Vi har testet Subaru Solterra med ny software

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det er med andre ord ganske mange forbedringer som er gjort i denne softwareoppgraderingen, og dette er noe av det som er spennende med nye elbiler, de kan bli bedre og bedre med tiden.

Fremkommelighet
For Subaru er fremkommelighet meget sentralt, og derfor er Subaru Solterra utstyrt med konstant firehjulstrekk. Dette er et bevisst valg fra Subaru sin side, fordi om man kjører en plass der grusen er løs, eller det er sand/grus på asfalten i en bratt bakke, så skal ikke en som kjører Subaru oppleve noe annet enn at man kommer fram med den største selvfølgelighet.
En del andre elbiler har valgt at firehjulstrekksystemet skal «slå seg på ved behov», slik at man om sommeren i all hovedsak kjører med trekk på bare to hjul, og får dermed et noe lavere forbruk, men man kan kanskje oppleve noe mer spinn før firehjulstrekksystemet får slått seg på.
Her i Norge har vi som regel noe snø og is på vinteren, og det kan komme glatt føre ganske plutselig, da er det lett å se at Subaru også under slike forhold sikrer en knallgod fremkommelighet.
Det er mange biler som påstår de har 4×4, men for en ukes tid siden var vi på en tur i Telemark med en elbil som hadde 4×4, men slet veldig med litt løs grus fordi bilen ikke var helt i balanse. En situasjon som ikke hadde fått en Subaru Solterra til å spinne noe for å si det slik. Det er med andre ord veldig stor forskjell på ulike 4×4-systemer, og Subaru er en av kongene på god 4×4.

Miljøvennlig
Når man kjører rundt med elbiler er det ingen forurensing fra bilene, men i produksjonen er det prosessen med å lage selve batteriet som er det mest forurensende. Dermed har Subaru en filosofi som sier at batteriet skal være passe stort, ikke for stort, og ikke størst i markedet.
Da kan man lage flere elbiler, og få ned forurensningen i bilparken for flere folk.
De som aldri har hatt elbil før ser ofte bare på rekkevidden til elbiler, uten å tenke på hvor lenge de orker å kjøre bil før de må ha en pause, som man jo kan legge til en plass man kan lade i samme slengen, og man trenger jo ikke mer enn «nok til å komme fram».

Tester av rekkevidde
Demobilen fra Grimstad Bil har 20’’ felger/dekk, og det er greit å være klar over dekkdimensjon før man sammenligner resultater for ulike elbiler. Større dekkdimensjon kan gi mer stabilitet, men kan også gi mer rullemotstand og høyere forbruk.
Vi hadde sol og en del vind da vi testet Subaru Solterra i vår faste landeveistest på 205km, og temperaturen lå mellom 17 og 19 grader. Vi brukte 53% av batteriet på turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 386,7km. Det betyr også at du kan kjøre over 6 timer uten stans på landeveien, og da er det kanskje på tide med en pause?
Det var 20 grader under vår 50/50-test som består av om lag 50% landevei og 50% motorvei, og her fikk vi en beregnet rekkevidde på 338km. Vi bruker rett over 1 time på denne testen, noe som betyr at man kan kjøre i nesten 5 timer uten stans under slike forhold.

Lading
Vi testet også om ladingen hadde endret seg siden sist vi testet bilen, og dermed ladet vi denne gangen helt opp til 90%.
Lading fra 10% til 80% tok 32 minutter, og vi brukte bare 10 minutter ekstra nå på å lade helt opp til 90%. Dette er jo ikke noe man bør gjøre normalt sett, men skal man på en veldig lang tur kan det jo være kjekt å ha denne mulligheten.
Ladekurven oppførte seg meget fint og naturlig over 80% nå etter softwareoppgraderingen.

Opplevelsen
Før i verden var det hvordan bilen opplevdes på veien, hvordan det var å sitte i setene, om lyden var bra i bilens anlegg, om bilen så bra ut, om bilen kom seg greit fram og slike ting man så etter. En vakker dag tror jeg nok at man kommer seg litt ut av rekkeviddebobla og tilbake til normale «bilting» som hvordan bilen oppleves igjen.
Subaru Solterra leverer meget solid som bil, med knallgode seter, 21cm bakkeklaring og eksepsjonelt god fremkommelighet, godt ratt, trådløs tilkobling av Apple CarPlay, godt anlegg, gode skjermer og meget god komfort i sete og fjæringer.
Den beste måten å oppleve en bil på er å ta en prøvetur med den, og det kan du hos Grimstad Bil på Bergemoen. Det kan anbefales.