Kan en elbil levere ekte kjøreglede?

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Kia EV6 GT er en makeløs elbil, som ser ganske lik ut som en helt vanlig EV6, men her har ingeniørene som jobber for kjøreglede fått lov til å leke seg masse. En av dem kom fra BMW sitt M-Sport program, nettopp for å være ansvarlig for kjøregleden i Kia EV6, og i GT-utgaven får du helt vilt med krefter, kombinert med et knallgodt understell og fjæringsoppsett, og svært gode bremser.
På bildene vil du se at flere biler var med på test av kjøreglede, men denne saken handler om hvordan vi opplevde kjøregleden i Kia EV6 GT.

Lett å glede seg
Straand Hotel i Vrådal har laget et HUBriding konsept, med 8 ulike kjøreruter av ulik lengde, der tanken er at man har hotellet som tilholdssted for bagasjen, mens man koser seg på svingete veier med utgangspunkt i Vrådal. Et konsept som for så vidt fungerer for sykkel og motorsykkel som for bil.
Jeg har fått prøve Kia EV6 GT på kjedelige veier i Stockhomstraktene da bilen ble lansert, en ørliten times svingom på en tom parkeringsplass i Trondheim vinterstid, og på Tisleifjorden på Golsfjellet med piggdekk av isbanevennlig type, såkalte Lappi-dekk, som man ikke skal kjøre med på vanlig vei.
Jeg visste med andre ord litt om hva som bodde i Kia EV6 GT, men maken til veiene som HUBriding rute 1 har, var noe jeg aldri hadde testet, men du verden som jeg gledet meg!

Bøtteseter
En sportsbil som skal levere kjøreglede under aktiv kjøring bør ha bøtteseter, og Kia EV6 GT har svært komfortable bøtteseter som gir deg den støtten du trenger når du skal kjøre aktivt. Samtidig får du den komforten du trenger når du skal kjøre langt på motorvei.
På vei til Vrådal fra Kia Norge på Lørenskog, så merket jeg godt at komforten var god, selv om det ikke var det som i hovedsak skulle testes denne gang. Det bør likevel nevnes, for det er ikke alle sportsbiler som har et fjæringsoppsett som leverer både komfort og kjøreglede, for mange forbinder kjøreglede med svært så fast fjæringsoppsett, noe som kan gjøre en langtur noe vond og slitsom.
Kunne de komfortable fjæringene levere sportslig kjøreglede? Det skulle vi finne ut på svingete veier fra Straand Hotel.

Er det mulig?
Kia EV6 GT har mange nivåer av sport, og har også en GT-knapp som slår av veldig mye av det som defineres som hjelpesystemer, og det er til og med mulig å slå alt helt av i noe Kia definerer som «drift mode», men det krever en bestemt knappekombinasjon, slik at det ikke skjer ved et «uhell».
Når man skal teste kjøreglede og ikke racingegenskaper så holder det veldig lenge med kjøremodus sport i en Kia EV6 GT. Vårt mål var ikke breisladd eller galskap, men aktiv kjøring på svingete veier.
Veldig mange elbiler kan levere god akselerasjon rett fram, det kan også Kia EV6 GT, man tenker titt og ofte, «er det mullig?», og det er det. Det mange elbiler er skikkelig dårlige på er svingete veier, fordi de er tunge og ikke har et oppsett av understell og fjærer som takler aktiv kjøring.
Det er nettopp her Kia EV6 GT blåser oss langt bak i bøttesetet, for den leverer noe så hinsides gjennom svinger på tross av sin tyngde, og bremsene biter virkelig godt fra seg når man behøver dem inn mot en sving.
Er det mulig? Var vel de tre mest brukte ordene da vi bare nøt de ekstremt fine veiene i HUBriding rute 1. Vakker natur, alt fra lange strekninger med slake svinger til hårnålssvinger og bratte bakker opp og ned. Og med en bil som Kia EV6 GT så blir en slik tur et ekte minne for livet.

Kjøreglede
Du har sikkert skjønt for lenge siden at Kia EV6 GT leverer en kjøreglede som det er vanskelig å begripe at er mulig, og man klør seg nesten litt i hodet over at bilen kommer fra Kia og ikke BMW eller Porsche, for den er bare helt vilt god å kjøre.
Hver sving er en glede, gassresponsen er umiddelbar og kraftig og du skal ha en bil som koster nærmere to millioner med bensinmotor for å oppleve noe som kommer i nærheten av den kjøregleden du får i en Kia EV6 GT.
En sportsbil på dette nivået er man som nevnt vant med å måtte betale langt over en million for i Norge, men du får en Kia EV6 GT langt under det, for her er startprisen på nett kr 749 900, og da er det i hovedsak bare utstyr som vinterhjul, hengerfeste og lakkvalg som kommer utenom.

Praktisk
Det som gjør Kia EV6 GT til et aldri så lite kinderegg er at den i tillegg til å være ekstremt sportslig, klarer å levere god komfort, eksempelvis over vaskebrett som harde sportsbiler sliter med.
På hengerfestet kan du trekke med deg inntil 1 800kg, og du har masse plass i baksetene, og bra med bagasjeplass. Noe som betyr at ekstremt mange praktiske oppgaver også kan ordnes med den heftige sportsbilen fra Kia – Kia EV6 GT.
Tar du turen til Bertel O. Steen i Arendal kan de hjelpe deg med å få bestilt en Kia EV6 GT.