Nye Toyota GR86, en sportsbil for entusiasten

Sander Blomgren – Agderposten Marked

Toyota sin Gazoo Racing avdeling har i den siste tiden introdusert mange biler som frister bilinteresserte i alle aldre. Det startet med A90 Supra, senere GR Yaris og nå da en mellomting mellom kraftpakken Supra og den lette og lekne GR Yaris, GR86.

Videreforedlet

GR86 bygger videre på den tidligere GT86, men med store oppgraderinger med motoren som har fått mer slagvolum og hestekrefter, samt chassiet som har fått økt stivhet.
GR86 er en bil som er laget for å være gøyal å kjøre, med bøtteseter som holder deg godt fast, et ratt der du lett kan skifte grep i krappe svinger, og en clutch der du føler at hvert girskift gir deg en ekstra boost framover. Bam, bam, bam, en knallartig opplevelse.
De valg som er gjort er basert på å få ned vekt og på den måten få opp kjøregleden i GR86. Det er sjelden vare at man kan få en ny bil i 2023 som bare veier 1 264kg.
Elektrisk justerbare seter er noe som tilfører vekt og krever plass i høyden, så i GR86 har du manuelt justerbare bøtteseter. I denne bilen finner du det som er aller mest essensielt for å kunne komme deg fra A til B på en utrolig artig måte, og de som er glad i kjøreglade biler vil komme fram med et glis det ikke er så lett å få av igjen.
GR86 er en bil som er laget for å være så enkel som mulig, men fortsatt prestere på stedene der det betyr noe. Nemlig motor, drivverk og understell, som dermed gir en fantastisk kjøreglede.

Fakta:
Motor: 2,4l boxer, 235 hk & 250 nm dreiemoment
Drivlinje: Bakhjulstrekk
Girkasse: Manuell eller Automat
0 til 100 km/t: 6.3 sekunder
Egenvekt: 1 264kg
Bagasjerom: 276 liter

Priser
GR86 er en bil mange kommer til å få lyst på. Dette er rett og slett en knallbra bil for deg som er på utkikk etter en gøy sommerbil. Det som ikke er like moro er at vi bor i Norge, og at alt som ikke er elbil skal beskattes hardere og hardere. Prisen på denne bilen blir for mange ganske høy på grunn av de norske avgiftene.
Skal du ha en GR86 starter den på Kr 750 600 ekskludert frakt og levering til Toyota Arendal. Du kan også få den med en automat girkasse, da er prisene fra Kr 772 400.

Forbruk
Med 235 hestekrefter og en motorlyd som får deg til å smile, så er det trygt å si at du kjører kanskje av motorveien for å så kjøre på motorveien igjen mer enn en gang, fordi det er så moro å akselerere. Det innebærer naturlig nok at forbruket stiger, men er forbruket høyt i en GR86?
Kjører du rolig på motorveien med cruisekontrollen på fartsgrensen fra Arendal til Drammen vil du få et forbruk på 0,88 liter per mil. Setter du kursen til svingete og gøyale veier vil du fort se forbruk opp mot 1,2 liter per mil.
Men, til tross for slike tall, som ved første øyekast ser skremmende ut, så vil du ikke oppleve at du fyller bensin så ofte som du skulle tro. Bensintanken er på 50 liter, så den holder en god stund.

Kjørefølelse og komfort
Bak rattet er der GR86 skinner. Det er her du som sjåfør skjønner hvorfor denne bilen er så spesiell som den er. Her får du en veldig minimalistisk og enkel bil som gjør akkurat det du vil at den skal gjøre. Nemlig å være utrolig gøy å kjøre. Toyota har ikke lagt masse unødvendig ekstrautstyr på bilen, nettopp for å holde vekten nede.
De har fokusert på å få motoren og drivverket jobbe sammen med understellet til bilen for å skape en bil som sitter som et klister på svingete veier, men om man er på et privat område kan du enkelt få bakenden til å svinge litt ut.
Det er tredelt hvordan den nye GR86 er å kjøre. Det første jeg opplevde var motorveien. Her vil du oppleve bilen som hyggelig lydisolert og som en stabil bil. Bilens cruisekontroll er ikke adaptiv, så føreren må passe på avstanden til andre biler, men jevnt over er den et hyggelig sted for en lengre biltur. Innvendig er det en hyggelig mengde oppbevaring så det blir lett å finne plass til flasker og slikt.
Den neste delen er bykjøring. Her vil du som sjåfør merke at dette er ikke en bil som har blitt designet for å skli lydløst over brostein for eksempel. Fjæringen er stiv, clutchen er laget for rask akselerasjon og motoren krever litt turtall som kan gjøre at forbipasserende se rart på deg når du kjører videre. Men, alt det blekner så for du setter kursen til bakveier hvor bilen kan få strekke litt på seg.
På svingete veier får du kjenne på hva Toyota hadde i tankene da de utviklet GR86, nemlig en sjarmerende sportsbil som kan kjøre selv de mest svingete veiene som en lek. Setene i bilen er de kjente Toyota sportssetene, de klemmer deg godt, men ikke så mye at de er ubehagelige. Setene sammen med den direkte styringen, selvpustende motor og en manuell girkasse gjør at følelsen bak rattet blir noe helt unikt i forhold til andre biler i segmentet. Selv om den ikke er den beste bybilen kommer du ikke til å tenke noe på det. For hver gang du starter denne bilen så kiler det godt i magen. Den vil kjøres, og aller helst aktivt.