Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Designet til VW ID.BUZZ kan defineres som retro-moderne, og det er et design som skaper glede hver gang du ser bilen. Hvordan et design treffer en person vil være individuelt, men det er usedvanlig få som ikke synes denne bilen er kul å se på. Da passer det jo ekstra bra at den også er moro å kjøre.
Været
Nå vet ikke jeg hvordan du definerer sommer, men fra 11 grader og regnbyger er liksom ikke akkurat min sommerdrøm. Det er heller ikke været som er optimalt for elbiler, de trives aller best med tørre veier og over 20 varmegrader, da kan man fort slå WLTP-testen på en landeveistur.
I denne testen hadde vi i all hovedsak 14 til 17 grader og regnbyger, dermed kan man ikke forvente knallgode testresultater for en elbil.
Moro å kjøre
Du sitter meget komfortabelt i de gode setene i VW ID.BUZZ Pro, du har et godt ratt å holde i, et godt klimaanlegg, masse plass fram til frontruta som også har praktiske varmetråder med tanke på de kalde dagene.
Du har et hyggelig lydanlegg, masse plass til de 5 det er seter til, og et enormt bagasjerom der du bare kan slenge inn alt du trenger å ha med deg. Testbilen var også utstyrt med det man kan kalle for et forhøyet gulv, som gjør at du får flat innlasting når baksetene legges ned. Det er en del som camper i elbiler, og baki VW ID.BUZZ Pro kan man ha en virkelig stor madrass.
Taklast og inntil 1 000kg på hengerfestet gir svært mange praktiske muligheter for VW ID.BUZZ Pro.
En av egenskapene denne bilen besitter som gjør den ekstra moro å kjøre er den helt ekstremt gode svingradiusen, du gleder deg til enhver parkeringssituasjon, og klarer knapt å begripe at det er mulig med en så romslig bil å svinge så lett.
En annen egenskap man lett setter pris på er komfortnivået som er veldig høyt, både for sjåfør og passasjerer. Gode fjæringer og behagelig lavt støynivå.
Test av rekkevidde
Testbilen hadde dekk i dimensjonen 265/40R21 bak og 235/45R21 foran – større felger og dekk gir høyere rullemotstand enn mindre felger og dekk gjør.
Vår 205km lange landeveistest går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og via Mosby til Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. Stort sett 14 til 15 grader og oppholdsvær.
Beregnet rekkevidde landet på 410km, noe som er 133km mer enn i vinter da vi tok testen i streng kulde og kaotisk snøvær. I varmere sommervær vil man komme enda lenger enn 410km på landeveien.
Vår 50/50-test har om lag 50% landevei og 50% motorvei, her kom regnet for fullt under testen, og det var meget våte veier lenge før vi var framme ved IKEA som er om lag halvveis. Nedi 14 grader nær IKEA og tettere på 16 i Grimstad. Her landet beregnet rekkevidde på 373km i en test som er langt tøffere enn WLTP-testen.
På motorveien hadde vi noe regn den ene veien, og opphold den andre veien mellom Oslo og Grimstad, noe som gir litt utslag på beregnet rekkevidde.
Med regn på deler av strekningen landet beregnet rekkevidde på 280-333km og med oppholdsvær landet beregnet rekkevidde på 294-357km. I vinter var veibanen våt, og temperaturen var mellom minus 2 og pluss 2, og da landet rekkevidden på motorvei mellom 278-294km.
Lading
På en helt vanlig 150kW lader tok det 32 minutter å lade fra 10% til 80% og bare 39 minutter å lade helt til 90%. En ganske normal ladeøkt på en skikkelig langtur, fra 20% til 90%, tok 35 minutter. Det er raskt.
I streng vinterkulde, under 10 minusgrader, tok det mellom 35 og 38 minutter å lade fra 10% til 80%, noe som må betegnes som en svært god ladehastighet for en elbil med 400V batteriteknologi i kulden.
Batterienes oppbygning i VW ID.BUZZ er bakgrunnen for at ladehastigheten er så god i kulden, for cellene er pakket i små lommer, som gir dem bedre ladehastighet selv om det er kaldt ute.
Mer på vei
VW ID.BUZZ Pro kan fra Q1 2024 bestilles i en lenger utgave, det skal bli mulig å bytte ut treseteren bak med 4 kapteinsstoler, det skal komme en større batteripakke og det skal komme mulighet for 4×4.
Hos Gromstad Auto i Arendal kan du få se og prøve VW ID.BUZZ Pro, og de kan naturligvis hjelpe deg med å få bestilt deg en til deg selv.