På motorveien med Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

EQE SUV er en romslig SUV med usedvanlig høyt komfortnivå, og selv om hvit interiørfarge var ekstremt lekkert å se på, så er det nok ikke så mange familier som velger seg den petimeterfargen innvendig. Ta det helt med ro, det er praktiske interiørfarger også til EQE SUV.

Komfortkonge
Mercedes-Benz er helt rå på å lage biler med ekstremt god komfort, det vil si gode seter som har gode innstillingsmuligheter, godt ratt å holde i, lavt støynivå og en fjæringskomfort som ofte sammenlignes med følelsen man antar et flyvende teppe kan ha.
EQE SUV har også et særdeles høyt komfortnivå, og du kan velge hvor høyt komfortnivået skal være. Testbilen hadde for eksempel ventilerte seter og massasje i setene, noe du ikke må ha, men som du kan velge for å dra komfortnivået enda lenger.
Det man skal merke seg med EQE SUV er at mye utstyr er standard i startprisen på kr 895 624. Man får for eksempel elektrisk justerbare forseter med minne på førersetet, de bakre rutene har mørktonet glass, og du får med LED High Performance hovedlys med adaptiv fjernlysassistent som standard.
Fra ekstrautstyrslista finner man muligheten for bakhjulsstyring og Airmatic luftfjæring, som ikke bare gir komfort under parkering, og gjør den romslige 4,868 meter lange SUV’en smidig, men også økt komfort på langturen på motorvei. Her kan du kjøre langt uten å bli trøtt.
Selv synes jeg også at god lyd i anlegget kommer inn under komfort, og testbilen hadde et svært godt Burmester anlegg som gir et presist og fyldig lydbilde uansett hva du måtte ønske å høre på.

Tester av rekkevidde
EQE SUV kan ha en WLTP-rekkevidde på inntil 544km dersom du ikke velger å ta med noe fra listene over ekstra utstyr. Ekstra utstyr har vekt, og mer vekt gir noe lavere rekkevidde. Testbilen hadde masse ekstra utstyr, og dekkdimensjonen var 265/35R22, og store dekk gir høyere rullemotstand, og lavere rekkevidde.
Da vi testet tilsvarende bil på landeveistest i 20-23 grader fikk vi en beregnet rekkevidde på 525km på en testbil med WLTP-rekkvidde på 491km.
I vår 50/50-test fikk samme testbil 473km beregnet rekkevidde i 18-19 grader.
Da vi skulle teste EQE SUV på motorvei hadde vi litt regn og 16-19 grader på vår tur fra Oslo til Grimstad, da fikk vi en beregnet rekkevidde på 400-416km
På turen fra Grimstad til Oslo hadde vi mye/kraftig regn og 16 grader fra Grimstad og en del over 100km, før det ble opphold litt før vi ankom Larvik, og 21-23 grader resten av turen. Derfor får vi også et større spenn i rekkevidden her fra 385-430km.
Fra Grimstad til Oslo Lufthavn Gardermoen er det om lag 325km, en strekning man med andre ord fint kan kjøre uten å måtte ha ladestopp. Vil du til Lillehammer er det om lag 428km dit, men da er det nok lurt med en liten tissepause på veien, noe også de med bensin eller dieselbil må ha.

Lading
EQE SUV kan lade med inntil 170kW, og på en lader som leverer mer enn dette vil du kunne lade fra 10% til 80% på 32 minutter.
Det å teste lading på Sørlandet når det er sommer er ikke så lett, for da vrimler det av turister her som skal lade, og ladeeffekten må fordeles og blir redusert for hver enkelt som lader.
EQE 350 4MATIC SUV har et batteri på 89 kWt netto, altså kan du bruke 89 kWt i praktisk bruk. Vi har brukt 36 minutter på å lade fra 10% til 80% på en 150kW lader, og vi har brukt 36 minutter på å lade fra 26% tik 90% på en 150kW lader.
Det betyr at EQE SUV lader raskt fra 80% til 90% sammenlignet med de fleste andre elbiler, noe som kan være både kjekt og nyttig de gangene man skal på en skikkelig langtur med elbilen.
Det mange glemmer når man ser på laderesultater er at man sjelden trenger å lade mye for å komme frem, med mindre man er på en veldig lang tur.
Bilens ekstremt gode nagvigasjon viser fram alle ladestasjoner i nærheten, ladehastigheten de tilbyr, og hvor mange ladere som er ledig der. Bruker du navigasjonen til nærmeste lader vil den også varme opp batteriet slik at ladehastigheten er optimal ved ladestart, noe som også gir rask lading når det er kaldt ute.

Hengerfeste
Det er sjelden man hører om biler der hengerfestet følger med i prisen, men på EQE SUV så følger et elektrisk utfellbart hengerfeste med i prisen. Her kan du trekke med deg inntil 1 800kg, noe som plasserer EQE SUV i øvre sjiktet av hengervekt for elbiler.
Du har et bagasjerom med 520 liters plass, og du har en tredelt bakseterygg 40/20/40 som gir mange praktiske frakteløsninger inni bilen. På taket kan du ha inntil 100kg med last, noe som gjør EQE SUV til en meget praktisk familiebil i tillegg til å være romslig og meget komfortabel.
Vi kan varmt anbefale en prøvetur med Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV hos Agder Bil på Myrene i Arendal, men du må være forberedt på at du vil få veldig lyst på den når du prøvekjører den.