Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Det er liten tvil om at Toyota C-HR sjokkerte med sitt design da den kom i sin tid, og den nye har også fått et spenstig design, som har blitt enda mer linjelekkert og mer moderne. C-Coupé H-High R-Rider – ja, C-HR står altså for Coupé HighRider, en bil man setter seg inn i, men som likevel ikke er så stor at den blir komplisert å bruke i byen.
Utvendig design
Designerne som har jobbet med den nye Toyota C-HR har vært med på å gi den Toyota sitt nye ansikt, som vi vil kunne se på mange nye Toyotaer som kommer fremover.
De har også jobbet med å redusere antall linjer i karosseriets deler, slik at man får et renere og mer moderne design. Ett eksempel på dette kan man se på bakdøra som nå går helt tilbake til baklykta.
Det finnes 11 ulike farger til Toyota C-HR, og bilene har som regel to farger, altså bi-tone lakkering. Det er kombinasjonen Sulfur og sort det er flest bilder av her.
To motoriseringer
Slik det ser ut nå vil nye Toyota C-HR komme til Norge med to ulike motoriseringer. Litt sent i høst vil det dukke opp en 2-liters hybrid med AWD-i, og med 5. generasjons hybridsystem fra Toyota. Det er første gang man får muligheten til å velge C-HR med en AWD-i løsning.
Over i første kvartal av 2024 så vil det dukke opp en C-HR som ladbar hybrid, der Toyota kombinerer 2-liters motor med et batteri på 13,8 kWt, som skal kunne gi hele 66km med elektrisk kjøring, og lading fra 0% til 100% på ca 2,5 timer med 7kW hjemmelader.
Dersom du kjører under 66km i hverdagen vil du i all hovedsak kunne bruke C-HR PHEV som en elbil i hverdagen, og bare reise på de lange turene en gang iblant uten å måtte tenke på lading.
Begge motoriseringer har blitt sterkere enn det man har fått fra Toyota C-HR før, og de kan begge ta turen fra 0-100 km/t på godt under 8 sekunder. Den ladbare hybriden bruker bare 7,4 sekunder.
Innvendig design
I vinter testet vi Toyota Corolla Cross og den nåværende Toyota C-HR, og det var vel på innsiden at man hovedsakelig merket at det snart var på tide med en fornyelse av C-HR.
Den nye C-HR er virkelig ny og moderne innvendig, med digital instrumentering som man også kan tilpasse i forhold til hva man ser av informasjon.
Infotainmentskjermen er mye større og med bedre bildekvalitet, og man har trådløs Apple CarPlay og Android Auto tilkobling.
Girvelgeren minner veldig om den man finner hos de nyeste bilene fra Lexus, og luftventilene har et skikkelig kult design.
Dersom man velger de heftigste setene har førersetet elektrisk justering med minnefunksjon, det har man aldri sett i en C-HR før. Setene var også svært gode å sitte i, selv om vi ikke fikk kjøre den nye C-HR.
Head-Up display kan man velge til nye C-HR, og da er det ikke noen plastplate, men skikkelig Head-Up det er snakk om.
Adaptiv cruisekontroll med filholderassistent har man også til de noe lengre turene, og varme i rattet til de kalde dagene.
Ladeplate til mobilen og JBL-anlegg kan man fortsatt få til Toyota C-HR.
Man kan også bytte ut vanlig tak med et stort glasstak med spesielt varmedempende glass, som naturlig nok sørger for en helt annen opplevelse enn før fra baksetet.
Innvendig plass
I de aller fleste biler som finnes så får jeg god plass i forsetet, og det gjør jeg også i Toyota C-HR.
Toyota C-HR er en C-segment SUV, og når jeg stiller inn forsetet til meg selv, har jeg plass i baksetet med klaring til både knær og hode. Når jeg sitter tar jeg ca like mye plass som en som er 190cm lang, og det er dermed en praktisk måte å finne ut av om plassen i baksetet er god eller ikke. Her er altså plassen i baksetet god.
Til å være en C-segment SUV er bagasjerommet utstyrt med hyggelig med plass, og på venstre side i den ladbare hybriden jeg studerte noe nærmere var det en stor JBL-sub og en helt vanlig stikk-kontakt. Stikk-kontakten mistenker jeg kanskje er forbeholdt den ladbare hybriden, ettersom den har et 13,8 kWt stort batteri å hente strøm fra.
Baksetet er delt 40/60 og det er plass under gulvet til ladekabel og eventuelt også spylervæske.
Toyota Arendal
Det er hos Toyota Arendal at du vil kunne få bestilt deg den nye Toyota C-HR etter hvert, men foreløpig er ikke prisene klare. Vi gleder oss til det blir mulig å få teste den nye Toyota C-HR på veien, her skal bilen ha fått mange forbedringer som skal gjøre den enda mer moro å kjøre enn forgjengeren.