Test av Audi Q8 e-tron Quattro 50

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Audi Q8 e-tron Quattro 50 starter på kr 717 900, og har 340hk og 664NM. Med denne kan du trekke med deg inntil 1 800kg på hengerfestet, og du har god plass til bagasje og folk i baksetet.
I denne bilen trenger ikke nødvendigvis de som skal sitte bak å være barn. Jeg har selv vært passasjer baki denne da den ble brukt som VIP-transport, så store voksne sitter meget godt baki her.

Komfort
Audi e-tron var knallgod på komfort, og nye Q8 e-tron er hakket vassere på komfort, noe man ikke skulle tro var mulig så godt som utgangspunktet var.
De som har kjørt fra Froland til Evje vet at det enkelte partier er brukbart svingete, og det er nettopp i slike partier man nå kjenner den noe fastere fjæringskomforten som langt mer optimal.
På helt vanlig motorvei er det ikke like lett å merke forskjellen i fjæringene, men her merker man at de små aerodynamiske endringene og de nye løsningene i motorene har fått ned forbruket ganske solid.

Test av rekkevidde
Testbilen hadde 21’’ felger og dekk i dimensjonen 265/45R21, noe som gir mer rullemotstand enn felger og dekk med mindre dimensjoner.
Vår 205km lange landeveistest går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og via Mosby til Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. På vei over til Evje var det fortsatt ganske vått i skyggepartiene etter regn fra dagen før, noe som gir noe mer rullemotstand enn tørr vei gir. Temperaturene under testen varierte mellom 20-23 grader, en varme som er positiv med tanke på rekkevidden.
Beregnet rekkevidde for landevei landet på 488km, noe som er svært langt over WLTP-testen for testbilen som var på 439km. Selv på den tyngste delen opp til Evje var beregnet rekkevidde på 450km.

50/50 og motorvei
Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei og 50% motorvei, noe som er langt tøffere enn WLTP-testen legger opp til. Her hadde vi 17-18 grader og tørre veier.
Beregnet rekkevidde landet på 394km, men det vi merket oss var at forbruket sank på motorveien. Det å holde en hastighet stabilt var langt mindre krevende enn rundkjøringer og hastighetsendringer på landeveien.
På motorveien mellom Grimstad og Oslo har vi flere målepunkter, som gjør at vi får beregnet rekkevidden på hele og deler av strekningen med høyere fartsgrense, dermed får vi rekkevidde med fra/til benevnelse på motorveien.
Temperaturen lå mellom 15-17 grader, og veien var tørr. Beregnet rekkevidde landet mellom 357km og 373km. På vei tilbake fra Oslo hadde temperaturen steget en del, og lå mellom 24 og 26 grader, og da fikk vi en beregnet rekkevidde på 350km til 416km på returen. Det er sjelden at motorveitester kommer så tett på WLTP-testen som dette, men det viser at de grep Audi har tatt for å få ned forbruket på Q8 har fungert meget godt.
Vi kunne kjørt fra Grimstad, til Asker Stasjon og tilbake til Ringdalskogen uten å lade Audi Q8 e-tron 50, men da hadde vi hatt 3% igjen på batteriet. Så lave marginer anbefaler vi ikke på motorvei når det er så mange tilgjengelige ladestasjoner.

Lading
Vi testet lading på IONITY lader på Ringdalskogen like utenfor Larvik. Fra 10% til 80% gikk unna på 27 minutter uten noe form for forvarming annet enn kjøring på motorveien.
Det man ofte glemmer er at det som regel er billigst å lade hjemme, og man trenger sjelden å lade så mye for å komme hjem. Vi brukte 41% av batteriet til Ringdalskogen på vei inn mot Asker Stasjon, og vi brukte bare 39% av batteriet på returen. Dermed har du rikelig dersom du bare lader til 50% på Ringdalskogen og skal til Grimstad.
Hvor mye man trenger å lade kommer også an på vær og føreforhold, fordi en elbil er så effektiv, så vil lavere temperatur og vann eller snø i veibanen påvirke elbilers rekkevidde mye mer enn de langt mindre effektive diesel og bensinbilene. Høyere utnyttelse av energiformen gir altså mer ytre påvirkning.

Opplevelsen
Du sitter godt og du sitter høyt, og er du glad i ventilerte seter med massasje kan man også få det til Audi Q8. Du har et godt ratt, velger du head-up display så er det godt selv med bruk av polariserte solbriller.
Lydkvaliteten på lydanlegget er meget god, støynivået er lavt og med god fjæringskomfort blir enhver tur med denne bilen svært komfortabel.
Plassen er meget god, og du kan trekke inntil 1 800kg på hengerfestet, så det er også en meget romslig og praktisk bil, som nå går den ekstra milen takket være alle forbedringer som er gjort.
Hos Gromstad Auto i Arendal kan du få teste bilen, og få hjelp til å finne ut hvilket utstyr som er sentralt for deg å få lagt til.