Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Designet på panseret, det sorte taket og de nye baklyktene kan man nok også legge merke til utenpå den nye VW ID.3, fordi det er med på å friske opp designet. Likevel tør vi påstå at du merker den største forskjellen innvendig.
Oppgradert materialbruk
VW ID.3 har fått mykere og mer eksklusive materialer i bilens kupé, og det gjør noe med opplevelsen i hverdagen når man kjører denne elbilen.
I dagens biler er det sjelden ekte skinn eller ekte alcantara, men de mer miljøvennlige søsknene som gjerne er laget av resirkulerte materialer som igjen kan resirkuleres er det langt mer av i nye VW ID.3 enn i den forrige.
Det skaper et førermiljø som oppleves triveligere å oppholde seg i over lenger tid.
I tillegg til oppgradert materialbruk har man nå en større infotainmentskjerm på 12 tommer. Det merker man enten man bruker Google Maps til navigasjon eller når man rygger og bruker bilens gode ryggekamera.
Kjøreopplevelse
Du kan få VW ID.3 med flere ulike seter, men vi vil nok anbefale de meget gode setene som var i pressebilen vi lånte fra VW Norge. Det å sitte så godt som man gjør i disse setene betyr mye når man skal kjøre noen hundre kilometer uten pause.
Gode armlener inn mot midten har også disse setene, noe som er med på å øke komfortnivået på langtur.
Et godt ratt, et godt head-up display, instrumentskjerm på rattstammen slik at rattet aldri kan justeres i veien for instrumentskjermen, den nye store infotainmentskjermen, godt anlegg og en bil med fine støtdempere og bra respons blir det fort trivelig å kjøre med.
Når høstmørket faller på kan det være kjekt å ha valgt VW Id.3 med dynamiske LED-Matrix lykter, for de lyser opp veien helt utrolig bra, og sørger for at du ikke blender møtende trafikk.
To ulike batteripakker
Vi testet VW ID.3 Pro som har et 58 kWt stort batteri og en WLTP-rekkevidde for blandet kjøring på 425km, men du kan også velge Pro S som har et 77 kWt stort batteri og en WLTP-rekkevidde på 555km.
Nye VW ID.3 har også OTA på plass, Over The Air oppdateringer, slik at man ikke må innom verkstedet for å få oppdatert programvare i bilen.
Rekkevidde
Vi hadde ikke bra vær da vi dro ut på vår 205km lange landeveistest. Regnvær, mye vann i veibanen og temperaturer ned i 9-11 grader. Vann i veibanen gir økt rullemotstand, og så snart temperaturen går under 20 varmegrader merker man det på rekkevidden.
Beregnet rekkevidde landet på 386km denne regntunge høstdagen.
Da vi skulle ut på vår 50/50-test som har om lag 50% landevei og 50% motorvei var det fra vått til fuktig på veiene, altså delvis noe mindre rullemotstand, og temperaturen hadde krøpet opp til 16-17 grader.
Det var dermed ingen overraskelse at den beregnede rekkevidden her landet på 394km, og slo resultatet fra vår landeveistest der forholdene var langt mer krevende med tanke på vann i veibanen og lavere temperaturer. Det betyr altså mer enn 50% motorvei med 100 km/t.
På motorvei mellom Grimstad og Oslo i delvis regnvær, og lite tørre veier, landet rekkevidden mellom 311km og 348km. Vi bruker ulike målepunkter der vi vet eksakt strekning, og får derfor en del ulike motorveiresultater på grunn av ulik hastighet og topografi på ulike strekninger.
Lading
Vi testet lading på en 150kW lader fordi det er disse det er flest av langs norske veier, og lading fra 10% til 80% tok 33 minutter.
Bør oppleves
Den komforten og kjøregleden som VW ID.3 nå leverer bør helt klart oppleves, og tar du turen til Gromstad Auto kan de hjelpe deg med en prøvetur. De kan også hjelpe deg å finne ut av hvilket utstyr til denne bilen du vil få aller mest glede av å ta med på en bestilling.