BYD Dolphin – et nytt segment for BYD.

Sander Blomgren – Agderposten Marked

BYD Dolpin er en helt ny bil for BYD. Den åpner opp et segment som tidligere har vært tungt bemannet av Volkswagen. Nå derimot får de konkurranse. Nye Dolphin er en spenstig og gøy bybil som byr på kjøreglede, komfort og en hel del energi i hverdagen. Bilen er ny fra grunnen av.

BLADE batteri
Bilen benytter seg av BYD sitt BLADE-batteri som gir en større trygghet mot at batteriet skal kunne bli skadet, samtidig som bilen har blitt jobbet med i lengre tid for å skape en energieffektiv bil.
Dolphin er en annerledes elbil, den er nemlig en forhjulsdrevet elbil. Der skiller den seg ut fra de mange bakhjul- og firehjulstrekkerne på markedet. I tillegg er dette en elbil som er lettere enn mange andre elbiler på markedet, noe som er positivt med tanke på forbruket.
Bilen veier 1 658 kilo. Mye av dette kommer fra batteriet. Det er nemlig på 60,4 kWh. Ikke det største på markedet, men det er mer enn nok. Resultatet er en WLTP rekkevidde på 427 km.
Dolphin ble lansert i fire utgaver. Active, Boost, Comfort og Design. Det er imidlertid bare toppmodellene Comfort og Design som blir tatt inn til Norge.
Disse skiller seg ut fra de andre hovedsakelig på utstyret som er standard, hvorav setevarmer og varmepumpe. I tillegg er den utgaven som kommer til Norge utstyrt med det store batteriet.

Fakta:
– Mål: L: 4,2 meter, B: 1,7 meter, H: 1,5 meter.
– Vekt: 1658 kg
– Rekkevidde: WLTP 427 km
– Batteri: 60,4kWh
– Lading: 30-80% – 29 minutter / 88kW
– Bagasjerom: 345 / 1310 liter
– Drivverk: 204hk / FWD

Priser
Per dags dato er det ikke blitt publisert noen priser for nye Dolphin. Vi fikk imidlertid et godt inntrykk av at dette blir en meget konkurransedyktig priset bil. BYD hintet til en lavere pris enn sin ATTO3, men det vil bare tiden vise.

Inntrykk av bilen
Det første du legger merke til på den nye Dolphin er designet utvendig. Bilen opplevdes som svært hyggelig i både design og i proporsjonene. Utvendig er bilen passe stor slik at den lett kommer seg inn i parkeringshus eller lukeparkeringer, uten at det går på bekostning av plass innvendig.
Gjennom hele bilen, både innvendig og utvendig, er det mange smarte løsninger som gjør Dolphin til en meget god bil. De smarte løsningene underbygger følelsen av et solid og godt inntrykk av interiøret i bilen. Materialene føles nøye gjennomtenkt ut gjennom hele interiøret. Det er mange små detaljer gjennom hele bilen som gjør denne til en svært hyggelig bil å kjøre, og eie.
Inntrykket som en sitter igjen med etter en tur i den nye Dolphin, var at dette er en bil du kommer til å like. Her er det mye bil for pengene, samt det er et hint av premium i en rimelig innpakning. Bilen imponerte på flere områder. Til tross for den potensielle lave prisen var dette ingen bil du trenger å tenke to ganger på før du kjøper den.
Ladehastigheten er oppgitt på en annen måte enn det man normalt ser etter, her oppgitt fra 30% til 80% på 29 minutter. Maksimal ladehastighet er oppgitt til 88kW. Vi fikk ikke teste lading i Spania, så det blir spennende å få prøve det når bilen senere kommer til Norge.

Kjørefølelse og komfort
Hvordan en bil er å kjøre, samt komforten i bilen er svært viktig i enhver bil. For deg som kan tenke deg en Dolphin kan jeg betrygge deg med at komforten i denne bilen er svært god. Understellet er hovedsakelig rettet mot komfort, det er det ingen tvil om. Bilen tar ujevn og dårlig vei svært godt. Gjennom de få timene vi fikk teste bilen ble ingen slitene i verken rygg eller hode. Støyisoleringen er et av punktene hvor denne bilen skinner. Bilen har svært lite dekkstøy, noe som lar de inne i bilen til å tilnærmet hviske selv på motorveien.
Når du er ferdig på motorveien og skal inn i byen kan BYD få litt ekstra skryt. Svingradiusen på Dolphin er blant den beste i klassen. Noe som gjør u-svinger til en drøm. Bilen er rask og responsiv, men ikke med unødvendig mye krefter. I byen kan du ta luker uten problemer, samtidig som ut på motorveien kan du komme deg lett opp i fart. Ved filskift eller rundt en uoversiktlig sving kan Dolphin kundene fryde seg over en bil med god oversikt og få blindsoner takket være store gode ruter rundt om bilen.