Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Nå skal ikke jeg rakke ned på den utgående Hyundai Kona, men for meg som er en ganske stor kar, så var den noe trang og liten, og baksetet var ganske uaktuelt for meg å sitte i. Derfor var det spennende å få se og prøvesitte den helt nye Hyundai Kona, for å se om den nå kan passe selv for store karer som meg.
Mye ny plass
Når man setter seg i førersetet, så kan det nå komme ganske mye lenger ned enn før, slik at jeg ikke kommer «for høyt opp» i nye Hyundai Kona, men får en helt perfekt posisjon med tanke på utsikt og head-up display.
Midtkonsollen har blitt helt omformet, noe som gjør at bilen føles veldig mye bredere enn den forrige, selv om endringen i bilens bredde på 2,5 cm ikke er så stor. Den største endringen er bilens lengde, som har vokst med hele 15cm.
I baksetet på nye Hyundai Kona får jeg plass, og det er rikelig med plass mellom forsetet og knærne mine, nærmest en revolusjon i forhold til forrige versjon av bilen.
Bagasjerommet har også fått noen av de ekstra 15cm, og har blitt 30% større enn før, nå med hele 466liter. En god del plass under gulvet i bagasjerommet har det også blitt i nye Hyundai Kona.
Forrige versjon av bilen hadde ikke frunk, men det har den nye Hyundai Kona fått plass til. Stor er den ikke, men du har plass til ladekablene der.
All denne nye plassen, samt at man kan ha 80kg taklast og 750kg tilhenger gjør at Hyundai Kona kan passe som familiebil for veldig mange fler enn den kunne før.
Mye ny teknologi
Nye Hyundai Kona har fått det som kalles fullstendig OTA. Første generasjons OTA var oppdatering av kart og infotainment over the air, så i versjon to var det noen av bilens funksjoner, men i nivå tre som Hyundai Kona har, kan de fleste av bilens funksjoner oppgraderes og oppdateres over the air.
Dette gjør at man ikke må innom verkstedet for å oppgradere bilens programvare.
Din mobiltelefon kan bli bilens nøkkel, slik at man slipper å ha med seg nøkkelen når man skal på biltur med nye Hyundai Kona. Det betyr også at man kan dele bilnøkkelen til andre dersom de har avtalt å låne bilen en tur, uten at man treffer dem fysisk.
Man har CCNC – Connected Car Navigation Cockpit, som gir deg oversikt over ledige ladestasjoner, og ledige parkeringsplasser i Oslo med prisinformasjon for parkeringen.
Dersom noen har parkert deg inne, så kan man nå få nye Hyundai Kona med mulighet for å flytte bilen med nøkkelen, slik som man har mulighet for på IONIQ 5 og IONIQ 6.
Blindsonekameraet som mange som har IONIQ 5 og IONIQ 6 har blitt veldig glad i kan man også få på nye Hyundai Kona. Det samme gjelder med V2L, der man kan hente strøm fra bilens store batteri til det man trenger strøm til.
Ladeluken er fortsatt plassert foran på nye Hyundai Kona, men den har nå oppvarming, slik at man ikke får problemer med is over ladeluken når det er vinter.
Da Hyundai Kona kom hadde den varme i ratt, og varme og ventilasjon i setene. Dette har den naturligvis fortsatt.
To ulike batteripakker
Prisene for nye Hyundai Kona kom 7/8, og startprisen for laveste utstyrsnivå og liten batteripakke er fra kr 352 900 (levert Arendal).
Med stor batteripakke kan man velge mellom 3 ulike utstyrsnivåer, med priser fra kr 387 900. Liten batteripakke er på 48,8 kWt og har 156hk, man regner med at den vil gi en WLTP-test-rekkevidde på 377km.
Stor batteripakke er på 65,4 kWt som har 218hk, og som man regner med vil kunne gi en WLTP-test-rekkevidde på 514km.
Bilen skal produseres i Tsjekkia, og skal kunne leveres fra september i Norge.
De nye målene
Den nye Hyundai Kona er 4,350 meter lang, noe som fortsatt gjør den meget behagelig å bruke i bygater. Bredden er på 1,825 meter og høyden er på 1,570 meter.
Det betyr at selv om Hyundai Kona har vokst masse, så har den ikke vokst så mye at noen vil oppleve den som upraktisk stor.
De av oss som er litt store av oss vil derimot plutselig oppleve nye Hyundai Kona som en bil man faktisk kan velge som familiebil, og det var ikke så veldig aktuelt for oss røslige med den forrige utgaven.
Mobile Arendal
Dersom du svinger innom Mobile Arendal vil de kunne hjelpe deg med å få bestilt en ny utgave av Hyundai Kona, og det er ikke umulig at det kan være en fordel å være litt ekstra rask.