Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Vi snek oss inn hos Arendal Auto før selve kvelds-arrangementet for å få knipset noen bilder av den nye Ford Transit Custom, som var på en liten snarvisitt før den skulle ut av landet igjen.
Nå med AWD
Det er mye som er nytt med den nye Ford Transit Custom, men at du kan få den med kombinasjonen dieselmotor, automatgir og AWD er helt nytt, og du kan da velge mellom 136hk og 170hk i motoriseringen.
Denne motoriseringen gir en tilhengervekt på inntil 2 500kg.
Automatgiret er plassert på rattstammen, noe som gir mer benplass dersom man velger varebilen som 3-seter med automatgiret.
Du kan også velge Transit Custom med manuelt gir og 2WD, og eventuelt da også legget til Quaife grip control for bedre fremkommelighet på glatta.
For varebilen er det sentralt med et romslig varerom, og nye Transit Custom har fra 5,8 til 9 kubikkmeter med plass, noe som er en økning på 0,7 kubikkmeter i forhold til dagens modell. Den har også blitt 15 millimeter lavere, slik at den går inn i lave parkeringshus.
Maksimal vareromslengde er 3,45 meter, og alle utstyrsversjoner kommer med LED lys i varerommet. Man kan få Ford Transit Custom i 2 ulike lengder, L1 og L2.
Også som elbil
Nye E-Transit Custom har et 74 kWt stort batteri (netto, 83 kWt brutto) som gir en estimert rekkevidde på 380km i WLTP testen som ikke er foretatt eksternt enda.
Standard hengervekt er 1 200kg, men man kan velge ekstraustyr dersom man trenger inntil 2 000kg hengervekt. Nyttelasten er på inntil 1 100kg.
Elbilen kommer med bakhjulsdrift og et uavhengig hjuloppheng bak som gir bedre kjøreegenskaper.
E-Transit Custom vil også bli tilgjengelig som mannskapsbil med dobbelt kabin.
Tar du kontakt med Arendal Auto kan du bestille bedriftens neste Ford Transit Custom, eller Ford E-Transit Custom allerede i dag.