Kanskje kommer Kongen?

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

BMW i7 kan du få med dører som åpnes elektrisk, det bør du helt klart velge dersom du skal ha denne bilen. Det gir bilen en helt særegen og svært luksuriøs opplevelse som denne bilen virkelig fortjener. Sjåføren har naturligvis mulighet til å åpne/lukke dører fra infotainmentskjermen, slik at man ikke nødvendigvis må stige ut av bilen for å slippe fiffen inn i baksetet.

Bakseteluksus
Testbilen var også utstyrt med et lounge-sete bakom passasjersetet, også noe denne bilen helt klart fortjener å bli utstyrt med. Her legges passasjersetet foran noe ned og fram, og man får opp en ekstra del av setet til leggene, og man får en hylle til å legge føttene på, etter man har tatt av seg skoene naturligvis.
I døra har man en skjerm der man kan kontrollere alt fra massasje og ventilasjon i lounge setet sitt, til musikkvalg og volum på bilens enormt gode musikkanlegg. I testbilen var det vibrasjoner i setet for å forsterke opplevelsen av bassen i musikken, noe man gjerne kaller for 4D i bilmusikkanleggenes verden.
Den som sitter bakom sjåføren har naturligvis også en skjerm, der mye kan kontrolleres, men lounge sete kan man naturligvis ikke få bakom sjåføren.
Man kan også utstyre bilen med en gedigen bred-skjerm, slik at man nærmest får kino baki bilen, men det hadde ikke testbilen vi lånte fra BMW-Norge hentet fra listen over ekstra utstyr.

Ullstoff
Veldig mange BMW i7 er utstyrt med skinnseter, men testbilen hadde seter i et fantastisk deilig Merino ullstoff, det opplevdes litt som et knalldeilig møbelstoff. Når solen skinte på setene ble de ikke for varme å sette seg i, og med ventilerte seter både foran og bak med mange nivåer på ventilasjonen ble det aldri for varmt i setene selv om det var varmt utenfor.
Komforten i setene var også usedvanlig god, og i førersetet kunne man stille alt mulig, som for eksempel sitteputens lengde og vinkel, samt sidevangenes klemming i ryggen – altså hvor tett på sidestøtten i ryggen skulle være for å holde deg fast i setet.
Fjæringskomforten var av en annen verden, noe det var lett å merke i bakken forbi Grimstad Kirke og ned mot sjøen, for der er det en småguffen senterplassert fartsdemper som kan være litt uggen å kjøre over. Med BMW i7 merket man knapt at det var en ujevnhet i veien der.
Veien mellom Froland og Evje har sine partier der sportsbiler til tider kan oppleves noe slitsomme med sin harde fjæring, men med BMW i7 bare svever du over alt av ujevnheter som om du reiser med et flyvende teppe.
Tanken er at du skal komme fram og være uthvilt og klar for å jobbe, holde en tale eller ha et viktig møte, og dette er virkelig noe BMW i7 leverer knallbra på.
BMW i7 er 5,391 meter lang, men når du bestiller bilen med bakhjulsstyring så føles den ikke så lang fordi den blir smidig å manøvrere også på trange plasser.
Jeg vet ikke hvor mange som kjøper seg en BMW i7 for å trekke tilhenger, men testbilen kunne trekke med seg 2 000kg på det elektrisk utfellbare hengerfestet.

Tester av rekkevidde
På vår faste 205km lange landeveistest, som går fra Grimstad, via Froland og til Evje, for å så å svinge innom Mosby og Sørlandsparken på vei tilbake til Grimstad, så leverte BMW i7 xDrive60 en beregnet rekkevidde på 650km. Det er mer enn 50km over WLTP-testen for den aktuelle testbilen, fordi den var såpass godt utstyrt, og hadde store felger/dekk.
Da vi skulle på 50/50-test bestemte været seg for å gi bilen en utfordring, med det våre statsmeteorologer definerer som styrtregn, så veien var delvis komplisert å se, og man nærmest opplevde vannsprut som om man kjørte båt og ikke bil. Med andre ord forhold med usedvanlig mye rullemotstand fra alt vannet i veibanen. Her landet beregnet rekkevidde på 443km.
Da vi skulle kjøre motorvei med BMW i7 xDrive60 var det 18-20 grader og tørre veier mesteparten av turen. Motorvei er normalt sett det tøffeste man kan utsette elbiler for, men her landet beregnet rekkevidde på 500-512km, noe som er bemerkelsesverdig bra levert på motorveien.
Vår normale ladetest fra 10% til 80% ble noe «sabotert» av mye trafikk på Sørlandet om sommeren, for de 150kW laderne vi normalt sett bruker får halvert ladehastighet når de må deles med turister.
Vi fant likevel ut at det tar 29 minutter å lade fra 25% til 80% på en 150kW lader, og fra 14% til 45% tok bare 14 minutter. Vi testet også å lade til 95%, og det tok litt under 15 minutter fra 80%, en øvelse som fort kan ta ganske mye lenger tid for mange andre elbiler.
Bruker man en lader som kan levere mer ladehastighet enn 150kW så kan bilen ta imot inntil 195kW ladehastighet, og da vil man naturlig nok få enda raskere lading enn det vi fikk med en 150kW lader.

Staten skal ha
Regjeringen fant plutselig ut til Statsbudsjettet for 2023 at de skulle innføre en vektavgift for alle biler som ingen hadde hørt et pip om før forslaget til statsbudsjett dukket opp høsten 2022. Dette er noe som naturlig nok rammer elbiler med tung batteripakke ekstra hardt.
Så ble det i tillegg moms på alt som kostet mer enn kr 500 000 i elbilverdenen også, noe som gjorde at Staten nå hanker inn kr 300 000 ekstra på hver BMW i7 xDrive60 som selges.
Man kan få en BMW i7 eDrive50 fra ca kr 1 100 000, og bilen vi testet, en i7 xDrive60 starter på ca kr 1 400 000. Det gjør jo at ikke alle kan løpe og kjøpe seg en i7, selv om man kanskje har veldig lyst på den.
Hos Bavaria Sør i Arendal kan de hjelpe deg med alle slags BMW-modeller, enten du har råd til en i7, eller du går for en annen modell fra BMW.