Sommertest med Nissan Ariya e-4orce

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

De dagene vi lånte Nissan Ariya e-4orce var det til en forandring faktisk ganske hyggelig sommervær, og temperaturer over 20 grader og sol er i grunnen så nærme vi i Norge kommer optimale forhold for å få best mulig rekkevidde for en elbil.

e-4orce – kraftigere
I en Nissan Ariya e-4orce har du et 87kWt stort batteri, og du har en svært så god fremkommelighet med to elmotorer og AWD. Men du har også hele 302hk (225kW) og i sportsmodus har du en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Det er både moro og fristende, og høyrefoten vil i svært stor grad påvirke forbruk og rekkevidde.
e-4orce betyr også at du har firehjulstrekk, noe som sørger for god fremkommelighet når det er glatt ute vinterstid.
Når det gjelder tilhenger er det en stor fordel å velge e-4orce, for da kan du trekke med deg hele 1 500kg. Du kan også velge Ariya med 2WD, men da får du ikke trekke med deg like mye.

Motorvei – tøffeste utfordring
Den Nissan Ariya e-4orce vi hadde som testbil har en egenvekt på 2 248kg, og med 20’’ felger og dekk blir det en del rullemotstand. Er du veldig opptatt av maksimal rekkevidde er det lurt med lavere dimensjoner, men bredere dekk/felger gir også stabilitet for en tung elbil.
Det neste som er en utfordring med motorvei er luftmotstanden, som øker ganske dramatisk når man kryper over 80 km/t, og med 110 km/t på store deler av veien mellom Grimstad og Oslo så merkes luftmotstanden på rekkevidden.
Nissan Ariya e-4orce er likevel en av få biler i sommer som hadde både temperatur og føreforhold på sin side under motorveitesten.

Test av rekkevidde
Da vi testet Ariya e-4orce på landeveistesten tidlig i vår med piggfrie vinterdekk på 19’’ felger fikk vi en beregnet rekkevidde på 525km.
I vår 50/50-test fikk vi en beregnet rekkevidde på 489km.
Da vi skulle fra Oslo til Grimstad i sommer hadde vi 20-22 grader og sol. Vi har mange målepunkter, og får derfor et invervall med resultater avhengig av hastigheten på strekningen. Beregnet rekkevidde landet mellom 408-441km
Det må kunne sies å være en meget hyggelig rekkevidde på motorvei for en romslig familiebil som Nissan Ariya er.
Vi kjørte naturligvis bilen tilbake fra Grimstad til Oslo for å få levert den tilbake til Nissan Norge. Da hadde vi 24-28 grader ute og sol, en riktig så fin sommerdag, så ja, de har vært her.
Kun en marginal forskjell på rekkevidden som denne dagen landet mellom 416km og 444km.
Vi har en mistanke om at Nissan Ariya sitt design, med svært få panelåpninger og god aerodynamikk er med på å gi denne familiebilen så god rekkevidde.

To batteripakker og to utstyrsnivåer
Nissan Ariya får du med 2 størrelser på batteripakken, og du kan på den store batteripakken velge om du vil ha den med 2WD eller AWD som heter e-4orce.
Du kan også velge om du vil ha utstyrsnivå ADVANCE eller topputstyrt EVOLVE.
Testbilen vi fikk låne fra Nissan Norge og Gromstad Motor på Stoa var en e-4orce Evolve, som også hadde lagt til 22kW ombordlader og skinnseter i nappa skinn.
På grunn av overflod av turister på Sørlandet fikk vi ikke testet ladehastigheten i sommer, men fra 10% til 80% skal gå unna på omlag 30 minutter.

Komfortabel
Når du har seter i nappa skinn i Nissan Ariya, så følger det også med seteventilasjon, og i god sommervarme kan det ikke understrekes nok hvor usedvanlig deilig det er når du skal kjøre kort eller langt.
Komfortnivået er meget høyt, meget god setekomfort, en god kjørekomfort med faste behagelige fjæringer og et lavt støynivå. Deilig ratt å holde i, og meget bra head-up display som bidrar til mer tid med øynene på veien.
God lyd fra bilens Bose anlegg som det er lett å nyte på grunn av lavt støynivå. Du har også bakspeil der du kan velge mellom vanlig bakspeil og kamerabakspeil. Dersom man skal pakke bilen full er kamerabakspeilet ekstra genialt.
Dette kan du oppleve selv også, dersom du tar turen til Gromstad Motor Stoa, og prøver en tur med Nissan Ariya e-4orce Evolve.