Mercedes-Benz eCitan lang utgave på test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Den nye elektriske varebilen Mercedes-Benz eCitan får du i to ulike lengder, og vi testet den lengste av dem som tilbyr 3,7 kubikkmeter med plass i varerommet, det er tett på det du får av varebiler i størrelsen over Citan.
Når Mercedes-Benz oppgir inntil 285km rekkevidde for eCitan så er det for den korte utgaven, dermed ble det interessant å få den lange versjonen av denne elbil varebilen med på test.

230V og 400V strømsystem
Når man skal bli bedre kjent med Mercedes-Benz eCitan, så er det jo greit å vite om samarbeidet Mercedes-Benz har med Renault på denne elbilen, noe som gjør det til en stor fordel om du har tilgang på 400V strømsystem der du skal lade den. Da kan du bruke en hvilken som helst hjemmelader for å lade eCitan.
Har du 230V strømsystem så må du bestille en elbil-lader med omformer som man naturligvis kan få kjøpt sammen med denne elbilen. Ettersom det er en omformer i denne elbil-laderen så koster den naturlig nok noe mer enn en elbil-lader som ikke har dette.

Tester av rekkevidde
Når vi har en elbil på en helgetest rekker vi som regel gjennom vår 205km lange landeveistest, vår 50/50-test som har om lag 50% landevei og 50% motorvei, og noen ganger rekker vi også å gjennomføre en ladetest.
Da vi dro ut på landeveistesten hadde vi tørre veier og 16-17 grader, med andre ord ganske hyggelige forhold, selv om temperaturer rundt 25-27 grader har vist seg å være hakket mer optimalt for lavest mulig forbruk for elbiler.
75% av batteriet ble brukt opp på vår 205km lange landeveistest, noe som tilsvarer en maksimal rekkevidde på om lag 273km. Det er meget tett på WLTP-tallet for eCitan som gjelder for den korte og mindre varianten av eCitan, og må sies å være overraskende hyggelig for den lange versjonen.
Vår 50/50-test har mye større motorveiandel enn WLTP-testen, og er sånn sett en langt tøffere test. Her landet beregnet rekkevidde på 244km. Det var 15 grader ute da vi gjennomførte 50/50-testen.
Det man naturligvis må se på når man vurderer en elbil som varebil er hvordan kjøremønsteret er. Hvor lang rekkevidde trenger du egentlig? Kan du ta en ladepause den ene gangen du skal litt ekstra langt?

Test av lading
Det er sentralt for alle elbiler med noe driftsvarme i bilens batterier før man lader dem, og det får man ikke av å kjøre 500 meter eller 3 kilometer. For de fleste er dette en «akademisk problemstilling» ettersom man som regel har kjørt langt før man skal lade, og dermed har god driftsvarme.
Vi kjørte fra Bertel O. Steen på Stoa til Obs på Stoa for å lade bilen før test, det var ikke et sjakktrekk for å si det sånn, og vi burde ha visst bedre.
Dagen etter landeveistesten ladet vi fra 10% til 80% på 39 minutter, noe som er helt innafor.
Før tilbakelevering ladet vi fra 37% til 74% på 21 minutter.
Det betyr at man ikke nødvendigvis trenger en lang ladepause for å «komme fram», og over natta lader man jo bilen full på en hjemmelader, enten den er plassert hjemme eller på jobb.

Kort og lang
Den korte versjonen av eCitan har et lasteromsvolum på 2,9 kubikkmeter og har plass til to europaller. Maksimal nyttelast er på 782kg, som forutsetter at sjåføren veier 75kg.
Den lange versjonen av eCitan har et lasteromsvolum på 3,7 kubukkmeter, og europallene kan her lastes sidelengs. Maksimal nyttelast for den lange eCitan er 860kg.
eCitan kan trekke med seg inntil 1 200kg på hengerfestet, og man kan ha inntil 100kg på taket.

Opplevelse
Når du får en elbilmotor med over 200hk inn i en varebil, så blir det direkte trivelig å kjøre med den. Du har bra med krefter og det oppleves smidig og friskt. Vi snakker ikke om voldsomme krefter, og akselerasjon som velter alt i varerommet, men nok til at bilen oppleves meget trivelig enten du er på landeveien, på svingete veier eller du er på motorveien.
Du sitter godt og har et godt Mercedes-ratt, samt en infotainmentskjerm der man får Apple CarPlay trådløst.
Dørene åpnes nærmest i 90 grader, noe som gir enkel inn-/utstigning. Store skyvedører på den lange utgaven gir mulighet for å hente ut en europall fra sidedøren.
Du kan selv ta turen til Bertel O. Steen for å prøve Mercedes-Benz eCitan, finne ut om du vil ha en kort eller lang variant, og se hva slags ekstrautstyr du ønsker til den elektriske varebilen.