruker bilens Google-navigasjon anslår den hva slags batteriprosent du vil komme fram med. Helt fantastisk verktøy å ha i enhver elbil. Kombinasjonen av Google assistent og trådløs Apple Car Play er fortsatt ganske sjelden, men Renault Scenic E-Tech Electric er en av få biler som har nettopp dette.
Du har musikkanlegg fra Harman Kardon, og Jean-Michelle Jarre har vært med å lage 5 ulike lyttemoduser på anlegget, samt å designe en del av bilens påkrevde lyder.
Prisen på denne svært godt utstyrte elbilen satser Renault Norge på skal være klar i februar 2024, nærmere bestemt 9/2-11/2 under eCarExpo-messen i Lillestrøm der de satser på norgespremiere og salgsstart.

Litt praktiske fakta
Renault Scenic E-Tech Electric kommer i første omgang med et 87kWt stort batteri som gir en effekt tilsvarende 220hk gjennom høyrepedalen. Her skal ladehastigheten kunne komme opp i 150kW, noe som gir en ladetid fra 10% til 80% på om lag 38 minutter.
Det spørs om du trenger å lade helt til 80% for å komme fram når man regner med en WLTP-rekkevidde på over 620km.
Du kan ha inntil 1 100kg hengervekt og 80kg taklast, så med 545 liters bagasjerom og 40/20/40 delt baksete er alt det praktiske også på plass i den framhjulsdrevne Renault Scenic E-Tech Electric.
Med tiden skal det komme en rimeligere variant med mindre batteripakke på 60kWt som leverer 170hk, og skal gi en WLTP-rekkevidde på over 420km. Her skal ladehastigheten kunne komme opp i 130kW.

Bli informert
Vi gleder oss til vi får muligheten til å få kjøre Renault Scenic E-Tech Electric, men det drøyer nok fortsatt noen måneder. Tar du kontakt med Auto-Car på Stoa kan nok de hjelpe deg med å holde deg informert om når det blir mulig å bestille den nye Renault Scenic E-Tech Electric.