En helg med nye Hyundai Kona Electric

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

La oss likevel forklare noen forskjeller på forrige versjon av Hyndai Kona Electric og denne helt nye. Når jeg sitter tar jeg ca like mye plass som en som er 190cm lang, og i forrige versjon av Hyundai Kona Electric kom ikke førersetet langt nok ned for min smak, og head-up displayet på plastplaten fikk ingen nyttefunksjon for meg som så alt ovenfra og ned.
I den nye Hyundai Kona Electric kommer førersetet langt nok ned for min smak, og det har langt bedre komfort enn før, og førerplassen oppleves nå romslig også i bredden i motsetning til før da det var lite romslig. Head-up displayet er nå en god projeksjon ved bruk av frontruta, og fungerer selv med polariserte solbriller på.

Mer plass
Det er ikke bare foran man får en helt ny opplevelse, for i forrige versjon av Hyundai Kona Electric kunne jeg glemme å prøve å sitte i baksetet, men det er god plass til både knær og hodet i baksetet til den nye versjonen.
Bagasjerommet har mye mer plass, slik at du kan få med deg mye mer bagasje enn før.
Frunk hadde ikke forrige versjon, men den nye har det, og her er det plass til både ladekabler og spylervæske.

Flere funksjoner
Dersom du noen gang har blitt parkert inne, så vet du litt om hvor frustrerende det kan være. Noen har kanskje forsøkt å kravle seg inn i bilen fra bagasjerommet, eller fra passasjersiden dersom det var plass den veien.
Nye Hyundai Kona Electric kan du få med mulighet for å flytte på bilen med nøkkelen, noe som gjør at du ikke kan bli parkert inne lenger. Har du en trang garasje kan du rusle ut av bilen utenfor garasjen og parkere bilen med nøkkelen.
Du kan også få nye Hyundai Kona Electric med V2L, som vil si at du kan plugge inn en tilkobling i bilens ladeuttak, og bruke av bilens hovedbatteri når du er en plass uten strøm. På en rasteplass kan man jo se for seg bruk at toastjern, kaffetrakter eller vaffeljern. På en hytte uten strøm kan man se for seg bruk av elektrisk sag eller støvsuger. Her er det kun fantasien som setter begrensninger.
Inne ved baksetene har du også en helt vanlig strømplugg som gir deg mulighet til å bruke elektriske apparater i bilen.

Tester av rekkevidde
Demobilen til Mobile Arendal hadde sommerdekk i dimensjonen 235/45R19, og store dekk gir bilen langt mer rullemotstand enn mindre dekk gjør. Denne bilen har nok rekkevidde selv med store dekk/felger, men vil naturlig nok testes i WLTP-testen med mindre dekk/felger for å oppnå best mulig resultat der. Det gjøres med alle elbiler i WLTP-testen, og er greit å være klar over.
Da vi hentet demobilen for å dra på landeveistest var det naturlig nok en del som hadde testet bilen i butikkens åpningstid, men ettersom batteriprosenten var på over 50% dro vi rett ut på testen som tar 3,5 timer. Temperaturen lå 14-17 grader, og veiene var tørre. Her landet beregnet rekkevidde på 455km, noe vi ikke tenkte noe videre over i første omgang fordi resultatet var helt ok med tanke på 19’’ felger/dekk.
På 50-50 testen som består av 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t var det også tørr vei og 15-17 grader, og en del vind. Her startet vi med 99% på batteriet. Beregnet rekkevidde landet her på hele 546km.
Ettersom 50/50-testen er den tøffeste testen av våre to tester av rekkevidde så må vi her litt inn på batteriteknologi for å forklare dette resultatet som i utgangspunktet ikke virker spesielt logisk.
Batterier består av kjemi, og fungerer mer effektivt når batteriet er nærmere full-ladet enn tomt. Det vil altså si at vi ville oppnådd et resultat på vår landeveistest på over 546km dersom vi hadde startet den testen med et batteri som var nærmere 100% ladet opp.
Slik blir resultater av tester når man må beregne rekkevidde ut fra forbruk på en løype der man ikke har tid/råd/mulighet å kjøre bilen fra 100% og til den stanser, men det er ikke ulogisk å tenke seg en rekkevidde et sted mellom 455km og 546km dersom man har tid og mulighet til å utføre den øvelsen.

Test av lading
Vi ladet opp Hyundai Kona Electric rett etter vår landeveistest, uten noe forvarming, fordi den vil ikke slå på forvarming når du har 7% igjen på batteriet, men med en driftsvarme i systemet etter 205km landeveiskjøring.
Hyundai har lovet 80kW ladehastighet, men vi så ladehastighet mellom 94-100kW i vår ladetest mellom 10% og 63%, da hastigheten dalte da vi hadde ladet opp mot 80%. Det tok 37 minutter å lade fra 10% til 80%, og det er svært mye raskere enn den forrige versjonen av Hyundai Kona Electric kunne lade.

Opplevelse
Mer komfort og mer plass, bedre seter og en mye mer kultivert oppførsel på veien er hovedinntrykket etter å ha kjørt nye Hyundai Kona Electric noen hundre kilometer. Det oppleves som om man har gått en klasse opp fra forrige versjon av bilen, både på plass, komfort og kjøreopplevelse.
Tar du turen til de helt nye lokalene til Mobile Arendal på Stoa kan du også prøve den helt nye Hyundai Kona Electric, og det bør du, for dette har virkelig blitt en helt ny elbil.