Toyota bZ4X 2WD på test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Motor/NAF har jevnlige tester av elbiler, og i sommerens elbiltest var det nesten ingen forskjell på hvor langt AWD og 2WD utgaven av bZ4X. Dette var noe vi ikke helt forsto, for 2WD utgaven har en motor mindre, og lavere vekt, og færre hestekrefter man kan hente ut fra høyrepedalen. I teorien burde det jo være en forskjell på rekkevidden når begge har samme batteri.

AWD vs 2WD
Vi fikk låne en Toyota bZ4X 2WD fra Toyota Norge, og en med AWD fra Toyota Arendal lenge nok til å teste den i vår faste landeveistest samtidig med 2WD-ugaven.
Vår landeveistest er på 205km, starter og stopper på samme punkt i Grimstad slik at det ikke er noen høydeforskjell som testen ikke utjevner, og vi kjører med like innstillinger på bilene og bruker cruisekontroll i fartsgrensen.
Alt er landevei, og maksimalt 80 km/t i fartsgrense. En del oppover fra Grimstad til Evje, og en del nedover fra Evje og tilbake til Grimstad. Vi hadde en del vind, en litt omfattende regnbyge og omkring 19 grader der det ikke var regn.
Toyota bZ4X 2WD brukte 44% av batteriet sitt i vår test denne dagen, noe som tilsvarer en rekkevidde på landevei på 465km – vi runder ned i prosentregningen.
Toyota bZ4X AWD brukte 50% av sitt batteri denne dagen, noe som tilsvarer en rekkevidde på 410km.
Nå kan man si at det er mye bedre å tømme batteriet helt, for å se hvor langt bilen faktisk går, men våre tester og beregninger har vist seg å stemme bemerkelsesverdig bra med tilsvarende tester som gjøres med å tømme batteriet under tilsvarende forhold.
Vår test viser også at det er noen kilometer mer rekkvidde på landeveien dersom du velger Toyota bZ4X med 2WD.

AWD styrker
Det man må være klar over er at man har mindre krefter med 1 motor enn med 2, dersom man skulle ønske å kjøre med en mer aktiv kjørestil, så AWD er sterkere til den slags.
En naturlig fordel med AWD er naturlig nok den gode fremkommeligheten, og for Toyota bZ4X er den eksepsjonelt god sammenlignet med mange andre elbiler som har 4×4. Det er nok mange som har noen bakker i hverdagen som setter stor pris på den fremkommeligheten.
Poenget her ikke å fraråde noen som ikke trenger AWD fra å velge 2WD, men man bør jo være klar over at dette med bil kan handle om litt mer enn rekkevidde og pris. Har man ikke behov for AWD, så trenger man jo ikke å kjøpe bil med AWD heller.

Flere tester
Vi tok også med Toyota bZ4X på vår 50/50-test som består av om lag 50% landevei og 50% motorvei. 14-16 grader og tørre veier. Her landet beregnet rekkevidde på 373km
Da vi kjørte fra Toyota Norge i Drammen til Grimstad var det regn, og 15-17 grader, da landet beregnet rekkevidde mellom 312-329km på motorveien.
Da vi skulle tilbake til Drammen var det opphold og sol, og temperaturen steg fra 14 til 18 grader. I teorien skulle rekkevidden her vært bedre, men landet på mellom 280 og 333km. Ikke veldig langt unna regnværsdagen, men likevel to beregninger under 300km på 280km og 294km som vi ikke helt klarer å forstå ut fra normal logikk.
Uansett resultat, så bør man ha seg en liten pause når man har kjørt om lag 300 kilometer, så den legger man jo bare til en plass der man kan lade.

Ny ladeverden
En av endringene Toyota bZ4X har fått med oppgradert software som kom for en del måneder siden nå er raskere lading, spesielt om man lader over 80%, og det hender det jo at man gjør dersom man skal litt ekstra langt.
Vi testet å lade fra 26% og ladet først til 86% på 32 minutter, og fra 26% til 90% tok det 40 minutter. Det er helt klart innafor med tanke på konkurrentene , og svært mye raskere enn før softwareoppgraderingen.
Nå kan man også lade fra 10% til 80% 3,8 ganger i løpet av et døgn uten at ladehastigheten reduseres.

Byggekvalitet
Før elbilenes inntog var det design og byggekvalitet som var i fokus da man skulle velge seg bil, kanskje også forbruk for de som ville spare noen kroner i året på drivstoff.
Nå som de aller fleste skal velge seg elbil virker det nesten som om rekkevidde og ladehastighet er det eneste som betyr noe.
Vi tester dette fordi det er kjekt å vite sånn ca hvor langt man kan kjøre før man må lade, men vi synes nok at flere bør komme seg tilbake til mer tradisjonelle kvaliteter med en bil.
Er setene gode? Er rattet godt? Er bilen god å kjøre? Er plassen bra i forhold til behovet? Liker man bilens utseende og interiør? Er bilen solid bygget og vil den holde seg fin i mange år? På denne typen spørsmål vil en Toyota bZ4X lett kunne havne øverst, derfor er det lurt å ta en tur innom Toyota Arendal og bli bedre kjent med elbilen bZ4X.