Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Hos Autostrada har de alltid hatt en filosofi om at bil handler om lidenskap, passion og mennesker. Enten bilen skal frakte barn til barnehagen, kjærestepar på telttur eller ungdommer på rånetreff, så er bil mer enn bare hjul, seter og motor.
To unike biler
Alle ansatte i Autostrada deler denne lidenskapen for bil og mennesker, og de ønsker å skape gode opplevelser. De ønsker å skaffe deg bilen du egentlig vil ha. De har fått mange oppdrag og forespørsler som er utover de standardene som man finner på nettsidene til for eksempel Volvo.
Dette har blant annet resultert i disse to bilene vi skal se litt nærmere på. Elektriske firehjulstrekkere med 407 hk, stylet for å skille seg ut.
Volvo C40
Med utgangspunkt i en Volvo C40 Recharge Twin Ultimate, har Autostrada fått hele bilen med de sorte feltene lakkert i Krystall hvit metallic farge. Normalt vil en C40 ha en del sorte felter i bilens nedre områder, men med denne lakkeringen reduserer man den sorte kontrasten.
Så har de lagt til et orginalt Volvo styling kit i børstet stål, som er lakkert i Onyx black metallic. Dette stylingkitet består av en skidplate støtfanger foran, dørlister og skidplate støtfanger bak.
Dersom man hadde beholdt alt det andre der nede i sort ville ikke dette stylingkittet kommet skikkelig til sin rett, noe det gjør nå som det fremheves med sort kontrast til det hvite.
Bilen er senket, noe som ikke bare påvirker bilens utseende, men også hvordan den oppfører seg på veien. En mer oppstrammet opplevelse.
Det er orginale 22’’ Volvo felger som man finner i tilbehørslista til Volvo XC90, men som man også kan bruke til Volvo C40. De har navnet «22’’ 6-Double Spoke Tech Black Matt».
Med disse endringene på en Volvo C40, så blir bilen mer unik å se på og å kjøre, og dermed får man en sjåfør som blir ekstra fornøyd med at Autostrada skaffet bilen de egentlig ville ha.
Volvo XC40
Med utgangspunkt i en Volvo XC40 Recharge Twin Ultimate, har Autostrada senket bilen og fått på 22’’ felger som man normalt sett finner i tilbehørslista til en Volvo XC60, de heter «22’’ 10-Open Spoke Black Diamond Cut». Dette påvirker ikke bare bilens utseende, men man får også en fastere kjøreopplevelse, noe man merker spesielt om man utnytter bilens spreke 407hk motor på svingete veier til litt aktiv kjøring.
Bak på bilen finner man en utvidet takspoiler bak på bilens tak, en aerodynamisk orginal Volvo takspoiler som er fargetilpasset og har sortlakkerte «wing lets». Denne takspoileren har naturligvis Volvo testet i vindtunnell under utviklingsfasen for å garantere for bilens egenskaper når man kjører veldig raskt.
Denne takspoileren erstatter den som følger med bilen, og inneholder derfor naturligvis integrerte bremselys og spylerdysen for å spyle bakruta.
Inni bilen har Autostrada byttet ut girspaken som følger med med en girspak i krystall fra Orrefors som er gjennomlyst i underkant. De som har testet en Volvo med Orrefors krystall girspak vet at denne gir en helt egen stemning i bilens kupé om kvelden når det er mørkt, også er det jo noe eget med den taktile følelsen når du tar på krystall for å skifte gir.
Eieren av denne bilen er langt over middels glad i hefitg god bilstereolyd, og i tillegg til bilens knallgode Harman Kardon anlegg med 14 høyttalere er det montert en ekstra SUB på 10’’ som er levert og montert fra Boomcar i Grimstad.
Dermed fikk eieren av denne Volvo XC40 Recharge Twin Ultimate en bil som slår enda mer i takt med hans eget hjerte, noe som selvsagt betyr mye hver gang man skal ut på tur med bilen.
Individuelle behov
Vi mennesker er veldig forskjellige, og tanken med å «tweake» på allerede gode biler er at de skal treffe den enkelte enda bedre enn de allerede gjør i utgangspunktet.
Det kan være noen små tilpasninger som gjøres for å gi en ekstra glede i hverdagen, som man som bileier vil oppleve hver eneste gang man skal ut på tur med bilen.
Noen trives også best i en bil som har så lite utstyr som mulig, og tro meg, Autostrada ønsker at alle skal få akkurat den bilen de helst vil ha, for da får man de mest fornøyde kundene.